Värde på Yahama RD 250 LC -1981

valle22

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2015
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha RD250LC 1981
Hej

har en fråga till er som kanske är mer insatta i gamla motorcyklar än mig själv. Min pappa köpte denna hoj av en bekant som hade den bara stående och tyckte det var synd att skrota. Är det något värde eller eftertraktning i dessa äldre 2-taktare idag?

I övrigt är den hel förrutom blinkersglaset har lossnat och bromsoket fram satt sig efter alla år den stått. Motorn går runt utan att det sitter fast men ej uppstartad. Har gått 2800mil.

Har den ute på Tradera för nyfikenhetens skull för se om det kan vara av intresse ute i landet bland hojåkare. Fick tipset av min svåger att posta här på sporthoj.com där man får en bättre överblick och info om motorcykeln i fråga.

mvh
Valter

(Hoppas jag postat i rätt forum annars får admin flytta)





 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
svårt att säga utan att titta / starta motorn & testköra

har den gått nästan 3 tusen mil, så lär det vara dags för minst kolvbyte


men går den att starta, så skulle jag tippa 15-25 tusen

min rd 350 ypvs som e helrenoverad (bortsett från lackering av tank+kåpor) skall strax ut till försäljning & jag har tackat nej till 25..
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jättesvårt att säga. De flesta som är ute efter en gammal tvåcylindrig RD vill ha 350:n.
I Sverige ligger efterföljaren, som kom -83, högre i pris. I Storbritannien är rollerna omvända och priserna betydligt högre över hela skalan.

Det som talar för din cykel är att den ser ut att vara hyfsat komplett, men då den stått såpass länge kommer motorn behöva gås igenom och packboxar bytas. Oavsett om den startar eller ej.

Har sett nedgånga exemplar säljas för någon tusenlapp och fullt fungerande för 10K så sent som förra sommaren.
Priserna på tvåtaktare, 250 kubik och uppåt, har dock ökat exponentiellt de senaste åren och vem vet var de landar i år.

Mina två ören i frågan.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Enda jag ser är en massa utgifter för nya däck, nytt drivpaket, kolvbyte, packboxar, gaswire och alla andra smågrejor som ärgat ihop på en bortglömd hoj :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eller så startar den på andra kicken, fungerar helt ok och är körbar.

Det psxcare listar får man ju byta efter 2 år på en ny sådan också.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Enda jag ser är en massa utgifter för nya däck, nytt drivpaket, kolvbyte, packboxar, gaswire och alla andra smågrejor som ärgat ihop på en bortglömd hoj :)

Å andra sidan så är tvåtaktare inte så vanliga längre.
Vill du ha en NY tvåtaktare så är det väl i stort sett en cross, en enduro eller en 50cc (moped) du har att välja på.
En del enduro går att landsvägsregistrera så kombinationen tvåtaktsenduro och LV reg är möjlig. Ska du enbart köra gata så kan du motardkitta den. Går säkert att ha kul på en sån maskin.
Men en enduro maskin avsedd för tävlingsbruk har mycket tätare service intervaller än en maskin avsedd för gata. Dessutom har de ingen separat oljetank utan måste köra med färdigblandad bensin. Så ska du in till macken och tanka måste du också stå och måtta hur mycket olja du ska ha i. Kanske inget jätte problem, men ändå lite böckigare om du vill använda den som en vanlig hoj.

Själv hade jag inte sagt nej till en RD500. Men en sån i bra skick går för högre priser än det är värt för mig. En fyrtakts dussinhoj ger helt enkelt så mycket mer bang per buck.
Även om tvåtaktare luktar bättre. :)
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Nu vet jag inte hur stor prisskillnad det är på en 125cc från 1991 och en 250cc från 1981. Din har ju gått 2.800 mil medans min hade gått 2.200 mil när jag köpte och då var den i toppskick. Köpte loss den för 5.500 kronor. Körde hem den (obesiktigad) 12 mil och besiktigade den utan anmärkning och den går fortfarande lika fint. Kör den nästan dagligen på kortare turer in till "stan".

Bilder på hojen: http://yamaha2stroke.atspace.eu
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
I mina ögon ser det ut som ett fynd! En guldklimp! Jag hade behållit den om jag var du. Den kommer stiga i värde för varje år.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu vet jag inte hur stor prisskillnad det är på en 125cc från 1991 och en 250cc från 1981. Din har ju gått 2.800 mil medans min hade gått 2.200 mil när jag köpte och då var den i toppskick. Köpte loss den för 5.500 kronor. Körde hem den (obesiktigad) 12 mil och besiktigade den utan anmärkning och den går fortfarande lika fint. Kör den nästan dagligen på kortare turer in till "stan".

Bilder på hojen: http://yamaha2stroke.atspace.eu

Den stora skillnaden är att köparna skiljer sig åt. Din -91 köper ett fattigt moppefucko, och -81 köps av en medelålders med "lön"
 

valle22

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2015
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha RD250LC 1981
svårt att säga utan att titta / starta motorn & testköra

har den gått nästan 3 tusen mil, så lär det vara dags för minst kolvbyte


men går den att starta, så skulle jag tippa 15-25 tusen

min rd 350 ypvs som e helrenoverad (bortsett från lackering av tank+kåpor) skall strax ut till försäljning & jag har tackat nej till 25..

pappas bekant hade den och körde stundtals med den. En äldre farbror som inte orka mer att köra. Kanske en genomgång av den så skall den starta. Inga vidare kunskaper med MC har jag sedan jag mekar mest gamla veteran Opel's (!) :)
 

valle22

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2015
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha RD250LC 1981
Jättesvårt att säga. De flesta som är ute efter en gammal tvåcylindrig RD vill ha 350:n.
I Sverige ligger efterföljaren, som kom -83, högre i pris. I Storbritannien är rollerna omvända och priserna betydligt högre över hela skalan.

Det som talar för din cykel är att den ser ut att vara hyfsat komplett, men då den stått såpass länge kommer motorn behöva gås igenom och packboxar bytas. Oavsett om den startar eller ej.

Har sett nedgånga exemplar säljas för någon tusenlapp och fullt fungerande för 10K så sent som förra sommaren.
Priserna på tvåtaktare, 250 kubik och uppåt, har dock ökat exponentiellt de senaste åren och vem vet var de landar i år.

Mina två ören i frågan.

det mesta ser faktiskt ut till att vara original grejer. En jobbar kompis pappa såg den också och var lite imponerad att se den. Hade en likadan för några år sedan. Det verkar som sagt vara intresse för den på Tradera :)
 

valle22

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2015
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha RD250LC 1981
I mina ögon ser det ut som ett fynd! En guldklimp! Jag hade behållit den om jag var du. Den kommer stiga i värde för varje år.

jo tanken var att göra den iordning , men jag hinner bara inte med känner jag. Renoverar min Opel Manta och tar väldigt massa tid som skall passas in med 2 barn och en fru :)

Hade jag haft MC-kort hade jag förmodligen behållt den faktiskt :) jag känner det är bättre den får ett hem hos en som uppskattar MC:n och har tid att underhålla den och KÖRA den framför allt ;)
 

valle22

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2015
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha RD250LC 1981
Jättesvårt att säga. De flesta som är ute efter en gammal tvåcylindrig RD vill ha 350:n.
I Sverige ligger efterföljaren, som kom -83, högre i pris. I Storbritannien är rollerna omvända och priserna betydligt högre över hela skalan.

Det som talar för din cykel är att den ser ut att vara hyfsat komplett, men då den stått såpass länge kommer motorn behöva gås igenom och packboxar bytas. Oavsett om den startar eller ej.

Har sett nedgånga exemplar säljas för någon tusenlapp och fullt fungerande för 10K så sent som förra sommaren.
Priserna på tvåtaktare, 250 kubik och uppåt, har dock ökat exponentiellt de senaste åren och vem vet var de landar i år.

Mina två ören i frågan.

Mycket sanning i det ni skriver här. Utomlands är det en hel annan marknad, kan bara jämnföra med gamla Opel:s (som jag pysslar lite med på fritiden)
Det lär inte finns fler efter åren som går och priser stiger jämnt för var år.

Jag hoppas som sagt den får ett hem som den förtjänar och någon som uppskattar den :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top