Stöld KTM 690 Enduro "Adventure"

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
när jag ska sälja min motard nu till sommaren, så kommer jag kräva att jag får ta en bild på föraren samt en bild på körkortet/ha hand om körkortet tills provturen är över(åker då efter på min andra hoj).

hoppas du hittar hojen snart!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Blev rånat av min hoj idag, den som låg ut för försälning i blocket. Det hela hände under provkörningen. En "komis" till killen som körde iväg väntader med mig med bilen som pand, men hadde tydligen en nycket till ock stack iväg när jag tåg en steg för långt borta fran bilen.

Man kanske får börja ta bildelar i pant utöver bilnyckeln (gick nyckeln ens till den bilen?)

- Innan du får provköra så tar jag högerframhjul och tre tändstift som pant.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Fan vad surt! Hoppas att TS får tillbaka hojen! Jag fick själv en hoj stulen för några år sedan så jag vet hur irriterande det är.

När jag sålde några motorcyklar i somras krävde jag betalning via Swish innan köparen fick provköra. Efter det att de fört över pengar fick de provköra hur mycket de ville. Om det var något som inte var ok med hojen skulle de ha fått tillbaka pengarna direkt. Det kan vara ett sätt att slippa hamna i den extremt tråkiga sits TS har hamnat i.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag brukar alltid vara beredd att lägga köpesumman i pant, kontant, när jag ska provköpa en hoj jag vill köpa. Samma sak åt andra hållet, ska någon provköra en hoj jag har till försäljning så är det pengar i handen före provkörning. Dock får man gå på magkänsla också, känns det jävligt reko så är det nog det.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hmm om man vill provköra en hoj... lämnar 35 000 i handen på säljaren... kommer tillbaka.. vill pruta lite kanske... säljaren är borta... inga papper skrivna... en mailadress och ett mobilnummer som minne plus en hoj man inte äger.
Inte jag. Aldrig en spänn. Då väljer jag en annan hoj och säljare.

När jag köpte min hoj så tog säljaren mitt körkort i pant. Helt ok.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nej precis, har lämnat 20k i pant men det är nog taket. Mer än så vill jag nog inte ens bära runt, då får man lösa på annat sätt. Men om de kan lämna sin bil eller annan hoj är det också bra. Är det lite familj eller kompisar med som inte verkar helt knäppa känner man sig väl tryggare.

Jag har åkt med hojkunnig bekant och tjejen, då hade inte säljaren problem att bara låta mig ta en runda utan pant.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hmm om man vill provköra en hoj... lämnar 35 000 i handen på säljaren... kommer tillbaka.. vill pruta lite kanske... säljaren är borta... inga papper skrivna... en mailadress och ett mobilnummer som minne plus en hoj man inte äger.
Inte jag. Aldrig en spänn. Då väljer jag en annan hoj och säljare.

När jag köpte min hoj så tog säljaren mitt körkort i pant. Helt ok.

Jag gör dock inte affärer på parkeringsplatser eller rivningstomter.. Alla gånger jag köpt hoj har säljaren faktiskt haft sin hoj ståendes hemma i garaget, tokigt va? Om säljaren är borta är det således enklast att knacka på ytterdörren så kommer han nog snart ut med en kopp kaffe han tänkte bjuda på.

Men sen för den delen, vad är det för jävla psykfall som vill bli av med sin hoj och få pengar för det, men sticker från platsen under provkörning bara för att få slippa posta ägarbytespapper? haha låter helt efterblivet och det märks nog rätt tidigt att den säljaren inte har alla hästar hemma, och då är man ganska restriktiv med att ge honom några pengar alls.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gör dock inte affärer på parkeringsplatser eller rivningstomter.. Alla gånger jag köpt hoj har säljaren faktiskt haft sin hoj ståendes hemma i garaget, tokigt va? Om säljaren är borta är det således enklast att knacka på ytterdörren så kommer han nog snart ut med en kopp kaffe han tänkte bjuda på.

Men sen för den delen, vad är det för jävla psykfall som vill bli av med sin hoj och få pengar för det, men sticker från platsen under provkörning bara för att få slippa posta ägarbytespapper? haha låter helt efterblivet och det märks nog rätt tidigt att den säljaren inte har alla hästar hemma, och då är man ganska restriktiv med att ge honom några pengar alls.

Jag tror att Björn F avser en hoj med "oklara ägarförhållanden".

Sorry för OT, hoppas TS hoj kommer till rätta.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
http://www.blocket.se/goteborg/KTM_690_Motor_59508549.htm?ca=11&w=3

Ett långskott så att säga, men dom kanske har börjat plocka ner hojen?

Frågan är hur man skiljer gamla 654cc "690" motorn från den nya 690cc "690"-motorn.
Då den i annonsen påstås vara från en -10 och den nya riktiga 690cc motorn ska ha suttit på hojen som försvann, då den kom 2012.
Om någon vet hur man kan särskilja dem åt så vore det ju intressant att kolla om motorn verkligen är en -10?
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Var skedde stölden?

Jag gissar att denna kan hittas i Norrort men det kan löna sig att kolla upp Bagarmossen också.. (Byälvsvägen)

Håller koll i vilket fall..
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top