Spara pengar..

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tråkigt ämne kanske men ändå viktigt.

Jag är 30 år och funderar fram och tillbaka hur man ska spara pengar. Både för buffert och längre sikt typ pension osv. Just nu har jag haft de där 1000:- i månaden i pensionsspar som var avdragsgilltig och 2000 spänn på en sparfond. Amorterar inget på rätt stort bostadslån..

Hur gör ni andra? Och hur tänker ni? Amorterar ni av bostadslån som ett sorts sparande?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Amorterar av kåken så jag har råd att bo i den när det är dags, vissa säger fond och betala när räntorna sticker men för mig är vinsten inte så viktig bara jag klarar mig.

Tänker sätta undan lika mycket jag amorterar sen när kåken är betald och då blir det några olika fonder, tror jag har 4år kvar nu.......om jag inte köper ny hoj då. ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För att inte inflation ska ta död på pengarna innan de blir tillräckligt höga summor för att göra någon nytta så måste man redan vara sån fruktansvärd höginkomsttagare att man inte har tid att göra av med allt ändå.

Lika bra att bränna skiten innan den försvinner i tomma intet.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
För att inte inflation ska ta död på pengarna innan de blir tillräckligt höga summor för att göra någon nytta så måste man redan vara sån fruktansvärd höginkomsttagare att man inte har tid att göra av med allt ändå.

Lika bra att bränna skiten innan den försvinner i tomma intet.
Tur att du inte är bitter:D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Spara och investera, möjligen amortera av avkastningen. Har man pengar i ryggen har man manöverutrymme. Så länge man kan få mer för sparpengarna än lånet kostar, (vilket är ganska lätt), ser jag ingen anledning till att amortera. Skulle läget ändras finns det med det upplägget pengar att kasta in. Först och främst nå avkastning som täcker räntekostnaden, sen kan man prioritera amortering. Så tänker jag. Inflationen, jag vet...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Skaffa en buffert 6 månadslöner efter skatt. Slakta dina fasta kostnader och fasta abonemang.

I dagsläget bästa investeringen att amortera på din egen bostad.

Som du vet ändrades regler för avdragsrätten vid pensionsparande . Så den har spelat ut sin roll.

Se till att framtida inbetalningar sätts in på en kaptialförsäkring eller investering sparkonto eller en traditionell försäkring. Så du undviker dubbelbeskattning på framtida inbetalningar, dock gäller det ej befintligt kapital.

Så snacka med ditt Bank ombud för en snygg plan.

Tänk på att pensions bromsen slagit till flera gånger. Det behövs idag 3 gånger mer sparande för att ha ett drägligt liv som pensionär i framtiden.

som sagt amortering och Tradförsäkring är det hetaste sparformerna du kan syssla med i dag. Mycket säkra investeringar. Fruktansärt osexigt tyvärr.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Glömde nämna det. Passa dig för dyra förvaltnings avgifter i alla typer sparprodukter.

Om du inte kan få klara siffror på hur mycket förvaltningen äter upp av din avkastning byter du bank snabbt. Transparens i viktigt i långsiktigt sparande.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Boendet är i sverige fortfarande en trygg investering. Och inget påvisar att det kommer byggas speciellt mycket mer.

Så efterfrågan är fortfarande väldigt hög, och tillgången är fortfarande begränsad i storstäderna speciellt.

En avreglering av byggprocessen samt fortsatta gynsammt låga kreditkostnader skulle kunna skapa en byggboom och skapa ett ras som i spanien om tillgången blir för stor.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skaffa en buffert 6 månadslöner efter skatt.

Hur föreslår du att man gör det? Bankrån? Knarksmuggling? Människohandel? Bedrägerier?
Att förlita sig på lotteri känns ju underbart optimistiskt...
Provade räkna på det där lite snabbt, och förutsatt att man fortfarande vill betala hyra, mat, el, såntdär annat sexigt, så skulle det i teorin gå att lösa på cirkus 15år. :näsblod

Vilken värld lever du i?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hur föreslår du att man gör det? Bankrån? Knarksmuggling? Människohandel? Bedrägerier?
Att förlita sig på lotteri känns ju underbart optimistiskt...
Provade räkna på det där lite snabbt, och förutsatt att man fortfarande vill betala hyra, mat, el, såntdär annat sexigt, så skulle det i teorin gå att lösa på cirkus 15år. :näsblod

Vilken värld lever du i?

Det handlar om att kunna sätta upp mål och delmål. klart man inte hostar upp dom pengarna snabbt. Dock handlar det om att slipa en diamant. Diamanten finns där under alla räkningar. gäller bara att putsa bort tillräckligt mycket av de där småutgifterna och kanske ändra lite på sin livsstil för att den skall synas.

Men det skall ju såklart inte gå ut över sina barn tex. Men barnen kan vara en bra morot annars.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det handlar om att kunna sätta upp mål och delmål. klart man inte hostar upp dom pengarna snabbt. Dock handlar det om att slipa en diamant. Diamanten finns där under alla räkningar. gäller bara att putsa bort tillräckligt mycket av de där småutgifterna och kanske ändra lite på sin livsstil för att den skall synas.

Men det skall ju såklart inte gå ut över sina barn tex. Men barnen kan vara en bra morot annars.

Ok, du lever alltså i en värld där det finns plats för andra utgifter en rena levnadskostnader? :3freak
Det är svårt att övertala hyresvärden att denne inte får nån peng på ett tag, för man tänkte lägga det på sparande istället.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ok, du lever alltså i en värld där det finns plats för andra utgifter en rena levnadskostnader? :3freak
Det är svårt att övertala hyresvärden att denne inte får nån peng på ett tag, för man tänkte lägga det på sparande istället.

Om en individ tangerar riksnormen för försörjningsstöd eller sitter i en ekonomisk rävsax ska man självklart söka professionell hjälp.

Så mina inlägg i denna tråd är ju självklart inte riktade till alla. Men tråden handlar om sparande och tips inom detta område. Kan man inte spara en gnutta beklagar jag detta.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ok, du lever alltså i en värld där det finns plats för andra utgifter en rena levnadskostnader? :3freak
Det är svårt att övertala hyresvärden att denne inte får nån peng på ett tag, för man tänkte lägga det på sparande istället.

Antingen ökar du din inkomst tillräckligt för att ha råd att spara, eller väljer det lättare alternativet.

Dvs skaffa ett riktigt lågbetalt jobb så det krävs mindre sparande för att nå upp till 6månadslöner :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Amorterat ner bostadslån under 75% och har kvarstående på rörligt.
Inga övriga lån.
(kapa fasta kostnader, se över så du har tillräckligt men rätt försäkring, inte onödigt mobilabonnemang, ingen bunden abonnemangsform oavsett vad det gäller, för att kunna byta till ett med lägre pris)
Sparar 40% av inkomsten, nyttjar isk konto.

Detta utgör buffert, pension, mm.
Sticker räntan över 5 amorterar jag av så månadskostnad förblir densamma.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur föreslår du att man gör det?

Det går alltid att spara och bygga något för framtiden. Jag, om någon, torde veta.

Häng inte upp dig på talet om ett halvårs inkomst i buffert, börja nånstans. Under mina sämsta år var det skrammelsparande och rätt påver mathållning emellanåt. Regeln är att det som är undanlagt är undanlagt. Hade f ö inte bara mig att tänka på vilket både hjälper och stjälper. På stjälparsidan finns det dessutom rätt starka externa krafter...

Du verkar ha låst dig i ditt synsätt och det går inte att ändra på förrän du vill så.

En del jag inte håller med GSV-R 650 om men inlägg #13, definitivt. Tycker inte din attityd gentemot folk som vad jag förstår både har kunnande och intention att hjälpa är så konstruktiv precis. Finns fler som haft det tufft.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
En del jag inte håller med GSV-R 650 om men inlägg #13, definitivt. Tycker inte din attityd gentemot folk som vad jag förstår både har kunnande och intention att hjälpa är så konstruktiv precis. Finns fler som haft det tufft.

Som jag sa. Om man sitter i sådan ekonomisk knipa att man varken kan spara till sin ålderspension eller råd med sitt uppehälle står jag fast vid att man snarast bör söka ekonomisk rådgivning för att ta ett första steg och nå över vattenytan.

Och de individer som är i en utsatt ekonomisk situation är nog detta forum inte det mest lämpade stället att diskutera sådan känslig information. Inte minst risken för att utnyttjas i den desperata situation de kan befinna sig i.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag personligen amorterar en femhunka i månaden på boendet. Ser ingen anledning att amortera mer när räntan är så låg. För några år sen när räntan var högre så amorterade jag mer. Nu känns det vettigare att slänga in pengarna i Avanza Zero. Sen när (inte om...) räntan sticker iväg så kommer jag att slänga in dessa pengar för att få ner bolånet.

Mina 50 cent...
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top