Bra ledare i DN om polisens flathet vid inbrott/stölder

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant slutsats av VD:n för bensinbolagens branschorganisationen. Tål att citeras även här.

Ett skäl till varför polisen struntar i att utreda smitningsanmälningarna är den ändring i rättegångsbalken som gjordes 2013, helt utan mediernas bevakning eller allmän debatt. Denna ändring ger polisen rätt, och näst intill skyldighet, att lägga ner polisanmälningar som antingen kostar pengar att utreda eller där påföljden är mindre än fängelse i tre månader.

Man kan förstå att polisen måste göra en del prioriteringar. Men man kan ju inte släppa solklara fall där det faktiskt finns bindande bevisning. Där ska det råda nolltolerans kan man tycka.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Precis som i resten av samhället är det bara Svensson som ska jagas och sättas åt, mjölkas på pengar, osv.

Vilken jäkla tur att man inte heter svensson...

Nä men så är det ju, att sätta dit mej på fortkörning är lättare än att spärra in en rånare. Jag ger dessutom ren intäkt, medans rånaren bara är en utgift.
Silar mygg men sväljer kameler burkar det heta.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilken jäkla tur att man inte heter svensson...

Nä men så är det ju, att sätta dit mej på fortkörning är lättare än att spärra in en rånare. Jag ger dessutom ren intäkt, medans rånaren bara är en utgift.
Silar mygg men sväljer kameler burkar det heta.

Buset ger dessutom intäkter när de är ute....
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Polisen har fullt upp med att jaga fortkörande Svenssons, de proffskriminella utreds bara om påföljden kan innefatta minst 3 mån fängelse.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/polisen-har-direktiv-pa-att-inte-utreda.html

Precis som i resten av samhället är det bara Svensson som ska jagas och sättas åt, mjölkas på pengar, osv.

Ja precis. En annan körde 71 på en 60 väg med bilen.
Fick pröjsa en slant.
Men var tacksam med tanke på hur fort över jag körde med ninjan tidigare.
Nu håller jag hastigheten hyffsat
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Polisen har fullt upp med att jaga fortkörande Svenssons, de proffskriminella utreds bara om påföljden kan innefatta minst 3 mån fängelse.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/polisen-har-direktiv-pa-att-inte-utreda.html

Precis som i resten av samhället är det bara Svensson som ska jagas och sättas åt, mjölkas på pengar, osv.

Länken i länken var intressant att lyssna på, de första ca 23 minuterna iaf. Inget svammel där:

http://www.axess.se/tv/player.aspx?id=4359

Finns det någon som tror att nånting kommer bli bättre med Dan Eliasson som rikspolischef?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja precis. En annan körde 71 på en 60 väg med bilen.
Fick pröjsa en slant.
Men var tacksam med tanke på hur fort över jag körde med ninjan tidigare.
Nu håller jag hastigheten hyffsat

Jag blev här om veckan fotad av en temporär kamera. Var lite för trög och långsam att fälla ner solskyddet så jag förväntar mig ett brev på posten inom kort men jag kommer naturligtvis inte besvara brevet och jag räknar med att det läggs ner som alla andra småbrott.

Eller nej, jag tror de kommer jaga mig med blåslampa för jag är ju en lättfångad Svensson.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
B_LT7s-UoAEAKgL.png


Ser våra (Svenska statens) utgifter vettiga ut?
Känns Skolan bra? Vården okej? Omsorgen human? Försvaret starkt? Polisen i kontroll?

Sverige :zpy

(Uppgift från Ekonomifakta)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
View attachment 416831


Ser våra (Svenska statens) utgifter vettiga ut?
Känns Skolan bra? Vården okej? Omsorgen human? Försvaret starkt? Polisen i kontroll?

Sverige :zpy

(Uppgift från Ekonomifakta)

Med lite insyn i den privata skolvärlden kan jag säga att man kan skapa fantastiska förutsättningar med skolpengen. Jag hävdar att den ligger helt rätt och att kommunal verksamhet är för ineffektiv.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Luttrad som man är av hur lagens långa arm sköter sin verksamhet, så är jag inte förvånad... Det är alldeles för många tillfällen under senare år, när solklara fall läggs ned eller man som brottsoffer istället ifrågasätts. Egen bevakning och spårsändare m.m. för hus och fordon gör susen. I trafiken kör jag med kamera för bevisföring och använder dessutom "skrotbilar" som kan kasseras om de blir påkörda eller demolerade.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
View attachment 416831


Ser våra (Svenska statens) utgifter vettiga ut?
Känns Skolan bra? Vården okej? Omsorgen human? Försvaret starkt? Polisen i kontroll?

Sverige :zpy

(Uppgift från Ekonomifakta)

Det är pga av den där grafen som man ALLTID skall vända sig mot de som försvarar höga skatter med "skola, vård och omsorg" - eftersom det inte finns något som helst samband.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
View attachment 416831


Ser våra (Svenska statens) utgifter vettiga ut?
Känns Skolan bra? Vården okej? Omsorgen human? Försvaret starkt? Polisen i kontroll?

Sverige :zpy

(Uppgift från Ekonomifakta)
Kan vara bra att inkludera vad de olika delarna innefattar också, annars kan en graf snabbt bli ointressant.

Förklaringar till några av de ovanstående utgiftsposterna:

  • Socialt skydd inkluderar främst transfereringar, ekonomiskt stöd, vid sjukdom och funktionshinder, ålderdom, efterlevande, familj och barn, arbetslöshet och boende.

  • Offentlig förvaltning inkluderar verkställande och lagstiftande organ, ekonomi och skatteförvaltning, ekonomiskt bistånd till utvecklings- och övergångsländer, utrikesförvaltning samt forskning och utveckling inom detta område.

  • Samhällsskydd och rättsskipning inkluderar till exempel polisverksamhet, brand- och räddningsverksamhet, kriminalvård, rättsskipning.

  • Hälso- och sjukvård inkluderar medicinska produkter, apparater och anordningar, öppen och sluten sjukvård, folkhälsovård samt forskning och utveckling inom detta område.

  • Övrigt består av följande ändamål: miljöskydd, bostadsförsörjning och samhällsutveckling, fritidsverksamhet, kultur och religion
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan vara bra att inkludera vad de olika delarna innefattar också, annars kan en graf snabbt bli ointressant.

Förklaringar till några av de ovanstående utgiftsposterna:

  • Socialt skydd inkluderar främst transfereringar, ekonomiskt stöd, vid sjukdom och funktionshinder, ålderdom, efterlevande, familj och barn, arbetslöshet och boende.

  • Offentlig förvaltning inkluderar verkställande och lagstiftande organ, ekonomi och skatteförvaltning, ekonomiskt bistånd till utvecklings- och övergångsländer, utrikesförvaltning samt forskning och utveckling inom detta område.

  • Samhällsskydd och rättsskipning inkluderar till exempel polisverksamhet, brand- och räddningsverksamhet, kriminalvård, rättsskipning.

  • Hälso- och sjukvård inkluderar medicinska produkter, apparater och anordningar, öppen och sluten sjukvård, folkhälsovård samt forskning och utveckling inom detta område.

  • Övrigt består av följande ändamål: miljöskydd, bostadsförsörjning och samhällsutveckling, fritidsverksamhet, kultur och religion

Skulle vara intressant att se en detaljerade kostnadsposter under socialt skydd och sjukvård. En eventuell investering i rättsskipning skulle troligen kunna finansieras av dess två utgifter.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I ena stunden klagas det på att mördare och våldtäktsförövare klarar sig undan. I nästa stund klagas det på att polisen åsidosätter småbrott.

Polismyndigheten bedrivs förhoppningsvis i enlighet med sin egen planering. 7% av verksamheten skall läggas på trafiken, 4% skall läggas på blablabla och så vidare...
Verksamheten skall ju sen genomföras i enlighet med planen varpå det skall dokumenteras.

Följdfrågan bli naturlig; hur skall det annars bedrivas?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I ena stunden klagas det på att mördare och våldtäktsförövare klarar sig undan. I nästa stund klagas det på att polisen åsidosätter småbrott.

Polismyndigheten bedrivs förhoppningsvis i enlighet med sin egen planering. 7% av verksamheten skall läggas på trafiken, 4% skall läggas på blablabla och så vidare...
Verksamheten skall ju sen genomföras i enlighet med planen varpå det skall dokumenteras.

Följdfrågan bli naturlig; hur skall det annars bedrivas?

2% på trafiken kunde ju frigöra en hel del resurser till andra brott.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top