Funderingar om hojval

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tipset gäller en relativt gammal modell, men det är mycket skoj för pengarna i en Aprilia Falco. Kostar en spottstyver i inköp och försäkring, samma motor som RSV. Alternativt modernare alternativ som FZ eller Bandit. Men de är mer touring även om de också trivs bra i de farter du nämner.

Ordis i Apriliaklubben säljer sin som är uppdaterad med en hel del godis från sporthojjen RSV.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
V-twin eller rad3 är mina favoriter, mycket kubik är också kul för man får mer botten. Och jag föredrar fighter/upprätt framför sporthoj. Mycket för man automatiskt håller ner farten lite. Har åkt som längst 46 mil kringelkrokvägar "runt stockholm" på en dag på min SV men då var man ganska less :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Den sportigaste hojen jag ägt var också den skönaste att köra långt på, och överlägset roligast körställning på.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
slår ett slag för sporthoj som funkar fint o köra med och ligger i din budget iaf.
GSXR K6--> 600a eller 750 är kanske lämpligt. går bra. jag sitter ruskigt bra på min 750, körde några turer nyss omkring dina minimum som du skrev (20 mil) och jag hade gärna kört mer om kompisen hade orkat. kanske svårt att få provköra, men provsitta borde inte vara några problem? vad jag har hört från andra och upplevt själv (när jag har provsuttit en massa andra sporthojar) så är gsxr K6 --> riktigt mild att sitta på, inte så aggressiv, kan lätt tänka mig att dom går att köra touring med, körde ca 40 mil nu i helgen totalt. förutom att de var 3-7 grader (beroende på vilken dag vi körde) så kände jag inte så mkt i kroppen efter den helgen, förutom kyla.

men ja, där det kan klämma i foten kan vara försäkringen. jag tror jag hade fått pröjsa 8 papp i trafik på mig själv i sverige på en 600a på LF, men jag kollade senast i höstas. så de kollar du enklast upp själv vad som gäller för just dig ;)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
inte över 9000 kr /året :rolleyes:

Jag betalar under 900kr/år för helförsäkring för min Café Racer. 55 bakhjulshästar räcker för att köra ifrån mina vänner när det svänger:D:D På små kurviga vägar (utan hus i närheten) så gillar jag att vålda den rätt så hårt. Med tanke på att den är ombyggd/lättad/renoverad så håller den sjukt bra, är lätt som fan att kasta runt och så får man en jävla fartkänsla med 90 framdäck och 110-bakdäck. Man får hänga en del med kroppen när däcken sätter gränsen för hur mycket (lite) man kan luta med hojen.. En xj 600 -85:hihi:D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
är det samma effektkruva på fz1-n som fz1-s ?

Det är samma motor i både Fz1n som i S-versionen så det borde vara samma tror jag. Enda skillnaden är att n är naken :kär och s är inbakad i kåpor...
Du kommer ha mkt roligare på en N med den rätta streetattityden än dess touringbror. :fakta
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Honda cbr 600 (f4i/f-sport/whatever) 01-02 är riktigt bra för att vara sporthojar. Bekväm, lättkörd och har pulver så man inte ledsnar efter 2 mil :)

Eller suzuki gsxr 600/750 k8-l0 (06-07 borde vara ungefär samma), också bekväma, lättkörda och har motor.
de är väl dom två sporthojarna som jag skulle tipsa om :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har ägt en FZ1-S och om det är en FZ1 du vill ha så tycker jag du ska satsa på N modellen. Vindrutan på S modellen är rätt kass. Men den går ju iofs att byta ut.
Men om du gillar småvägar och inte har så bråttom så föreslår jag nåt annat. Vid normal körning känns min nuvarande 990 mycket starkare än vad yamahan gjorde. Kollat 990 SMT?

Men visst, en FZ1 är jäkligt mycket hoj för pengarna. Lätt att skrämma upp effekten också
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Jag har haft 3 st FZ1-N sedan 2006 som jag sammanlagt kört ~12 000 mil med. Mycket bra motorcykel med effekt så att det räcker till. Jag kan intyga att ditt användningsfall 20-50 mil per dag och farter upp mot 170-180 fungerar alldeles utmärkt - jag har kört över hundra mil på en dag utan problem. Försäkringen för mig (50+ i Stor-Stockholm) hos Bilsport & MC låg på dryga 5k. Jag har idag en Aprilia Tuono V4R som är en roligare motorcykel men där är prisbilden en helt annan. En begagnad FZ1 är en mycket prisvärd maskin. Min gamla står för övrigt hos Probike Nord om du är intresserad (jag har ingenting med försäljningen att göra).
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
en fråga till när jag endå tjattar håll i huvudet på er :D Är det stor skillnad i komfort från märke till märke när det gäller sporthoj ?

Ja fy fan! Jag satta mig på en 848 i affären, trodde knäna skulle hoppa av kroppen och lämna mig för gott. Sen finns det garanterat de som är 190 och kör jääätttelåångt på ducatis, men inte ja. Det är små små skillnader som säkert kommer göra mycket på DINA turer. Jag hade skaffat nått naket och mer upprätt. Jag är inne på det själv men eftersom jag är en fånge (sambo som säger sporthoj och CSN), så får ja stå ut med GSXR. Efter en tur med den och käring är det som ett rejält träningspass under en system of adown spelning.
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
kommer inte bli affär för än nästa säsong . Men ska känna och klämma i sommar så man får sig ett hum på vad man vill ha ! fz1 är intressant:rofl tack för alla svar, Vad skulle man göra utan er :rock
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top