Suzuki Gsxr 750 K8-L0: Decat. (katalysator eliminator)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
tror rubriken säger vad jag har för hoj samt vilket ämne jag vill fråga om.
Är sugen på att göra en sådan "operation" för att få mer ljud men ändå behålla original look.

då till den stora frågan. om jag gör så, måste jag ändra map via powercommander, eller kan man flasha ecu ? eller kan man tuta o köra och vara glad om man så önskar? eller kommer hojen ta skada utan ändringar i elektroniken?

tacksam för svar. som sagt jagar ljud men vill inte paja något på min "älskling"
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Katalysatorn dämpar så mycket att det enda du behöver göra är att ersätta ljuddämpare utlopp med lämpliga raka rör.
Efter sett en Yamaha R6 där man gjort just detta. På en bandag.
Ägaren hade först skippat katalysator, satt i nya rör och slipon och mappat R6an. Det hade gett kanske 10% högre effekt men också 50% högre bensinförbrukning så han hade satt tillbaka originalrören med katalysatordelen och ersatt "ljuddämpardelen" med ett "slipon" som bara är ett kort rör, kanske 35cm långt som vidgar sig mot öppningen.
Och eftersom katalysatorn bromsar så mycket behöver du inte mappa om.
Och ljudet från R6an, trots total brist på dämpning efter katalysatorn, var helt acceptabelt tom på en bandag !

(Jag såg det här typen av "slipon" på många GSXR som låg ute på blocket då. Kan tyvärr inte hitta en länk just nu, eventuellt heter det Taylormade)
Men du kan ju testa med några rörbitar från Biltema efter katalysatorn.
För att se om det blir "rätt" ljudnivå.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Katalysatorn dämpar så mycket att det enda du behöver göra är att ersätta ljuddämpare utlopp med lämpliga raka rör.
Efter sett en Yamaha R6 där man gjort just detta. På en bandag.
Ägaren hade först skippat katalysator, satt i nya rör och slipon och mappat R6an. Det hade gett kanske 10% högre effekt men också 50% högre bensinförbrukning så han hade satt tillbaka originalrören med katalysatordelen och ersatt "ljuddämpardelen" med ett "slipon" som bara är ett kort rör, kanske 35cm långt som vidgar sig mot öppningen.
Och eftersom katalysatorn bromsar så mycket behöver du inte mappa om.
Och ljudet från R6an, trots total brist på dämpning efter katalysatorn, var helt acceptabelt tom på en bandag !

(Jag såg det här typen av "slipon" på många GSXR som låg ute på blocket då. Kan tyvärr inte hitta en länk just nu, eventuellt heter det Taylormade)
Men du kan ju testa med några rörbitar från Biltema efter katalysatorn.
För att se om det blir "rätt" ljudnivå.

Jag har fått olika svar på gixxer forum nu. en del kör de-cat utan att mappa om utan problem, eller i alla fall utan konsekvenser.
Problemet i mitt fall är att jag verkligen gillar original ljuddämparen, tycker den ser så estetiskt korrekt ut på K8an så jag vill helst inte byta den. frågan är. kan jag göra något med dämparen jag har? Såg att någon rek. ta bort dämpningen med resultatet var tydligen "sådär ljud" de lät mer men burkigt som jag förstod det. jag hittar för övrigt väldigt billiga original ljuddämpare här i polen (från kvaddade hojar) frågan är. skulle man kunna ta en sådan och byta ut röret i de till ett utan hål för minimal ljuddämpning, eller är det en dum ide? alternativt på något sätt köpa en sådan och på något sätt minska volymen inuti den så att mindre mängd dämpar ull får plats. hum. ja detta är inte lätt för mig som vill ha original dämparen

För övrigt tack för svar! en fråga bara på bränsle förbrukningen, var den pågrund av att hojen drog mer i allmänhet eller att man kör hårdare för att de är mer inbjudande till att gasa. jag har så svårt att se 50% ökning :S i mitt fall skulle de bli från 0.5 - 0.55 till 0.75-0.8 och de känns inte rimligt. men ja de e ju klart, han hade mappat oxå?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
50% högre soppaförbrukning av att ta bort katten? Då är det någon annan parameter med i bilden...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
50% högre soppaförbrukning av att ta bort katten? Då är det någon annan parameter med i bilden...
Ja han mappade om den för max effekt. Och 50% var kanske som det kändes i plånboken. Han sa i varje fall att den ökade så mycket i soppaförbrukning (troligen också KN-filter på luftsidan, kanske moddad luftburk) så han tyckte de där extra hp han fick inte var värda den ökade bensinförbrukningen. Hojen var ju reggad och han körde den i trafiken också.
Det kan jú faktiskt blitt nått fel på mappningen?
Men hans val var det korta utblåsröret från Taylormade efter katalysatorn.
Och visst hördes hojen. Men hojen stack tom på en bandag inte ut så man reagerade.
Katalysatorn dämpar Mycket !
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja han mappade om den för max effekt. Och 50% var kanske som det kändes i plånboken. Han sa i varje fall att den ökade så mycket i soppaförbrukning (troligen också KN-filter på luftsidan, kanske moddad luftburk) så han tyckte de där extra hp han fick inte var värda den ökade bensinförbrukningen. Hojen var ju reggad och han körde den i trafiken också.
Det kan jú faktiskt blitt nått fel på mappningen?
Men hans val var det korta utblåsröret från Taylormade efter katalysatorn.
Och visst hördes hojen. Men hojen stack tom på en bandag inte ut så man reagerade.
Katalysatorn dämpar Mycket !

lurar på en slip on ide. någon sa de "bästa" man kan göra är att sätta på ett rör bara. de kommer inte låta så super mkt mer. läste om en mod som beskrev. ta isär original dämparen och rensa den och byt innehållet mot ett rakt rör. eftersom en original dämpare kan gå lös på 500kr här i polen så kan de väl inte vara så stor förlust att testa :va
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
lurar på en slip on ide. någon sa de "bästa" man kan göra är att sätta på ett rör bara. de kommer inte låta så super mkt mer. läste om en mod som beskrev. ta isär original dämparen och rensa den och byt innehållet mot ett rakt rör. eftersom en original dämpare kan gå lös på 500kr här i polen så kan de väl inte vara så stor förlust att testa :va



Ta du bara av allt effter katalysatorn, sätter en plåt så avgaserna inte går på bakdäcket
startar och lyssnar. Då vet du hur "tyst" det blir med enbart katalysator och rör efter.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
okej nu har jag läst lite mer. man kan de cat utan retune men den kommer inte gå lika bra som med en retune. den kan gå lean, för lean och de kan skada motorns livslängd.
hum
Jag skall nog faktiskt göra så att jag plockar av nuvarande system och bara lyssnar hur de låter utan ljuddämpare och så får jag se om de låter "tillräckligt" högt för min smak annars blir det framtids project att byta ut cat och mappa när jag hittar ett ställe i polen som kan göra de, alternativt göra det i sverige
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top