Svenska bostadsmarknaden

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Det diskuteras ofta och mycket om hur dåligt bostadsmarknaden i Sverige fungerar, även här på sporthoj.

Jag är lat och orkar inte googla, så...

Varför fungerar bostadsmarknaden så dåligt? Avreglering, bra eller dåligt? Vad tycker du? Flyttskatt? Stad vs landsbyggd? Politiker?

Förklara, diskutera och ha åsikter:tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vet inte om själva marknaden, köp/sälj, fungerar så dåligt. Vad är det som fungerar dåligt?

Hyreslägenheter går inte att köpa och sälja :fakta
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Precis, det handlar främst om hyreslägenheter det har du rätt i. Dock spiller det väl över på bostadsrättsmarknaden?

Jag kan ändra rubriken, vad bör det stå istället för bostadsmarknad? :)

Edit: Kanske bara en moderator som kan ändra rubrik?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker det som funkar sämst är folk, de verkar inte förstå att man får bosätta sig där man har råd och inte där man vill.

Vill man något får man oftast jobba för det och offra en massa annat, är man inte beredd att göra det så vill man inte mycket nog, då får man ta det man får istället.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns mängder av bostäder i byhålorna, men alla flyttar till städerna för att få jobb.

Byggs 29.000 bostäder (år) för att kompensera ett behov på 40-50.000 per år, dels pga flytt byhåla till stad samt invandring på 80.000/per år.

Inte så svår matte.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Finns mängder av bostäder i byhålorna, men alla flyttar till städerna för att få jobb.

Byggs 29.000 bostäder (år) för att kompensera ett behov på 40-50.000 per år, dels pga flytt byhåla till stad samt invandring på 80.000/per år.

Inte så svår matte.

Jag har lite insyn i bostadsmarknaden i Stockholm faktiskt och jag tycker den fungerar perfekt !
Dom som har mera stålar bor på Lidingö ,Djurgården eller Öfre Östermalm sen resten av östermalm sen kommer city , Kungsholmen , Vasastan , söder och resten "innanför tullarna" sen kommer förorten osv . Sen har ju de olika förorterna oxå olika pris på boende förståss .

Men sen behöver de ju inte betyda att ALLA med stålar VILL bo i Stockholm !
Om man jobbar , driver företag i t.ex Uppsala vill man knappast bo på Lidingö även om man skulle ha råd med de !!! :7peta
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hittar inte någon källa på vad det verkliga behovet är, bara 40-50.000 per år, behovet borde ju inte försvinna år 2,3,4,5 etc ?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Tycker det som funkar sämst är folk, de verkar inte förstå att man får bosätta sig där man har råd och inte där man vill.

Vill man något får man oftast jobba för det och offra en massa annat, är man inte beredd att göra det så vill man inte mycket nog, då får man ta det man får istället.

Det stämmer. Lyssnade på ett inslag i P4 Radio Stockholm igår angående att priset på SL:s månadskort ska höjas pga dålig ekonomi. En av personerna som intervjuades var upprörd över höjningen av priset då det redan var tufft nog att råd med bil, villalånet och barn. :D
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det stämmer. Lyssnade på ett inslag i P4 Radio Stockholm igår angående att priset på SL:s månadskort ska höjas pga dålig ekonomi. En av personerna som intervjuades var upprörd över höjningen av priset då det redan var tufft nog att råd med bil, villalånet och barn. :D

SL administrerar väl bara kolektivtrafiken i sthlm..? Arriva, Keolis, Nobina och Veolia de privata som kör buss åt SL, T-banan och pendeltågen körs också av Arriva.. lr?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Stockholm är ett typexempel där bostadsmarknaden inte fungerar. Hyresregleringar har knappast gynnat bostadsmarknaden genom åren. Man hade kunnat effektivisera utnyttjandet av de bostäder som finns redan om man luckrat upp det något och på sikt övergått till marknadshyror. Marknaden är ändå inte rättvis. I storstadsregionerna köper folk kontrakten via skenbyten. T ex i Stockholms innerstad betalas det hundratusentals kronor för ett 1:a handskontrakt. Lika bra att de får betala vad marknaden är beredd att betala. Jag tror inte att hyresnivån skulle bli så extrem som många gör gällande. Det finns ett tak hur mycket folk tjänar även i Stockholms innerstad. Knappast något som en som sitter på ett hyreskontrakt på en billig hyreslägenhet vill höra kan jag tänka mig.

Från näringsliv och politiskt håll hade man kunnat flytta ut verksamheter till andra regioner istället för att centralisera det till ett fåtal större städer. Främst då Stockholm, Malmö, Göteborg i realiteten. Det hade lättat på trycket ytterligare.

När det gäller bostadsbyggandet är det ett fåtal aktörer som får tillgång till attraktivare tomter att bebygga. Alla byggbolag är allihopa ute för att maximera sin vinst. De lär knappast göra något för att försämra den möjligheten. T ex genom att allihopa sätter igång och bygger alla tomterna samtidigt och går vidare till nästa projekt. Man hade sänkt sina möjligheter att få allt uthyrt/sålt till bästa möjliga pris. Dessutom hade det förstört marknaden för det befintliga beståndet. Det tror jag inte någon är beredd att göra.

Vi talar om rätt komplexa frågor när man funderar på hur man ska få en fungerande bostadsmarknad i Sverige.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det som i många fall hindrar folk att flytta är väl statens hittepå avgifter.
Japp, lagfarter är en sån, varför ska det vara % på köpeskillingen? På vilket sätt skulle det vara dyrare/jobbigare att skriva en lagfart på ett hus för 6 mille än ett för 3? :va Pantbrev är samma mumbojumbo också :huvet Det är ju redan en enhetlig administrativ avgift OCKSÅ, hade inte det räckt? :va
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Japp, lagfarter är en sån, varför ska det vara % på köpeskillingen? På vilket sätt skulle det vara dyrare/jobbigare att skriva en lagfart på ett hus för 6 mille än ett för 3? :va Pantbrev är samma mumbojumbo också :huvet Det är ju redan en enhetlig administrativ avgift OCKSÅ, hade inte det räckt? :va

Jag gissar att detta blivit en så viktig del av statens finanser att man inte klarar sig utan pengarna. :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett bekymmer med nybyggande som jag ser det, om man tittar utanför Stockholms "tullar" är att det inte blir en god ekonomi i att bygga nytt. När huset väl står där, är marknadsvärdet lägre än byggkostnaden och tomtpris.
En hygglihygglig kåk med enkelgarage på 1000kvm tomt landar sällan in under 4,5. Detta bör också påverka det långsamma byggande?

Alla varken ska eller kan bo centralt i de större städerna.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett bekymmer med nybyggande som jag ser det, om man tittar utanför Stockholms "tullar" är att det inte blir en god ekonomi i att bygga nytt. När huset väl står där, är marknadsvärdet lägre än byggkostnaden och tomtpris.
En hygglihygglig kåk med enkelgarage på 1000kvm tomt landar sällan in under 4,5. Detta bör också påverka det långsamma byggande?

Alla varken ska eller kan bo centralt i de större städerna.
Jag tror att du är i närheten av problemets kärna.
Folk är beredda att betala rejäla överpriser för bostäder i attraktiva områden.
Områdena är attraktiva mestadels för att folk är beredda att betala överpriser.
Det motsatta gäller i oattraktiva områden.
Men om folk gav fan i att spekulera, så skulle priserna vara betydligt jämnare och folket bo där de vill.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
SL administrerar väl bara kolektivtrafiken i sthlm..? Arriva, Keolis, Nobina och Veolia de privata som kör buss åt SL, T-banan och pendeltågen körs också av Arriva.. lr?[/QU

SL administerar trafiken och äger en stor del av infrastrukturen i kollektivtrafiken (bussarna tror jag dock ägs av entreprenörerna nu mera). Med antal års mellanrum så läggs trafiken för ett visst område ut till upphandling och privata aktörer lägger anbud på trafiken.

Ett inte helt lyckat upplägg tycker jag. Att det är så många aktörer inblandade gör att varje part endast ser till sitt bord. Om ingen ser till helheten så blir kvalitén på trafiken lidande. Dessutom blåser t ex Arriva SL duktigt på pengar.
 
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag tror att du är i närheten av problemets kärna.
Folk är beredda att betala rejäla överpriser för bostäder i attraktiva områden.
Områdena är attraktiva mestadels för att folk är beredda att betala överpriser.
Det motsatta gäller i oattraktiva områden.
Men om folk gav fan i att spekulera, så skulle priserna vara betydligt jämnare och folket bo där de vill.

Vad tror du att det skulle behövas för åtgärder för att förhindra spekulation?
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Japp, lagfarter är en sån, varför ska det vara % på köpeskillingen? På vilket sätt skulle det vara dyrare/jobbigare att skriva en lagfart på ett hus för 6 mille än ett för 3? :va Pantbrev är samma mumbojumbo också :huvet Det är ju redan en enhetlig administrativ avgift OCKSÅ, hade inte det räckt? :va

Det borde absolut vara billigare. Danmark är ett föredöme. Många länder är dock värre. Hade du köpt hus i Frankrike, hade du garanterat spräckt ett blodkärl.

http://www.globalpropertyguide.com/Europe/roundtrip-cost
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad tror du att det skulle behövas för åtgärder för att förhindra spekulation?

Det går inte.
Men en trend som ändrar vad som är attraktivt (grön våg) rättar till en del.
Dock så anser jag att vi har något av en frön våg nu.
Bonneri har blivit modernt.
Men ändå fortsätter spekulationen, med personer som köper bostäder, inte för att bo i dem eller för att hyrorna genererar inkomster, utan för att sälja dem med förtjänst till någon som fortsätter loppet mot undergången.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men ändå fortsätter spekulationen, med personer som köper bostäder, inte för att bo i dem eller för att hyrorna genererar inkomster, utan för att sälja dem med förtjänst till någon som fortsätter loppet mot undergången.

Det där är första steget mot en sprickande bubbla, snart kommer spekulations-köparna ta slut och den som ska handla för att bo i kåken eller leva på intäkten ser att de inte har råd/värt det och den som ska försöka leva på intäkterna inser att den hyran han/hon behöver ta ut inte är möjlig/laglig.

Sen börjar spiralen neråt, långsamt till en början med tidigare klippare som tror de har en chans att tjäna lite till på samma objekt men tillslut går botten ur, det är då man är glad att man handlat enkom för att bo....
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top