Ändrar ni utrustning vid extrem hetta?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Extrem hetta? I Sverige?

Det värsta vi är med om brukar vara mellan 25 och 30 grader och då är nog det sista du tänker på att köra hoj. Din överlevnadsinstinkt säger åt dig att uppsöka all form av skugga, mjukglass, kall alkoholdryck eller svalkande vattendrag.

Temperaturer under 25 grader tycker jag inte är några som helst problem även med full mundering. Visst är det varmt men du är knappast stillastående med hojen så att öppna jackan i kragen en decimeter räcker oftast för att svalka sig.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Extrem hetta? I Sverige?

Det värsta vi är med om brukar vara mellan 25 och 30 grader och då är nog det sista du tänker på att köra hoj. Din överlevnadsinstinkt säger åt dig att uppsöka all form av skugga, mjukglass, kall alkoholdryck eller svalkande vattendrag.

Temperaturer under 25 grader tycker jag inte är några som helst problem även med full mundering. Visst är det varmt men du är knappast stillastående med hojen så att öppna jackan i kragen en decimeter räcker oftast för att svalka sig.

I praktiken så är det dock så att man vistas i direkt solsken när man är utomhus. Och då är det inga konstigheter att det blir uppemot 50 grader.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I indien kör jag i lungi, linne å sandaler. Svalkar mig med bärs..
Enda jag råkat ut för är brännmärken på vaderna.
Och den där gången då en nerpundad ryss torpederade mig lite försiktigt i sidan. Vart som tur var bara lite blåmärken, höll hojen upprätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det värsta vi är med om brukar vara mellan 25 och 30 grader och då är nog det sista du tänker på att köra hoj. Din överlevnadsinstinkt säger åt dig att uppsöka all form av skugga, mjukglass, kall alkoholdryck eller svalkande vattendrag.

Nä? Då kör man väl hoj? :va
Åas, jag har nog aldrig riktigt uppvisat någon riktigt livlig överlevnadsinstinkt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag köper aldrig ett svart skinnställ igen... När tempen överstiger typ 22 grader så blir det jobbigt. Över 25 grader måste man ligga i minst motorvägsfart för att inte gå åt, och närmre 30 grader i skuggan räcker inte 160 km/h för att stå ut.
Jag får köra med dragkedjan på skinnstället nerdragen när det börjar hetta till för att inte skallen ska sprängas.
Transport till jobbet på 50 och kost sträcka 70-väg görs i skinnjacka, handskar, stövlar och vanliga sketna Lee.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
:va

Tar du aldrig hojen in till stan? Tar du bilen istället då?:va

Även om hojar hör hemma på goa 60-90-vägar så är det ibland även trevligt att åka in i till stan för en bit mat eller bara kaffe eller vad man nu än har för ärenden. Sommartid försöker jag iallafall köra hoj så mycket jag bara kan och då blir det ofta in till stan för att träffa vänner/handla något osv..
Bor inte längre i stan men...

Har aldrig haft hojen som nyttofordon utan som ren hobby och har aldrig sett nöjet att pysa runt inne i stan på en literklubba. Att åka till stan gav mig ingenting utan då åkte jag kommunalt eller bil. Kan tänkta mig att om man kör en mindre busbenägen hoj så kan mindre utrustning vara ett alternativ. Kommer kanske börja jobbpendla på mc snart men då blir det något som denna http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSX400T_Cafe_Racer___Bobber_58529400.htm?ca=11&w=3

och då kommer jag inte ha skinnställ.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har turen att äga ett australiensiskt mc-ställ som har så mycket ventilation att man kan se igenom i stort sett hela stället - det använder jag när det blir supervarmt, kombinerat med ventilerade räserboots och tunna hamdskar.


Appappapp! Inte bra det heller.
Med ett sådant ställ riskerar man hudcancer...




Detta var ett inlägg från Rumpanbakstyrelsen.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
När det är stadskörning i hetta kör jag med en skyddsväst från fox, skydden sitter som i ett nät så du kan ha en tunn tröja över, brallor och stövlar. Sjukt stor skillnad jämfört med stället. Helt klart värt de 1500-2000 som västen kostar. Tror så klart inte att det skyddar lika bra men i hastigheter <50 är jag villig att chansa om det är varmt.
 

kovamies

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF750F -84
Nyligen köpt Richa Airvent Evo brallor och tillhörande jacka, ny hjälm som förhoppningsvis släpper in och igenom mer luft än min förra. Har även en skyddsjacka/tröja i mesh, vissa svettas av minsta lilla värmen tyvärr &#55357;&#56841;
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Äger två st tvådelade ställ varav ena är ett gammalt Jofama som sitter ganska slappt. Kör bara med mitt mer fasta Dainese men ända sedan jag skaffa ett underställ i bambu så kör jag aldrig utan det. Hjälper att svalka och herregud vad skönt det är när stället bara kan glida av fastän man svettats ihjäl, blir mindre av en brottningsmatch.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Som en del säger, extrem hetta kommer vid olika temperaturer beroende på vilken person det är som känner efter. Personligen ligger min "extrem hetta"-tröskel väldigt lågt, typ 25-26 grader. Skulle aldrig falla mig in att stoppa i foder i ett plagg, även om det kryper ner mot 5 grader. Och ja, vid extrem hetta så kompromissar jag, och väljer ett svalare alternativ. Och därefter anpassas körningen. :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har en Lindstrands Dundee med mesh och kevlarjeans för de varma dagarna och kortturerna hemmavid.

Förra sommaren när det var som varmast var jag två turer till Norge. Första var en tredagars i måttligt ventilerat skinn och det var allmänt otrevligt. Andra var sex dagar och då hade jag ett allvädersställ med bra ventilation. Så länge man var i rörelse gick det an tack vare ventilationen men vid varje stopp var det bara att kasta av sig allt.

Och det var ändå i Norge. Hemma sandade de vägarna eftersom det var så varmt att asfalten blödde ur sig bindemedel och det var som att åka på is.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Nä Jag kör alltid med skinnstället på och försöker ta på mig en hoddie så ofta jag kan för att skydda stället från alla insekter. Jag känner mig helt enkelt naken utan skydd och så jävla tråkigt att anpassa körningen ifall man skulle välja att köra i jeans. Den falska tryggheten med stället gör en hel del för totalupplevelsen. Fy fan för att puttra omkring i stan det begränsar körglädjen och anledningen till att jag har hoj. OBS! jag jobbar inte i stan om så vore fallet kanske jag gjorde annorlunda, då tror jag att jag valt en scooter. Och om det nu mot förmodan skulle bli extrem hetta i Sverige och jag måste köra hoj då får jag se till att fartvinden svalkar eller sätta sig mig skuggan den dagen. Jag besväras mer av den Svenska kylan.
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag fattar inte att folk tycker det är varmt i Sverige.

Det blir riktigt varmt här! Speciellt när solen aldrig går ner...om det är 20+ och solen rakt ovanför dig i 12 timmar. Då blir det VARMT!

Jag brukar inte förstå varför folk brukar klaga på vädret här i Sverige. Finns ingen annanstans i världen där sommaren är så perfekt som här i Sverige!

Vintern är nånting helt annat, bäst att inte prata om vintern...
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det blir riktigt varmt här! Speciellt när solen aldrig går ner...om det är 20+ och solen rakt ovanför dig i 12 timmar. Då blir det VARMT!

Jag brukar inte förstå varför folk brukar klaga på vädret här i Sverige. Finns ingen annanstans i världen där sommaren är så perfekt som här i Sverige!

Vintern är nånting helt annat, bäst att inte prata om vintern...

Jag har inte samma uppfattning som dig om vad som är varmt.
20 grader är inte varmt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top