Effektbandet på 35kw motorcyklarna, ursprunglig kontra strypt. Åsikter/erfarenheter

Mberg

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2015
Ort
Nacka
Hoj
Snart
Det är så att jag går i köptankar på en 35kwttare men själv inte har möjligheten att testa ifall effektbandet på en strypt motorcykel är märkbart mycket sämre än en med den ursprungseffekten.

Min spontana tanke är ju att en hoj som är byggd för just den effekten lär gå bättre än en strypt. Men då det vore onekligen skönt att kunna behålla cykeln när det är dags för obegränsad A så går jag lite i funderingarna på att en strypt mc förmodligen är bättre för mig så länge det modifierade effektregistret inte förstör upplevelsen för mycket.

I dagsläget står en 35 kw 796 hypermotard väldig högt upp på listen, någon som har erfarenhet/åsikter om den? Eller finns det något annat jag bör titta på?


Trevlig helg :)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
De flesta twin i mellanklassen funkar kanon strypt till 35kw. Har provat några styckna tex kawa er6, suzuki 650, hyosung 650.

Du märker inte så stor skillnad alls vid normal körning. Det som märks är väl när du trycker på fullt och ska komma upp över 150ish, då kan det börja kännas slö. Förutsatt att du har kört hojen ostrypt, om du bara kör hojen strypt kommer du inte att tänka "oj vad den är slö".

Men man blir glatt överraskad när man kör en 35kw, man tänker den kommer inte gå någonstans. Men det gör den :tummenupp
Ibland märker man inte ens att de är strypta!

Har inte kört de nya 500 med exakt 35kw. Tror fortfarande en strypt mellanklass twin skulle vara bättre.
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag var i liknande situation förra året när jag skulle ta A2-kort och sedan uppgradera till A-kort i slutet på sägongen. Ändå gick jag för en MT-03a som funkar original för A2, blir försäljning nu till våren och bågen var ju hur skön som helst och köra. Även om det garanterat hade gått med en er-6 tex, men nu är man ju på andra tankar och vill nog upp ett steg över Er6 snarare än att vara kvar där ;)
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Det beror ju helt på vad man utgår ifrån. KTM:s nya 1050 Adventure går att få som A2.
Det är en nedstrokad 1190, problemet var att den inte fick de tänkta 95 hästarna (70 kW) efter kubiksänkningen utan 120 så KTM var tvungna att plocka ner det ytterligare på elektronisk väg.

I A2 så halveras toppeffekten till 35 kW, däremot har ju hojen väldigt mycket med area under kurvan än en mindre maskin som måste högvarvas för att få ut samma effekt (tänker då mest på diverse 250- och 300-varianter) med tanke på att den egentligen har 120 hästar.

Så med andra ord handlar det inte bara om toppeffekt utan hur man kommer dit. En stor strypt motor lär oftast vara betydligt starkare över hela registret (utom på topp) än en liten motor. Däremot kan ju karaktären bli lidande, tänk; traktor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan, om du ska ha A2 i 2 år kommer du antagligen att ha hunnit bli sugen på en annan hoj under tiden så låt inte tankarna på att hojen ska gå att avstrypa och köra med full effekt när du får A spela en jättestor roll i valet av hoj här och nu.
Jag blir sugen på en hel hög hojar varje år. :hihi
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Bra val av hoj :) den kommer du ha skoj med ...
Men hojar är som kvinnor.. Det finns alldeles för många fina för att kunna välja bara en ;) så om två år är du definitivt sugen på en ny.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tycker du ska titta på Kawasakis er6-n. :) Körde den själv på 25 kw (Inte 35) och tyckte den var riktigt rolig. Med ett bra slip on får du en härlig instegshoj för hälften av vad ducati 796 HM kostar. Försäkringen blir inte skyhög och reservdelar är skitlätt att få tag på då det är Sveriges mest sålda hoj.
Alltså kvaddar du den av okänd anledning när du lär dig köra så svider det inte lika mkt i hjärtat. De flesta har nog ramlat eller gått omkull någon gång under sin lärotid. Jag gjorde det :rodnar
Den funkar även helt ok med full effekt, men efter ett par månader börjar man sukta efter annat och bättre.:hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top