Ryggskydd/ utrustning

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Tja!
Mitt första inlägg på den här sidan :) Men jag undrar lite gällande ryggskydd och övrig utrustning. Ryggskyddet till att börja med, jag har givetvis ett sådant (för tillfället åker jag endast men det ska ändras till sommaren) och upplever det som för stort. Köpte det där det provades ut men när jag sitter på hojen så tar hjälmen i skyddet och jag måste därmed ha det väldigt långt ner :-( Ungefär mellan vilka kotor ska det vara?
Andra frågan jag har gällande utrustningen är att jag har ett skinnställ utan skydd som sitter tajt, så som det ska sitta. Men så har jag även ett större med riktiga skydd men som sagt så sitter det ju inte så som det bör. Vilket är det bästa att jag använder? Givetvis kommer jag försöka köpa ett som sitter perfekt men just nu finns inte riktigt den ekonomin :-(
Tips och råd uppskattas :) Och bara så nu vet så är det inte 17 storlekar för stort men det är lite för stort iaf..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skinnställ utan skydd skyddar enbart mot att glida på asfalt, inget annat. Även ett för stort skinnställ med hårda skydd skyddar mot mer, om än inte lika bra som ett som sitter helt rätt. Alltså bör det med hårda skydd skydda bäst av de två, om än inte skitbra.
Ryggskyddet ska inte sticka upp alls mot nacken, då är det en fara. Släpp efter på axelremmarna så det kommer längre ner av sig självt. Vilka kotor som ska täckas beror helt på vad det är för modell av ryggskydd och är svårt att besvara, men mitt bra ryggskydd täcker hela ryggen, upp till överkant på skulderbladen, det har funkat alldeles utmärkt alla gånger jag kraschat med det.
Mitt ganska kassa ryggskydd tar slut lite under bröstkorgen, och skyddar inte alls ryggen lika bra. Det ryggskyddet används bara till utlåning.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hur sitter ryggskyddet med det tajta stället? Är det fortfarande så att det åker upp i hjälmen? Det ska helst täcka hela ryggen, ner till svanskotan och upp utan att det ska ta emot eller störa på något vis.

Köp ett ställ som passar din kropp säger jag. Visst en kostnadsfråga men det är du förhoppningsvis värd? ;) Prova gärna med ryggskyddet på. Köp ett nytt sådant också om det inte skulle passa. Dom hjälper dig gärna i butiken.

Angående om jag skulle köra med stället med eller utan skydd: Slå armbågen hårt som satan i en betongvägg med båda så har du svaret :)
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Tackar så mycket för ett snabbt svar :) Ja jag åker ju med helstället som har dom hårda skydden och det är mest på knäna man känner att det är lite för stort, plus att arslet hänger rätt bra också :( Blir att testa något nytt ställ iaf på mässan så får vi se när det blir inköp :rock
Ryggskyddet däremot har jag haft på känn att det är för stort med tanke på att jag måste ha det en bit nedanför svanskotan för att kunna titta upp på vägen utan att skyddet tar mot hjälmen. Det som är mest irriterande är att det är provat i samråd med folk som säljer olika skydd :mad: Blir att investera i ett nytt sånt i första hand :rock
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Ryggskyddet sitter fortfarande inte bra med det tajta stället och det är ett skydd som prioriteras av mig :) Ska testa ut ett nytt sånt också på mässan med folk som kan!!!!
Givetvis blir det ett nytt ställ också men bara inte just precis nu, men så fort jag lyckas med kortet så kommer det inhandlas ett i min storlek :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryggskyddet sitter fortfarande inte bra med det tajta stället och det är ett skydd som prioriteras av mig :) Ska testa ut ett nytt sånt också på mässan med folk som kan!!!!
Givetvis blir det ett nytt ställ också men bara inte just precis nu, men så fort jag lyckas med kortet så kommer det inhandlas ett i min storlek :D

Mitt ryggskydd är också uppe i nacken när jag har axelremmarna för korta. Jag har bara axelremmarna för att hindra ryggskyddet från att ramla ner när jag tar på mig prylarna, de håller det inte på plats alls, det är skinnställets jobb. Egentligen borde du kunna ta bort axelremmarna helt och ryggskyddet ska sitta kvar på rätt ställe ändå.
Det är inte nödvändigtvis fel på skyddet, men det kan vara för långt, hur långt ner på rumpan sitter det?
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Det sitter väl 5-10 cm nedanför svanskotan.. Men axelremmarna är inte speciellt spända, däremot är jag ju tjej å har något som tydligen kallas höfter :3freak Mitt på höfterna går midjespännet över, ja jag räknar med att ni fattar vad jag menar :tungan Men har aldrig varit riktigt nöjd med hur ryggskyddet sitter när jag har ställ på mig, och tyvärr provade jag ut det utan ställ...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det sitter väl 5-10 cm nedanför svanskotan.. Men axelremmarna är inte speciellt spända, däremot är jag ju tjej å har något som tydligen kallas höfter :3freak Mitt på höfterna går midjespännet över, ja jag räknar med att ni fattar vad jag menar :tungan Men har aldrig varit riktigt nöjd med hur ryggskyddet sitter när jag har ställ på mig, och tyvärr provade jag ut det utan ställ...

Utan att ha sett ryggskyddet eller dig kan jag påstå att för mig låter det som ett alldeles för långt ryggskydd. Nedanför svanskotan finns det ingen rygg att skydda.
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Nä det var ju som lite min tanke också :) Tack återigen för tips och råd :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä det var ju som lite min tanke också :) Tack återigen för tips och råd :tummenupp

Den säljaren som, förutsatt att det nu är så mycket för långt som det låter, sålde dig det där skyddet borde få sitta i skamstocken nån dag.
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Midjespännet har aldrig heller suttit skönt över höften :va Men är man hos en säljare så förväntar jag mig ju att dom kan sin sak också, vilket dom inte kunde :(
Jag hoppas inte den säljaren är kvar som säljare för personlig utrustning iaf
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hejsan Suzy!

Då du är i inledningen av din mc-karriär så vill jag informera om att det nog vore klokt att fundera över bröst(korgs)skydd också. Det finns speciella varianter för brewdar. boobies.gif

33236.jpg

Läs gärna i DEN HÄR tråden som det skrivits mycket i de senaste dagarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS, Du skriver inte vilket ryggskydd du har men att det åker upp när du drar åt axelremmarna tyder på att det är felkonstruerat.
Axelremmarna har en övre fästpunkt upptill och en nedre fästpunkt långt ner på sidan.
Som en ryggsäck ! :D
Vilket är mycket vanligt ! :gnissla
1) Korrekt ska den undre infästningen av axelremmarna sitta sitta mycket högre upp än på en ryggsäck.
Så att funktionen blir ungefär som den 8 jag sett några exempel på för att hålla armarna bakåt vid nyckelbens brott.
2) Det är inte alls trevligt att få armarna tillbakadragna av axelremmarna. Bättre ryggskydd har därför ett band över bröstet mellan axelremmarna som gör att belastningen från axelremmarna inte kommer på axlarna utan vilar över bröstet.
Ett band över bröstet precis som på en del ryggsäckar. Mellan axelremmarna.

Jag har själv ett Biltema L2 ryggskydd. Felkonstruerat med axelremmarna nertill lågt infästa som på en ryggsäck. Originalinfästningarna syns som två svarta streck i jämnhög med ovankanten på midjebältet.
Så jag har flyttat nedre infästningarna uppåt ca 10cm. Och kopplar ihop axelremmarna med ett band över bröstet. (Bandet är ej med på fotot.)
 

Bifogat

  • RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    110.1 KB · Visningar: 253
Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
På mitt gamla ryggskydd så borrade jag bort niten som höll fast den översta kotan på ryggskyddet. Efter det tog det inte i hjälmen längre. Beror ju som sagt på hur ryggskyddet ser ut..
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Så jätteny är jag nog ändå inte då jag ändå varit nära hojarna dom senaste 10 åren :tungan Men kan ju långt ifrån allt men är rätt övertygad om att jag kommer prioritera både nytt ryggskydd och nytt ställ innan jag köper för boobsen :D
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
TS, Du skriver inte vilket ryggskydd du har men att det åker upp när du drar åt axelremmarna tyder på att det är felkonstruerat.
Axelremmarna har en övre fästpunkt upptill och en nedre fästpunkt långt ner på sidan.
Som en ryggsäck ! :D
Vilket är mycket vanligt ! :gnissla
1) Korrekt ska den undre infästningen av axelremmarna sitta sitta mycket högre upp än på en ryggsäck.
Så att funktionen blir ungefär som den 8 jag sett några exempel på för att hålla armarna bakåt vid nyckelbens brott.
2) Det är inte alls trevligt att få armarna tillbakadragna av axelremmarna. Bättre ryggskydd har därför ett band över bröstet mellan axelremmarna som gör att belastningen från axelremmarna inte kommer på axlarna utan vilar över bröstet.
Ett band över bröstet precis som på en del ryggsäckar. Mellan axelremmarna.

Jag har själv ett Biltema L2 ryggskydd. Felkonstruerat med axelremmarna nertill lågt infästa som på en ryggsäck. Originalinfästningarna syns som två svarta streck i jämnhög med ovankanten på midjebältet.
Så jag har flyttat nedre infästningarna uppåt ca 10cm. Och kopplar ihop axelremmarna med ett band över bröstet. (Bandet är ej med på fotot.)
Har ingen aning om märket på Ryggskyddet jag har men har testat karlns ryggskydd som sitter som en dröm jämfört med mitt, därför jag blivit mer och mer säker på att det är fel ryggskydd som jag har nu... Det är dock inget biltema :) Sen är jag rätt noga med att trycka ner Ryggskyddet så det inte tar i hjälmen då det bara blir jobbigt att åka då..
 

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
På mitt gamla ryggskydd så borrade jag bort niten som höll fast den översta kotan på ryggskyddet. Efter det tog det inte i hjälmen längre. Beror ju som sagt på hur ryggskyddet ser ut..


Ja det hade ju varit en idé om inte "midjebältet" hade gått just över höfterna :va Blir att köpa ett mer slimmat än det jag har nu
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ingen aning om märket på Ryggskyddet jag har men har testat karlns ryggskydd som sitter som en dröm jämfört med mitt, därför jag blivit mer och mer säker på att det är fel ryggskydd som jag har nu... Det är dock inget biltema :) Sen är jag rätt noga med att trycka ner Ryggskyddet så det inte tar i hjälmen då det bara blir jobbigt att åka då..

Då tycker jag du ska satsa på samma ryggskydd som karln ! :)

Det faktum att du inte kan se fabrikat och modell på ditt ryggskyddet tyder på att ingen vill kännas vid produkten UNDVIKES.

Och läs igenom den här tråden. :tummenupp

15-01-15 Fick inte med länken, kanske lyckas nu
http://www.sporthoj.com/forum/showt...skydd-Halvarson-Torso-vs-Spidi-Defender/page2
 
Last edited:

Suzy

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2014
Ort
Luleå
Hoj
1984 Suzuki gsx750
Jo hans sitter ju bra och tror det är ett sinisalo?! :confused: MEN dom som säljer det här i Luleå litar jag inte ett skit på för det var jag som fick hjälpa Karln när han skulle ha sitt då dom inte kunde... Är inte så sugen på å köpa från det stället och har inte sett just sånt på så många andra ställen... Men ska som sagt testa ut ett på mässan i Stockholm och eventuellt köpa där, annars finns det säkert nån här hemma som kan beställa hem ett :hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top