Biltemas knäpuckar

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
De hårda puckarna som grevens sålde, vet ej om de finns kvar? är min favorit. Lagom stora, hårda o räcker i en evighet. Körde 2 säsonger i erf med samma puckar, får vrida och vända på dem ibland bara.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Är det verkligen smart att snåla med knäpuckar? Vid en av bandagarna i somras hade det lossnat bitar från någons puck som låg i en innerkruva. Ingen höjdare för oss som kom efter...
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Är det verkligen smart att snåla med knäpuckar? Vid en av bandagarna i somras hade det lossnat bitar från någons puck som låg i en innerkruva. Ingen höjdare för oss som kom efter...

På Kinnekulle? Spelar nog ingen roll va fan du har på knät där, curbsen(läs:gatsten) slår sönder allt!:)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Du menar gaffertejp :fakta

Vill påstå att gaffatejp är minst lika korrekt som gaffertejp på svenska, så jag menar precis det jag skrev..
Har aldrig hört någon ljudkille be om gaffertejp i sverige, men gaffa används desto flitigare.. Är kanske en lokal grej?

För övrigt är ditt citat om skillnad mellan gaffa-och gaffertejp väldigt konstigt..

Gaffatejp är precis som gaffertejpen en vävtejp, men med häftämne av syntetgummibas som -i motsats till gaffertejp- inte lämnar limrester på kablar och utrustning vid borttagning vilket gör den användbar för tillfälliga fastsättningar av t e kamerastativ, mikrofonbommar o dyl..

Det du beskriver är skillnaden mellan gaffa-och vanlig vävtejp, aka silvertejp i folkmun.

Då mina bravader med tejpade knäpuckar primärt utspelade sig under 90-talets början minns jag i ärlighetens namn inte om det var gaffa eller "silvertejp" jag använde. Troligtvis en kombination då jag på den tiden inte visste skillnaden. De rullar jag köpte själv var sannolikt "silvertejp" medans de jag fick av en kompis i ljud & ljus branschen var gaffa.

Kanske ett onödigt långt och oväsentligt inlägg i "debatten", men jag gillar helt enkelt inte att bli tillrättavisad av någon som sedan själv ger felaktig information...

Kalla mig gärna petig. :krama

För att återgå till frågan; Tror tyvärr inte att jag har några bilder på mina första hemmagjorda knäpuckar, vilka tejpades på plats.

Ett tips är dock att inte använda gamla konservburkslock som "knäpuckar", det blir snabbt jättevarmt om man inte har gott om isolering bellan plåtbit och knä... :rolleyes:

Tillkapade teflonbitar däremot. De varar hur länge som helst, men är lite ljudliga.. :D
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Kanske ett onödigt långt och oväsentligt inlägg i "debatten", men jag gillar helt enkelt inte att bli tillrättavisad av någon som sedan själv ger felaktig information...

Och detta är långt ifrån första gången som denne gör det plus den ständiga :fakta gubben.. Förbannat vad det stör mig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top