Köpt min första motard!

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
4e hojen gillt och nu blev det till slut en ktm 450 exc! Helt klart den roligaste hojen jag kört och då har jag ändå bara kört den 30min kl11 en iskall vinterkväll...

Har inte riktigt fått kläm på slangandet än så har tänkt att skaffa bakbroms på styret, kanske gör det lite lättare att lära sig men jag vet inte. Måste också ordna allt man behöver för att göra den "stunt"säker.

Så, vart skaffat jag mig allt det jag nämner?

 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Lika bra att lära dig använda fotbromsen från början om du ska slanga, men vill du ha handbroms så finns det exempelvis här www.50stunt.com/SUPERMOTO_HANDBRAKE_KITS_s/158.htm och här http://www.hoheydesigns.com/store/

Stuntsäker, brukar räcka med kraschpuckar eller bmxpegs vid hjulaxlarna. Gängstång genom axeln och fäst pegsen/puckarna på den. Sen en skrapa eller något att ha foten i och pegs att stå på så är de i princip klart, kolla exempelvis på hur mx_josef eller fimp från superretards har gjort med sina ktmer:tummenupp
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Snygg motard :tummenupp letar också efter en själv men det får bli i sexhundra klassen :)

Stuntsäker, brukar räcka med kraschpuckar eller bmxpegs vid hjulaxlarna. Gängstång genom axeln och fäst pegsen/puckarna på den. Sen en skrapa eller något att ha foten i och pegs att stå på så är de i princip klart, kolla exempelvis på hur mx_josef eller fimp från superretards har gjort med sina ktmer:tummenupp

Är kraschpuckar till att skydda bulten som håller däcken på plats?
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Lika bra att lära dig använda fotbromsen från början om du ska slanga, men vill du ha handbroms så finns det exempelvis här www.50stunt.com/SUPERMOTO_HANDBRAKE_KITS_s/158.htm och här http://www.hoheydesigns.com/store/

Stuntsäker, brukar räcka med kraschpuckar eller bmxpegs vid hjulaxlarna. Gängstång genom axeln och fäst pegsen/puckarna på den. Sen en skrapa eller något att ha foten i och pegs att stå på så är de i princip klart, kolla exempelvis på hur mx_josef eller fimp från superretards har gjort med sina ktmer:tummenupp


Är fimp medlem här på sh? Hojen är faktiskt en gamal SR hoj, vet inte vem som har kört den men den är med i iaf en av deras filmer. Ska se om jag får tag i dom du nämde, tack för tipsen!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Är kraschpuckar till att skydda bulten som håller däcken på plats?
Snarare för att skydda resten av hojen än just den bulten, med pegs vid hjul axlarna så lägger den sig på pegsen och styret när man vurpar istället för fotpinnar, reglage och kåpor. Sen att man inte repar upp gaffeln och svingen kan ses som en bonus
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Snygg motard :tummenupp letar också efter en själv men det får bli i sexhundra klassen :)



Är kraschpuckar till att skydda bulten som håller däcken på plats?

Tackar, valde 450 för att jag är lite sugen på att testa enduro också, fick med fälg och däck mm till det. Alla jag kör med har 600/650 så får se om man blir ifrån åkt men de är nog rätt lugnt ändå:)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Snygg motard :tummenupp letar också efter en själv men det får bli i sexhundra klassen :)



Är kraschpuckar till att skydda bulten som håller däcken på plats?

Typ Skyddar hela svingen/gaffelbenen. Har kanat omkull ordentlig samt slagit över (nånn gång :D )
och med Krasch puckar-Ljuddämpar skydd samt ett par handguards så klarar man sig långt.
Är ju annars mest plast så bara ut o Klota :D.

`Mac01` Lär dig att Använda bak bromsen! Alltså ta ALDRIG bort foten från Bakbromsen :crash
Men ska du Köra runt i cirklar?
visst då kan de va läge att skaffa frambroms (på styret).., Men annars? varför.
Kör på framhjulet istället :tummenupp Då har du ju frambroms.:hihi. Är jävligt kul/coolt oxå.
Hur som haver, Kul kommer du garanterat få. Grattis... Här är min IMG_1574.JPG
 
Last edited:

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Ja tänker mer att det kan va en säkerhet att ha ett finger på handbromsen men ja håller med man ska lära sig med fotbromsen:)

Fin hoj, ska kolla lite vad jag behöver ang puckar eller pegs. Vill egentligen bara lära mig slanga bra och inga trick än.
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Snarare för att skydda resten av hojen än just den bulten, med pegs vid hjul axlarna så lägger den sig på pegsen och styret när man vurpar istället för fotpinnar, reglage och kåpor. Sen att man inte repar upp gaffeln och svingen kan ses som en bonus

Thanks for enlightening me :banana
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Ja tänker mer att det kan va en säkerhet att ha ett finger på handbromsen men ja håller med man ska lära sig med fotbromsen:)

Fin hoj, ska kolla lite vad jag behöver ang puckar eller pegs. Vill egentligen bara lära mig slanga bra och inga trick än.

Har iallafall sett några motards som har BMX pegs, ju längre kraschpuckar ju bättre?! :va
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Har iallafall sett några motards som har BMX pegs, ju längre kraschpuckar ju bättre?! :va

Egentligen bara så att dom tar i innan tex svingen eller gafflarna?
Kommer nog köra på vanliga bmx pegs, billiga och känns som att det skulle va ganska enkelt att montera.
 

STRO3M

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Älvängen
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Skateboardhjul, gängstav å lite muttrar å brickor så kan man göra egna billiga krashpuckar. Finns väl iofs säkert billiga på ebay också ;)
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Egentligen bara så att dom tar i innan tex svingen eller gafflarna?
Kommer nog köra på vanliga bmx pegs, billiga och känns som att det skulle va ganska enkelt att montera.


BMX-pegs har jag svårt att tro att de håller, med tanke på att de "går av" om man klotar med en vanlig cykel med sådana monterade så tror jag knappast att de klarar av att skydda en motard på 120kg vid en vurpa.

Dessutom kan ju dessa långa jäklar fastna och ta i diverse småskit om man åker på stigar eller om man kryssar mellan höga trottoarer :gnissla
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
BMX-pegs har jag svårt att tro att de håller, med tanke på att de "går av" om man klotar med en vanlig cykel med sådana monterade så tror jag knappast att de klarar av att skydda en motard på 120kg vid en vurpa.

Dessutom kan ju dessa långa jäklar fastna och ta i diverse småskit om man åker på stigar eller om man kryssar mellan höga trottoarer :gnissla
En polare har vurpat runt hela året med samma bmx plastpegs och dom håller,nog att dom blir lite upptuggade och så men håller till stunt, de gör dom
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
En polare har vurpat runt hela året med samma bmx plastpegs och dom håller,nog att dom blir lite upptuggade och så men håller till stunt, de gör dom


Det var som fan, då erkänner jag min förlust :Bugar
Utvecklingen har väl gått framåt, jag minns hur som helst att jag förstört en hel del med bara en liten tunn cykel.


Men att dem fastnar i trottoarer och busksnår står jag fast vid! :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top