Slitage/deformationer vid kolvbultsringar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Plockat isär en z1000 motor precis (gamla luftkylda historien). 3 av 4 kolvar var svåra att få bort från vevstakarna, kolvbultarna ville inte gå att få ur efter att clipsen fåtts ur. När jag kollar noggrant kan jag se små deformationer vid utsidan på spåret för clipsen. Typ som kolvbulten vandrat i sidled och på så sätt slagit clipsen mot utsidan och därmed orsakat deformationen. Är det det som hänt? Nåt annat? Varför har detta hänt? Någon fara att bara sätta ihop igen le och vara lycklig?

Motorn har gått långt, men däremot är cylinder + kolvar bra mycket nyare - någon har renonverat motorn relativt nyligen. Kolvarna är i bra skick och honingen i cylindrarna kan ses på de flesta ställena.
 

Bifogat

  • 2015-01-02 13.18.22.jpg
    2015-01-02 13.18.22.jpg
    742.1 KB · Visningar: 157

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den där uppfläkningen av ringspåren är helt normal. Gör inget åt det. Värm kolvarna lite lätt (så att du kan hålla i dem utan handskar) före de/montering av kolvbultarna så går det lättare.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag ser inte vad som skulle vara konstigt på din bild faktiskt. Någon som har lust att förklara vart det är "uppfläkt"?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Den där uppfläkningen av ringspåren är helt normal. Gör inget åt det. Värm kolvarna lite lätt (så att du kan hålla i dem utan handskar) före de/montering av kolvbultarna så går det lättare.

Tack! Efter att jag tagit bort det som fläkts upp var det inga konstigheter att få i kolvbultarna.

- - - Updated - - -

Jag ser inte vad som skulle vara konstigt på din bild faktiskt. Någon som har lust att förklara vart det är "uppfläkt"?

Slängde in några pilar. Pilspetsarna är precis vid deformationen.

Kolvbultsspår.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top