Diafragm koppling

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jisses jag har inte hängt med i utvecklingen alls :(

Bytt ett antal kopplingar men....kan nån förklara vad en koppling med diafragma är?(vad den sk diafragman har för funktion)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fungerar och ser ut som en tallriksfjäder.
Lite bökigare att meka med, men har fördelen att fjädern är som starkast när kopplingen jobbar, dvs när kopplingshandtaget är utsläppt. Det har alltså en fördel såtillvida att det är lättare att hålla kopplingshandtaget inkramat. Skruvfjädrar är ju lite dumma på det viset, de är som starkast när man har frikopplat, jobbigare för handen vid kökörning och rödljus etc.

/Jörgen
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fungerar och ser ut som en tallriksfjäder.
Lite bökigare att meka med, men har fördelen att fjädern är som starkast när kopplingen jobbar, dvs när kopplingshandtaget är utsläppt. Det har alltså en fördel såtillvida att det är lättare att hålla kopplingshandtaget inkramat. Skruvfjädrar är ju lite dumma på det visat, de är som starkast när man har frikopplat, jobbigare för handen vid kökörning och rödljus etc.

/Jörgen

Nu vet jag ju inte vad en sk "tallriksfjäder" är mer än typ......tänkte på att man skruvat nångång i nån bil som har sk solfjäderkoppling. Så, menar du att det finns inga typ 5-6 lösa fjädrar som det normalt finns på äldre hojar, utan en sk "tallrik" som är själva hela fjädringen?!?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis. Vanligt på många hojar. Bildsök med Google på diaphragm clutch spring så ser du hur det ser ut.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nu fick jag också lära mig något, samt känna mig lite gammal och föråldrad. Kryper tillbaka till min älskade torrkoppling och herre-jösses-fjädrar och intalar mig att det var bättre förr.

Stenhårda kopplingsfjädrar och krypkörning har jag alltid sett som träning för vänster underarm, så den har chans att hänga med högern som man tränar på annat håll... :tungan
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu fick jag också lära mig något, samt känna mig lite gammal och föråldrad. Kryper tillbaka till min älskade torrkoppling och herre-jösses-fjädrar och intalar mig att det var bättre förr.

Stenhårda kopplingsfjädrar och krypkörning har jag alltid sett som träning för vänster underarm, så den har chans att hänga med högern som man tränar på annat håll... :tungan

Vadå bättre förr...det var bra redan då! :rolleyes:

Norton t.ex hade redan då diafragmafjäder i kopplingen på alla Commando.

Commando Clutch_1000.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nåja, på topp i utvecklingen är väl att ta i. Visserligen 94 segrar på IoM men ändå. Den berömda featherbed-ramen konstruerades av bröderna McCandless och tillverkades av Reynolds. :fakta
Det var ingen slump att grabbarna satte in Triumph-motorer i Nortonramar för att kunna köra fort rakt fram och inte fort bara i kurvorna. Commandon var ett lågbudget snabbjobb för att få bort dom värsta vibrationerna som framför allt 750 Atlas var ökända för. Skickliga trimmare fick hyfsad fason på Commandon, men den var ändå inte konkurrenskraftig mot Japanerna. Sista rycket var när dom satte in Wankelmotorer. Dom hade en stor fördel i hur man mätte cylindervolym, men tillförlitligheten var väl inte den bästa.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top