Sand i luftburken

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Köpte en begagnad hoj nu i höstas, en k1200s av 2005 års modell.

Den har gått ca 5000mil, 4000mila servicen inkluderar byte av luftfilter och utfördes av en av sveriges största MC verkstäder 2012.

Nu när jag kollat över hojen så såg jag att ena luftfiltret är trasigt (sitter ett på varje sida), och bakom filtret var det en hel del sand i luftburken, satt ett tunnt lager sand (max 1mm) fastkletat i bakkant av burken och lite mer sand i botten av luftburken, kanske 1-2mm lager.




Det ena filtret är tillverkat 2004 och det andra tillverkat 2011. Det "nya" satt på högersidan och det gamla på vänstersidan i luftburken.

Har verkligen verkstaden monterat ett luftfilter tillverkat 2004 år 2012? och isåfall hur har det kunnat gå sönder såpass mycket på bara 2 år och drygt 1000 mil?

Det jag finner mycket mer sannolikt är att de bytt ena filtret och struntat i det andra.

Har tänkt ringa verkstaden som servat den imorgon, men vad ska jag säga? vilket ansvar har de?

Hur mycket skada kan motorn ha tagit från att käka sand?

Har iaf redan gjort rent luftburken och monterat nya filter.

edit: varför kommer inte bilderna med nu då XD
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sådär såg filtret ut i en bil jag köpte där det suttit i sen mitten av 2000-talet
enligt vad som var skrivet med tusch på det när jag bytte det 2012, bilen rullar än utan problem......
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Åh, fyfan. Aldrig sett något filter i så dåligt skick på en hoj innan. Hade det vart något relaterat till detta så borde du ju ha märkt det vid det här laget. Sand är ju knappast bra för någon rörlig del i motorn...:näsblod
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Sådär såg filtret ut i en bil jag köpte där det suttit i sen mitten av 2000-talet
enligt vad som var skrivet med tusch på det när jag bytte det 2012, bilen rullar än utan problem......

Är ju sånt optimisten i en gillar att höra ;) borde ju "bara" vara kolvar/ringar/cylinder och ventiler/säten som slits lite extra, det som eventuellt kunnat leta sig ner i vevhusventilationen borde ju fastna i oljefiltret.

Kollade ventilspel innan jag kolla luftfiltret, och det var iaf inom specarna, aningen tight på en insugsventil bara (ca 0,19 när spannet är 0,18-0,28) alla andra var i princip mitt i spannet. hade nån ventil eller säte blivit sandslipad borde det märkts tycker jag.

Har den varit omkull?

Ägaren innan mig har vält den nån gång stillastående på gruset utanför sitt garage, tror han hade för korta ben ;) den har aldrig varit omkull i fart. Men är nog 10 års sand som samlats i filtret, när det sen gått hål har väl en del åkt in antar jag?

Det är lite speciell konstruktion då filtret sitter riktat rakt framåt i snorkeln, altså står du framför hojen och lyser in i snorkeln ser du filtret så humlor och stenskott kan flyga in i snorkeln och inte nudda nånting innan det smackar in i filtret. De jappshojar jag haft innan har i princip alltid haft nån sväng eller 90graders böj innan filtret. Bara spekulerar dock, vet ju inget.... men antar att en regnig dag och blött pappfilter och en humla eller stenskott rakt in i filtret i 280km/h borde kunna gå igenom, designmiss av BMW isf
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Åh, fyfan. Aldrig sett något filter i så dåligt skick på en hoj innan. Hade det vart något relaterat till detta så borde du ju ha märkt det vid det här laget. Sand är ju knappast bra för någon rörlig del i motorn...:näsblod

Sett en del skitiga filter, men aldrig något trasigt. Brukar överserva mina hojar, även om bmw säger byte var 4000'e mil så hade jag ägt den sen ny hade jag nog bytt varje service dvs 1000mil. Vafan 100 spänn typ för att hojen ska ha ren och fin luft. Sen är det ju en bmw.... går nog inte döda motorn ens om man försöker, dock lär ju dethär förkortat livslängden en hel del men svårt att säga, om den annars hade hållt 25000 mil innan den börja dra olja och förlora komp kanske den nu bara går 6000? kanske 15000? vem vet... bra är det iaf inte och fattar inte varför de bara bytte ena filtret...
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man måste ha sand i luftburken så här års annars finns det risk att luften halkar ur. :mattias
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Man måste ha sand i luftburken så här års annars finns det risk att luften halkar ur. :mattias

kompressionspulver!!! :fakta

Eller så kan det vara ventilpasta/honingssås som håller på att tillverkas i burken likt bin i en bikupa gör honung...

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har nu pratat med verkstaden, och han bekräftade att den varit där på 4000mil service och att de bytt luftfilter, dock var ordern stängd så han kunde inte se i datorn hur många luftfilter de bytt.

Han försökte skylla på kunden och sa att det är ju kunden som bestämmer vad som ska göras på servicen, och jag kontrade med att "ni har ju stämplat serviceboken att den servicen är gjord då måste ju jag kunna räkna med att det som ska göras vid det miltalet är gjort."

Har dessutom pratat med tidigare ägaren, och han sa samma sak som när jag köpte hojen "Jag vet ingenting om motorcyklar jag har bara lämnat in den när servicelampan tänts"

Då kontrade han med att detta var ju 2012 och saker som hänt för så länge sen kan de inte hållas ansvariga för :confused::confused:

Men han skulle försöka kolla upp hur många filter de bytte vid den aktuella servicen.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nu ringde de tillbaks, de har missat att byta det ena och han visste inte varför det hänt, men var nåt fel med servicekitet i deras dator och där ingick bara ett luftfilter så kanske därför det missats.

Iaf så trodde de inte den skulle ha tagit nån större skada av det, och de bad om ursäkt och erbjöd sig att göra komptest på motorn om jag ville åka förbi till våren.

Antar att alla kan göra misstag då och då, får väl hoppas det inte tagit för mycket skada bara, och märker jag något knepigt med den åker jag nog förbi så de får kolla kompet
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att mycket skit kan blåsa igenom motorn utan att skada. Du behöver inte vara orolig ....:tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu ringde de tillbaks, de har missat att byta det ena och han visste inte varför det hänt, men var nåt fel med servicekitet i deras dator och där ingick bara ett luftfilter så kanske därför det missats.

Iaf så trodde de inte den skulle ha tagit nån större skada av det, och de bad om ursäkt och erbjöd sig att göra komptest på motorn om jag ville åka förbi till våren.

Antar att alla kan göra misstag då och då, får väl hoppas det inte tagit för mycket skada bara, och märker jag något knepigt med den åker jag nog förbi så de får kolla kompet

Cyniker-mode-on

Ska man gissa att de missade att beställa ena filtret och försökte istället blåsa rent det med tryckluft med mindre lyckat resultat. Sedan monterade de ihop allt och lät kund hämta ut. Tror jag fortsätter att serva hojen själv...

(ja, jag bara spekulerar, kan såklart vara ett helt ärligt misstag etc)

Cyniker-mode-off


Strongt av dom att erkänna misstaget :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Cyniker-mode-on

Ska man gissa att de missade att beställa ena filtret och försökte istället blåsa rent det med tryckluft med mindre lyckat resultat. Sedan monterade de ihop allt och lät kund hämta ut. Tror jag fortsätter att serva hojen själv...

(ja, jag bara spekulerar, kan såklart vara ett helt ärligt misstag etc)

Cyniker-mode-off


Strongt av dom att erkänna misstaget :tummenupp

Jo servar också själv, tror dock inte de försökt blåsa rent det då det längre upp i filtret (där dte ej var hål) var helt fullsmockat med flugor, medans det andra filtret som bara gått 1000mil endast hade nån enstaka.

Håller med, bra att de erkännde, men samtidigt fick jag ju ingenting för det. Har fortfarande en hoj med onormalt högt slitage för miltalet p.g.a dem, visst de erbjöd sig kolla kompet men skulle det visa dåligt komp tror jag knappast generösiteten sträcker sig till att åtgärda något.

Kikat runt lite på ebay och man verkar kunna hitta delar ganska billigt, om det skulle behövas i framtiden
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
PS jag har liggande ett k1200s kitt med luftfilter, oljefilter o stift som jag vill bli av med...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top