Riksdagsval 2015

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tina Hallgren-Bengtsson var vice partiledare för (SD) 1996 dvs ett år EFTER Jimmy Åkesson gick med. View attachment 413790

SD:s bruna rötter är den största skillnaden mot våra grannländers systerpartier, som är sprungna ur en annan mylla.
Det är en av anledningarna till att övriga svenska partier vägrar ta i dem med tång (förutom Jan Björklund då, som igår applåderade samarbetet).
En annan anledning är det faktum att deras politik är byggd på föreställningar som inte är sanna, som är ondskefulla och som är icke människovärdiga.
Vad exakt har Björklund applåderat?

Att SD har ett problematiskt förflutet tror jag de flesta vet vid det här laget. Desto konstigare att övriga partier tvingat väljarna till dem.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Det enda jag säger är: Alliansen visste hur SD skulle rösta för det annonserade SD redan dagen innan. Alliansen visste också att då fanns risken för ett extra val och de kunde förhindrat det (extravalet alltså), genom att lägga ner sina röster. Nu valde de att inte göra det, kanske för att de VILL ha ett extra val, fan vet jag. Men faktum kvarstår att de valde att inte göra det, därför är det inte bara SD att beskylla för extravalet.

Det visste även regeringen. De hade kunnat rösta på SD i första omgången varefter SD ställts mot regeringen i andra omg. och därmed hade regeringens budget vunnit.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Vad exakt har Björklund applåderat?

Att SD har ett problematiskt förflutet tror jag de flesta vet vid det här laget. Desto konstigare att övriga partier tvingat väljarna till dem.

Han var jävligt nöjd över att SD röstat på Alliansens budget. Både när SVT och fyran intervjuade. Till skillnad från andra partiledare i Alliansen så inser han att Alliansen är och varit en sk papperstiger utan SD:s stöd. Hela tiden. De övriga partiledarna i Alliansen var en aning skickligare och markerade distans genom att istället för att gilla att gillas av SD – lägga skulden på Löfven.

Jag gissar att SD:s stöd är i paritet med antalet människor som av olika anledningar har behov av enkla lösningar på svåra frågor. Det får man inte hos övriga riksdagspartier.

Å andra sidan lär SD fälla samtliga budgetar oavsett vem som lägger fram dem om de inte får gehör för sina krav. Så utgången av nästa val är ju bara intressant om något av blocken får egen majoritet då C, M, KD tydligt markerat att ett samarbete är otänkbart. Nu när budgetpraxis inte längre gäller så kommer det bli nyval på nyval tills SD förlorar vågmästarrollen alternativt (hej trettiotal!) bildar regering.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Upplyst despot kanske inte vore så dumt...

kim_2701423b.jpg
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det enda jag säger är: Alliansen visste hur SD skulle rösta för det annonserade SD redan dagen innan. Alliansen visste också att då fanns risken för ett extra val och de kunde förhindrat det (extravalet alltså), genom att lägga ner sina röster. Nu valde de att inte göra det, kanske för att de VILL ha ett extra val, fan vet jag. Men faktum kvarstår att de valde att inte göra det, därför är det inte bara SD att beskylla för extravalet.

Alliansen kunde hindra extraval, ja. Det kunde även Löfven, eftersom det var han som faktiskt valde den vägen och det var långt ifrån hans enda val i det läget. Det var inte givet att det skulle bli extraval efter röstningen, enligt Löfven själv skulle han ju avgå.

Det är SD som röstar enbart för att förstöra. Men ska Alliansen släppa igenom en vänsterbudget så kan lika gärna S styra med den framförstade budgeten, om det viktigaste är att inte släppa in SD. Så att utlysa nyval och skylla det hela på Alliansen är ju bara att säga ifrån sig allt ansvar för sina egna handlingar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alliansen kunde hindra extraval, ja. Det kunde även Löfven, eftersom det var han som faktiskt valde den vägen och det var långt ifrån hans enda val i det läget. Det var inte givet att det skulle bli extraval efter röstningen, enligt Löfven själv skulle han ju avgå.

Det är SD som röstar enbart för att förstöra. Men ska Alliansen släppa igenom en vänsterbudget så kan lika gärna S styra med den framförstade budgeten, om det viktigaste är att inte släppa in SD. Så att utlysa nyval och skylla det hela på Alliansen är ju bara att säga ifrån sig allt ansvar för sina egna handlingar.
SD röstar för tillfället för att *inte öka* vår redan rekordhöga invandring.

Obegripligt att det anses anstötligt, även i vår pyttelilla och kvävda åsiktskorridor.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
SD röstar för tillfället för att *inte öka* vår redan rekordhöga invandring.

Obegripligt att det anses anstötligt, även i vår pyttelilla och kvävda åsiktskorridor.

Nja, de röstar för att sänka regeringen, vilket de tydligt gått ut med och då röstar de inte efter vad de tror på eftersom de lika gärna kan rösta på det motsatta nästa gång.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
SD vågar stå upp för det för de är just rasister som tagit sig upp inom politiken och köpt sig en kostym. Så varför bry sig att bli kallad rasist när man själv är medveten om att man är det. Även om jag tycker SD kan ha rätt i vissa meningar vill jag inte att de för min talan eller vilka i samhället då de gång på gång visat vad de är gjorda av för kaliber.

Bara kolla på Jimmys sätt att sjukskriva sig och göra tvärtemot vad SD tycker inom dessa frågor, med andra ord inget parti att lita på.

Hade S eller M valt att strypa invandringen hade jag sett som det bästa alternativet, för det innebär inte för min del som invandrare att får SD mer makt får även jag det knepigt som har vuxit upp här, är laglydig och gör rätt för mig som vilken Svensson som helst när man vet vilka typer det är under kostymen.

Som att låta en pedofil vara med och bestämma om lagar och regler kring ålder och sexuell relation med Sveriges barn och "ungdomar", det rimmar inte bra bara.

Håller med dig helt och fullt, jag är absolut ingen anhängare av SD. Kan tycka att dom har en del vettiga åsikter men det har övriga partier också, SD har alldeles för mycket lik i garderoben och dåligt förtäckt rasism för att det ska vara ett parti jag ens överväger att rösta på. Min förhoppning var att partierna skulle inse att dom väljs av folket och att folket vill ha en förändring av migrationspolitiken, tyvärr verkar dom fortfarande ha skygglapparna på....

http://www.dn.se/ekonomi/alliansen-anpassar-inte-invandringspolitiken/

Fascinerande är även att Socialdemokraterna ska fortsätta sitt samarbete med MP, det känns som en av de största orsakerna till att vi befinner oss där vi gör idag. Bortsett från Löfvens inkompetens som statsminister då... :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det vore trist om ytterligare en massa nötter röstade på SD på oklara grunder.
Däremot tror jag inte S och MP har speciellt mycket att vinna på ett nyval... Kan man fucka upp mer?

Tror också att S och MP blir de största förlorarna. Romson har ju dessutom emot sig hela sin egen dubbelmoraliska personlighet som hon visat upp.
S kan ev rädda skinnet med att byta ut Löfven som ju faktiskt är den största klanten i den här historien. Bygga en regering i minoritet och sedan sakna en plan B ifall att SD står fast vid sitt löfte. Då har man verkligen visat sig vara utomordentligt korkad.

SD tror jag också kommer tappa väljare, dels eftersom Åkesson antagligen inte kommer delta men sedan tror jag att flertalet väljare vill slippa en ny sådan här historia. Några väljare kanske iofs tvärtom har vunnits igår men summan tror jag blir minus.

Så kanske får vi en alliansregering igen, men jag hoppas eg inte det för jag önskar att vänstern ska få ta skiten för nästa lågkonjunktur.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Despot visst men upplyst?

Killen har uppfunnit hamburgaren, skrivit egna storsäljande symfonier samt slog hole-in-one på sin första golfrunda SAMTIDIGT som han framfört sitt land i välstånd trots omvärldens "avundsjuka". Och så har han kärnvapen.

Kan ju inte vara sämre än nuvarande...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det enda jag säger är: Alliansen visste hur SD skulle rösta för det annonserade SD redan dagen innan. Alliansen visste också att då fanns risken för ett extra val och de kunde förhindrat det (extravalet alltså), genom att lägga ner sina röster. Nu valde de att inte göra det, kanske för att de VILL ha ett extra val, fan vet jag. Men faktum kvarstår att de valde att inte göra det, därför är det inte bara SD att beskylla för extravalet.

SD gjorde precis vad man kunde vänta sig av dem.

Löfven har haft dessa signaler i en månad men har trots det inte lyckats fixa en bättre handlingsplan. Det är under all kritik.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, de röstar för att sänka regeringen, vilket de tydligt gått ut med och då röstar de inte efter vad de tror på eftersom de lika gärna kan rösta på det motsatta nästa gång.
De röstar för att inte öka, på sikt minska, invandringen. Och det gör de nästa gång också, vilket alliansen nu har att fundera på.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
http://www.dn.se/valet-2014/miljardresurser-kravs-for-att-klara-flyktingstrommen/

Alltså....folk riskerar att bli dödade å SD vill huvudsakligen behålla pengarna för att förbättra våra tåg, skolor etc!
Står verkligen dessa saker mot varandra? på riktigt!

F-n får vi elavbrott I 2 dagar tycker vi att vi är nära döden då vår ultrakomfort störs, lr om ett tåg blir installt.

Finns människor som faktiskt har avfyrande AK47´or som smäller I sin stad, hela livet ställs på kant, skolor stänger jobb och företag kollapsar, monetära system och matförsörjnigsystem sätts ur spel.
Dvs människor som hade det "bra" ställs ofrivilligt inför jäkligt medeltida förutsättningar som jäklar I mig inte bett om det och flyr hals över huvud.

Landar de I Sverige är de välkomna I min bok, kan de ej återvända inom rimlig tid, ge dem chansen att fortsätta vara människor med ett meningsfullt värde här hos oss, trots osäkra tågavgångar och att vi inte ligger I topp på skolrankingen!

Det förtar INTE att jag lätt är på att Sverige kan göra mer för att stävja att flyktingar ens skall behöva bli just flyktingar. Kan vi bidra till fred och mat I magen där så behövs så är jag gärna med på det också!

Mina 2cent
Blå humanist
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Med risk för att nåt alliansparti sedan röstat så att SDs budget skulle ha vunnit.

Underskatta aldrig vad en kränkt kvinna kan hitta på.

Annie? No way att hon skulle rösta SD.
F.ö. räcker det inte med nåt alliansparti, det måste ju till fler röster än S+MP dvs alla 4 och det finns knappt ens i teorin.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top