Krislåda, behöver man ha en sådan?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det ultimata är ju en befäst självförsörjande(el, vatten, mat, avlopp) gård nånstans i glesbygden. Nåt ställe mam bara inte hittar till. Så fort skiten träffar fläkten tar man sin bepansarade veteranknarr ut dit och sparkar igång hembrännarn.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jahaja, tänkte mer i den här banan:
7943656_orig.jpg

:hej

/e
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har Honda Assistans-avtal på bilen och ett rejält pensionssparande, samt fyra jivär. Jills det?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Värmeljus ger ingen större värme, däremot ger ett friluftskök rätt mycket värme. Tänk på ventilationen bara...
Av bla den anledningen kan jag inte tänka mig ett boende som inte innefattar möjligheten till att elda, tex en braskamin.

Att lägga energin på en mängs automatvapen känns väl lagom realistiskt, det är inte zombies som dödar en, det är kylan.

Hört talas om braskaminer som matas med uteluft? Mycket praktiskt och

Aldrig hört talas om nån som hade en krislåda om ryssen kommer, foliehatt så det visslar om det.

Vad skulle en modern 2014 krislåda innehålla? Nån form av radiokommunikationsmöjligheter utöver mobiltelefon. Varma kläder, riktiga varma kängor, torr och fin ved hemma, kanske ett litet elverk och några liter bensin, snökedjor till bilen (alternativt en snöskoter eller en båt beroende på var man bor) förbandslåda, brandsläckare.

I några av mina grannars fall skull en bra dränkbar pump lätt platsa i ett kriskit.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lösningar för kriser:

Strömavbrott = pumphagel
Vattenavbrott = pumphagel
Avsaknad av mat = pumphagel
Plundrare = pumphagel
Myndigheter = pumphagel
Tjuvar = pumphagel
Översvämning = ......:va.....pumphagel?


Äsch, ok det behövs mera för att klara sig då.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har man en familj är det bra jäkla oansvarigt om man inte ser till att kunna klara sig någon/några veckor isolerad i bostaden.

Blir man foliehatt om man tänker framåt och tar höjd för evt. risker?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det viktigaste är som någon skrev att ha en mental beredskap, dvs en grundläggande riskbedömning med åtföljande kompetens att hantera situationen om den uppstår. Zombies kan man hoppa över, likaså tre veckor strandsatt i Alaskas vildmark.

Men några dygn utan el bör man se till att ha beredskap för. En filt, kniv och tändstickor i bilen (givetvis nerpackat i bagageutrymmet) om ni får motorstopp/kör fast etc nån natt där det inte finns telefontäckning?

Det är inte särskilt orealistiskt att tänka sig strömavbrott, storm och översvämningar. Till och med "snökaos" är något som ställer till det ordentligt idag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hört talas om braskaminer som matas med uteluft? Mycket praktiskt och

Aldrig hört talas om nån som hade en krislåda om ryssen kommer, foliehatt så det visslar om det.

Vad skulle en modern 2014 krislåda innehålla? Nån form av radiokommunikationsmöjligheter utöver mobiltelefon. Varma kläder, riktiga varma kängor, torr och fin ved hemma, kanske ett litet elverk och några liter bensin, snökedjor till bilen (alternativt en snöskoter eller en båt beroende på var man bor) förbandslåda, brandsläckare.

I några av mina grannars fall skull en bra dränkbar pump lätt platsa i ett kriskit.

Allt vi behöver här hemmavid för att klara oss helt utan el är något sätt att handveva vattenpumpen, och för det skulle jag nog mest behöva slakta en gammal cykel, så får nån stackare sitta och trampa som en dåre därute i pumphuset när nån vill duscha/diska.
Värmen och matlagningen löser vi med vedspis och kakelugn, och en järnkamin.

Det är väl det där med mat under en vecka som kan bli knepig att lösa, men det borde gå att lösa med en försvarlig mängd burkar med låååång hållbarhetstid i potatiskällaren. :hihi

Men ärligt talat så har jag aldrig riktigt haft någon större ork med sånt.
Ryggan med nödkit jag beskrev tidigare skulle mer vara för om man skulle behöva flytta jävligt hastigt, men nån sån risk föreligger inte direkt i mitt liv då jag egentligen lever ett jävligt tråkigt svenssonliv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skall du veta vad den bör innehålla skall du fråga experterna i ämnet. Foliehattarna har ett eget forum där de avsatt en hel forumdel enbart för att diskutera just innehållet i "Lådan"/"Asken"
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/overlevnadsasken-f3.html
:lol

Fy vilket pinsamt ställe.

Undrar om man kunde röja lite i myrstacken om man registrerar sig där. :gnissla

Antar att det är fler datAnördar än hemvärnsbefäl, militärer, paddlare, jägare och friluftsfolk som är medlemmar där dessutom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mat för en vecka? Jag har nog mat för en månad eller två redan. Förstår inte frågan. :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har amerikanska rötter va? :tungan
Bilden är egentligen inte min, lånad från internettet under rubriken Bug out bag, som preppers kallar det.

Min riktiga variant, i händelse av det stora sammanbrottet, zombie apocalypsen, ryssen kommer, kärnvapenkrig, SD vinner valet eller något annat undergångscenario vore att raida lite saker på vägen till Elefanten under Edsberg och sen låsa dörrarna inifrån och bli en äkta vault dweller tills det hela blåst över.
Sen kan folket utanför lösa sina problem medans jag sitter där i mitt kärnvapensäkra trevåningshus i berget.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
el_zps54d12fbe.jpg


En genomtänkt krislåda kanske inte är så dumt ändå.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
While you guys tjatade om att fixa proviant. :)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1416076302450.jpg
    uploadfromtaptalk1416076302450.jpg
    1.7 MB · Visningar: 86
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top