Cross till en nybörjare

kalleteodor

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Källby
Hoj
-:-
Tjena, har suttit och kollat runt lite på cross/enduro och även varit iväg till 3 olika firmor och provkört/kikat men vet inte riktigt vad jag ska ha för någon cykel.
jag kommer köra cross i första hand men mina polare kör en del enduro så vill självklart kunna haka på dom också.
jag är 187cm och väger in på 105kg, har tidigare haft en suzuki rm85 (i 12års åldern) och därefter en ktm 250sxf -06 som jag dock endast åkte 5ggr på (har bara kört stubb). är nu 20år och vill köpa en cykel till nästa säsong.
vill gärna ta del av tips/info från er lite mer erfarna åkare så jag radar upp en del frågor som ni gärna får svara på.

1, 250cc, 450cc, 300cc eller vad?
2, 2t eller 4t?
3, vad kostar det mellan tummen och pekfingret att underhålla maskinen? jag räknar väll med att åka runt 1 gång per vecka så kanske 35-40h per år?
4, vilket märke, kawa, zuka, yamaha, ktm, eller husa?
5, när behöver vad bytas bortsett från filter, olja, däck, och drivpaket? tillexempel kolv, ventilinställningar osv osv.

har en budget på 45-55k ink utrustning, så vad ska jag kika efter? :)

mvh Gabbe, ny på forumet :)
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Tjenare och välkommen till forumet:)

1. Jag skulle satsa på antingen 250-2takt eller en 450-4takt.

2. Det finns fördelar med båda. 2 takt är enklare och lite billigare att underhålla. Men en 4 takt håller lite längre. I stort sett så är det samma kostnad för reperationer/renovering om man slår ut det på en längre tid.

Personligen gillar jag 4 takt. Skönare ljud och effekten är på lägre varv. Jag gillar att ha effekten vid låg och medel höga varv. 2 taktare så ligger effekten högre. Detta beror ju på vad man gillar, så svårt att svara på vad som är bäst.

3. Luftfilter ska bytas/göras rent varje körning. Ett luftfilter kostar 100-200kr. Man gör ju normalt rent dom och använder dom igen. Men det är ju lite pill, så det beror ju på vad man värderar tiden i.

Olja och tändstift är väl ca 5 timmar innan man skall byta. Tändstift är väl 2-300kr och olja 2-300kr?

Det var ett tag sen jag hade cross, men vill minnas att det kostar ca som jag skrivit.


Man brukar räkna en kolv till att hålla 50 timmar motionskörning. Dock om man köper en smidd kolv eller liknande och kör lungt så kan man ta ut 100 timmar. Original kolven är väl att rekommendera att kolla vid 50 timmar. Detta är ju väldigt lurigt att svara på med, för det beror ju lite på hur personen kört innan.

Att renovera en motor ligger ju emellan 5000-10 000kr, beror ju lite vad som hänt och om nåt rasat.

Du klarar ju dig väldigt länge om du ligger på 35-40timmar om året.


4. Köp absolut inte första årgången av hojar som kom med insprutning, alla har haft problem dom första åren. Det ser du på begagnat priser med. Det är bara problem, på alla märken vad jag vet.

Jag ska köpa cross till våren och håller på att göra efterforskningar på en hoj. Dom flesta säger att yamahan är skott säker och minst problem med.

Iom du har en ganska generös budget så skulle jag säga att du ska leta efter en hoj som är 1-2 år gammal och i fint skick. Helst på firma, då dom kan ge lite goodwill vid problem.

Personligen så tänkte jag satsa på en hoj runt 30K, men äldre/billigare är knappt värt att krångla med. Hade en gammal hoj tidigare som bara krånglade och det är tråkigt och kostar pengar:p
Att jag ska satsa på en runt 30 är att jag hinner nog inte spara mer cash, annars hade jag nog lagt mig i 40k klassen.

5. Jag skrev ju det mesta om detta på post 3. När ventiler ska kontrolleras vet jag inte.

Du får la räkna 10 000kr i utrustning. Beror ju lite på vad man har och kan hitta begagnat. Men köp riktiga grejer, det är värt det när man kör omkull:)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag hade kollat på en Ktm 350 sx-f. Kolv byter du i mellandagarna varje år. Sen plockar du ner cykeln i delar och smörjer/byter lager som börjar ge med sig ( länkage, styr, hjul osv).
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har läst att Ktm hade stora problem med första året av 350:in, 2011 tror jag det är? Tydligen så när man tvättar dom så drar dom i sig vatten och inte startar. Men dom ligger ju lite lägre i pris än ts hade i budget, så satsar man på 12/13 eller liknande så bör det vara lungt.

Annars e la 350:in kanon, då den är lite mitt emellan:) Elstart är ju skönt med:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det är klart bra priser. Det är alltid kul med ny hoj. Det enda jag kan tänka på är om du vill ha en hoj i 125 klassen? Man räknar 250 fyrtakt som liknande effekt mässigt med en 125 tvåtakt.

Jag tänker bara på så du inte blir missnöjd med en lägre effekt klass, då en 450 knuffar på ganska mycket bättre.
 

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Det är knepigare att svara på än du anar, mycket tycke och smak inblandat,
har du möjlighet att testa lite olika hojar så gör det innan du köper.
Själv har jag "bara" ägt tre hojar men testat lite fler, först en gasgas 300 2t som jag hade mycket skoj med främst i skogen, sedan blev jag frälst av supermoto och köpte en husa 650, då blev jag fast i hojträsket för all framtid :banana
Köpte sedan en helt ny suzuki rmz450 som jag kör allt med, för mig är den perfekt, passar till allt vilket är bra då det blir supermoto/enduro/cross/backe/is, givetvis blir det en kompromiss med fjädring och så men är man motionär går det utmärkt.
Köpte nyligen en begagnad recluse och det var nog (för mig) den bästa investeringen jag gjort :tummenupp
Kunde möjligen ha varit snabbare på en 250 4t i skogen/cross men jag tyckte dom var för tråkiga att köra, 250 2t är riktigt skoj men jag gillar större 4t bättre...
kostnaden för sevice tja JAG byter olja efter 5tim, olja och filter 10tim, kolv bytte jag vid 65tim utan att det var något större slitage på den(mins inte riktigt priset men ca 2500 med packningar orginaldelar suzuki), nu är hojen uppe i ca 140tim ventilspel är fortfarande ok aldrig shimsat
inga kännbara glapp i ramlager även om det nog bör bytas snart för säkerhetsskull
tändstift har jag aldrig bytt (lättstartad och går bra så...)
olja köper jag 20l dunk för 1250:- så typ 65:- bytet plus filter (brukar kosta typ 3st 99:)
och så lite slit delar typ bromsbelägg/däck och plast vid marksyningar
För din budget bör du få en fjolårshoj tycker jag, kolla lite även på enduromx
lycka till :tummenupp
 

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Om du inte fått svar på alla dina frågor än så rekommenderar jag SOE. Det är lite mer grusåkarforum.
Välkommen hit :tummenupp
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
vad tror ni om dessa?
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_RMZ_250__PROMOTION__54859675.htm?ca=13&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Husqvarna_TC_250__110th_Anniversary_Promotion_52877346.htm?ca=13&w=3

suzukin är 2013 års modell och husqvarnan 2014. tycker det är sjukt bra priser, med tanke på att dom är flång nya.

Av dom två sukkan alla dagar i veckan! Har en likadan själv som jag är helnöjd med och hade en 2010:a (i stort sett samma hoj) som jag åkte en bra bit över 100h med helt utan problem förutom vanlig service och underhåll.

Huskyn är säkert en fin hoj den också men med tanke på att Husqvarna numera ägs, byggs och i princip är en KTM med annan plast så lär dom sista av dom "gamla" modellerna inte vara direkt glödheta på beg marknaden om ett par år.

Men som challe skrev, med tanke på din storlek kanske en 450 eller 350 passar dig bättre om du nu inte är eller tänker bli riktigt vass på att köra dvs.

mina två ören
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top