Ta kontroll över stressen

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu känner jag att jag har fått nog av min långvariga och extrema stress eftersom jag har börjat få symptom på utbrändhet.

Stressen kommer från plugget och att man ska ta examen snart. Jag har absolut inga problem med min planering och mina studier utan problemet är att jag lägger ner ännu mer tid än vad jag planerar/behöver. Det har blivit någon slags besatthet eftersom man närmar sig examen och vill inte "snubbla" på mållinjen. Dessutom ska man söka efter exjobb och det känns som om att det är otroligt mycket på gång.


Vad har ni för tips för att minska stressen?

Några åtgärder som jag känner hjälper mig:

* Förbjuda sig själv att plugga eller tänka på plugget efter att man har pluggat och ägna dessa timmar åt något roligt eller umgänge med flickvän/familj/polare

* Det är okej att misslyckas

* Promenader och träning

Har ni varit i samma sits och har ni lyckats sänka stressen? På vilket sätt? Jag kan tänka mig att det är oerhört många som lever med stor stress eftersom samhället idag ser ut på detta viset.

Jag känner att jag måste ta tag i det för att stressen kommer inte att upphöra av sig själv efter examineringen. Sen kommer stress från jobb osv så ett effektivt sätt att hantera detta är skitviktigt för livskvaliteten känner jag.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Börja träna. Gärna något som tar lite tid. Oslagbart! Du kan inte plugga medan du tränar, din kropp varvar ner, mer syre i skallen... Allt känns bättre.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Drick kopiösa mängder kaffe, varva med cigaretter och snus.

Invänta hjärtinfarkt eller stroke! :banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
För mig har det funkat att separera jobbet från fritiden.
Från början hade jag hemmakontor. Telefonen var alltid på.

Nu har jag ett kontor där jag jobbar, en arbetstelefon som stannar på kontoret och jag har ingen bärbar dator som jag förväntas ha med mig jämt.

Så sluta plugga hemma. Åk till skolan och sätt dig och tillåt dig själv att vara ledig när du inte är där.

Det hjälpte för mig. :tummenupp
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Många bra tips men i slutändan är inte stress att ha mycket att göra som folk ofta tror utan hur du förhåller dig till det du gör. Så i slutändan måste du ändra ditt sätt att förhålla dig till, och tänka på, det du håller på med. Finns idag bra tips och metoder på nätet som bygger på det man kallar metakognitioner, mest känt är midfulness. Har bevisat god effekt men tar ofta tid och kräver träning och tålamod.
Att tvinga sig tänka på något annat brukar inte fungera eftersom hjärnan inte fungerar på det viset.
Träning är också bra men det är mer intensiteten än tiden som är viktig. Stress aktiverar kamp/flyktsystemet som producerar hormoner med syftet att öka din prestationsförmåga och de bryts ner av kroppsarbete men viss intensitet. Du lurar helt enkelt inte systemet att tro att du går ifrån en björn...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Planera din tid och följ planen.
...
Studier i hemmet mellan 18:00 och 20:00
Från 20:00 klädvård, TV-tittande och sporthojsurf.
23:00 krypa till kojs.

Typ.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Många bra tips men i slutändan är inte stress att ha mycket att göra som folk ofta tror utan hur du förhåller dig till det du gör. Så i slutändan måste du ändra ditt sätt att förhålla dig till, och tänka på, det du håller på med. Finns idag bra tips och metoder på nätet som bygger på det man kallar metakognitioner, mest känt är midfulness. Har bevisat god effekt men tar ofta tid och kräver träning och tålamod.
Att tvinga sig tänka på något annat brukar inte fungera eftersom hjärnan inte fungerar på det viset.
Träning är också bra men det är mer intensiteten än tiden som är viktig. Stress aktiverar kamp/flyktsystemet som producerar hormoner med syftet att öka din prestationsförmåga och de bryts ner av kroppsarbete men viss intensitet. Du lurar helt enkelt inte systemet att tro att du går ifrån en björn...
Betyder det att en person inte kan bli utbränd om bara denne inte känner sig stressad?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Många bra tips men i slutändan är inte stress att ha mycket att göra som folk ofta tror utan hur du förhåller dig till det du gör. Så i slutändan måste du ändra ditt sätt att förhålla dig till, och tänka på, det du håller på med. Finns idag bra tips och metoder på nätet som bygger på det man kallar metakognitioner, mest känt är midfulness. Har bevisat god effekt men tar ofta tid och kräver träning och tålamod.
Att tvinga sig tänka på något annat brukar inte fungera eftersom hjärnan inte fungerar på det viset.
Träning är också bra men det är mer intensiteten än tiden som är viktig. Stress aktiverar kamp/flyktsystemet som producerar hormoner med syftet att öka din prestationsförmåga och de bryts ner av kroppsarbete men viss intensitet. Du lurar helt enkelt inte systemet att tro att du går ifrån en björn...

Det här är väl lite av ett "Tycker jag med" inlägg men det är några saker jag vill lägga till...

Stress[mer last än vad ekipaget klarar] -som leder en in i väggen- har väldigt ofta en stor komponent av brist på kontroll, upplevd eller verklig brist verkar inte spela någon större roll. Utan kontroll eller möjlighet till det spelar det mesta andra ingen roll. :huvet

Det finns flera sätt att återta kontrollen...
Och första steget brukar vara minska lasten...för att överhuvudtaget ens kunna se banan man skall tillbaks till.

Stress är ju som du pekar på inte "mycket-att-göra-nu-deluxe" utan när summan av alla belastningar överstiger förmågan.

Och som du skriver så finns det ju ett flertal sätt/vägar att komma tillbaka.
Fast en och annan kan kanske behöver en förklaring på vad metakognition är för något. det är ju inte alla som gått kursen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Betyder det att en person inte kan bli utbränd om bara denne inte känner sig stressad?

Stresshormon är bra i små doser då de förstärker ens uppmärksamhet och kan ge lite adrenalin men kontinuerlig dosering av stresshormon är nedbrytande och inte alls bra.

En människa som blir förbannad över att man tappar en macka, får en p-bot, trassliga hörlurar stressar lätt upp sig medan en människa som kommit fram till att nu ligger mackan på golvet och inget jag säger kan ändra på det klarar sig bättre.

Att lära sig skita i saker är nyttigt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Stresshormon är bra i små doser då de förstärker ens uppmärksamhet och kan ge lite adrenalin men kontinuerlig dosering av stresshormon är nedbrytande och inte alls bra.

En människa som blir förbannad över att man tappar en macka, får en p-bot, trassliga hörlurar stressar lätt upp sig medan en människa som kommit fram till att nu ligger mackan på golvet och inget jag säger kan ändra på det klarar sig bättre.

Att lära sig skita i saker är nyttigt.

Absolut, men att inte känna sig stressad är inte samma sak som att aktivt skita i saker.

i-just-saved-100-percent-on-stress.jpg
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Betyder det att en person inte kan bli utbränd om bara denne inte känner sig stressad?
Personer som bränner ut sig är i allmänhet väldigt ambitiösa, aktiva och framgångsrika. Däremot är de mindre bra på att lyssna på kroppen eller ta hand om sig.
Så svaret blir: de bränner ut sig för att de är stressade men inte lägger märke till det. Hormonerna har effekt vare sig du bryr dig om dem eller inte...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Personer som bränner ut sig är i allmänhet väldigt ambitiösa, aktiva och framgångsrika. Däremot är de mindre bra på att lyssna på kroppen eller ta hand om sig.
Så svaret blir: de bränner ut sig för att de är stressade men inte lägger märke till det. Hormonerna har effekt vare sig du bryr dig om dem eller inte...

Men det borde ju betyda att personer som känner sig stressade löper mindre risk för utbrändhet?

Finns det olika sorters utbrändhet, typ den för känslan av utan kontroll och den klassiska yuppiesjukan?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Men det borde ju betyda att personer som känner sig stressade löper mindre risk för utbrändhet?

Finns det olika sorters utbrändhet, typ den för känslan av utan kontroll och den klassiska yuppiesjukan?
Kort svar, mycket att göra...

mindre risk om du noterar OCH gör något åt det och inte bara pressar dig.
Två typer: en "riktig" och en som ersatt oral galvanism och fibromyalgi...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
- Upprätta kontorstid. Plugga mellan 8-17 och inte hemma. Det är sällan tiden som inte finns utan vad man gör av den. Om du nu är så pass disciplinerad som du skriver så lär du hinna med det du ska på 8 timmar/dag+matrast.

- KBT-terapi. Det kan vara väldigt svårt att ändra på tankar och beteende helt själv. Det finns proffs, som funkar, använd dem.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blir det bättre om jag säger att det blir etter värre efter skolan? :)
Först HITTA ett jobb och sedan jobba ihop till skatt, hushåll, villa, ungar, bilar. :3freak

Xibalbas "Invänta hjärtinfarkt eller stroke! :banana" kommer kännas som en befrielse...
...om man nu inte hade hojen att se fram emot nästan varje dag. :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vet inte om den här länken passar som allra bäst nu, men någon gång måste den ju komma till användning.


Personligen har jag stört omöjligt att separera jobb och fritid, vilket jag förstår kan bli ett problem i framtiden.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vet inte om den här länken passar som allra bäst nu, men någon gång måste den ju komma till användning.


Personligen har jag stört omöjligt att separera jobb och fritid, vilket jag förstår kan bli ett problem i framtiden.

Men va faan! :3freak :3freak :3freak :crash :död
-"Problemet med att skapa transcendentala kraftfält är att det inte fungerar!" :rofl

Har inte våran "nya" minister för "Strategi och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete", Kristina Persson, sysslat med sånt? :va

Flåt för OT alla. :rodnar
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top