Däcksmönster och rotationsriktning?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Tjenare, hjälper en snubbe att byta till vinterdäck men mönstret ser fel ut, iofs är det relativt neutralt V-mönster men med rotationsriktningen kommer ändarna på V-mönstret träffa marken först istället för spetsen, däcket är märkt "rear wheel" och ska sitta som drivhjul.

För att göra saken ännu djävligare så kan jag inte hitta däcket på internet, alla däcken jag hittar har rotationsriktningen åt andra hållet, till exempel detta däcket, IRC urban snow SN-23 är namnet.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81dbxzR2svL._SL1500_.jpg

Vad säger ni, har thailändarna märkt upp rotationsriktningen fel eller inte?
/Hatarvinter
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Michelin pilot road 3 är också "bakvänt" och de fungerar bra, men kan inte svära på om ert däck är felmärkt eller ska vara så
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mönstret är utformat för att tränga undan vatten och slask samt rensa däcket.
Det stämmer antagligen, tänk inte för mycket eller tänk om... :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det brukar dessutom kunna vara olika mönster fram och bak, eftersom kraftvektorerna pekar åt olika håll. Metzeler Z6 har tex ett framdäck som ska trycka undan allt vatten framför bakdäcket, som är helt platt på mitten för att ge längre livslängd.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det brukar dessutom kunna vara olika mönster fram och bak, eftersom kraftvektorerna pekar åt olika håll. Metzeler Z6 har tex ett framdäck som ska trycka undan allt vatten framför bakdäcket, som är helt platt på mitten för att ge längre livslängd.

Har varit som du skriver på alla mc-däck jag någonsin köpt... mönstret är i princip samma fast spegelvänt när man jämför fram- och bakdäck.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har varit som du skriver på alla mc-däck jag någonsin köpt... mönstret är i princip samma fast spegelvänt när man jämför fram- och bakdäck.

Jag är rätt säker på att det är samma sak för mig. Bak och fram däcken är vända olika i mönstren.
Gissningsvis för att framdäcket tar upp mer av bromsningskrafterna och bakdäcket ska ta upp accelerationskrafterna.
 

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Ta mig fan sista gången jag byter däck för nån gratis, nästa gång kommer jag begära 4kg valium och en pizza i förskott...först med 4 handpumpade kilo, smörj och smekfull massage med järnrör gled däcket på plats...monterade iallafall däcket med rotationsriktningen, fordonet "ska" inte köras med hjulspinn så resonerade att det är bättre att däcket plogar vid inbromsning så kanske stoppsträckan blir något kortare.

Det brukar dessutom kunna vara olika mönster fram och bak, eftersom kraftvektorerna pekar åt olika håll.
Ser skumt ut på kompisens kawa zx10, däcken har tydligt visuellt mönster så det syns verkligen att det skiljer mellan hjulen, bla traktorer och skogsmaskiner kan ha mönstret monterat "bakvänt" så däcket ska gräva ned sig bättre i mjukt underlag vid inbromsning.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Tjenare, hjälper en snubbe att byta till vinterdäck men mönstret ser fel ut, iofs är det relativt neutralt V-mönster men med rotationsriktningen kommer ändarna på V-mönstret träffa marken först istället för spetsen, däcket är märkt "rear wheel" och ska sitta som drivhjul.

För att göra saken ännu djävligare så kan jag inte hitta däcket på internet, alla däcken jag hittar har rotationsriktningen åt andra hållet, till exempel detta däcket, IRC urban snow SN-23 är namnet.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81dbxzR2svL._SL1500_.jpg

Vad säger ni, har thailändarna märkt upp rotationsriktningen fel eller inte?
/Hatarvinter

Kan inte säga någonting om hur ditt däck fungerar men generellt sett är tanken att den spetsigare delen i ett V ska träffa underlaget först. Detta för att kunna tränga undan vatten även om det är en väldigt liten del av hur bra ett mc-däck är i vått eftersom det är relativt smalt.
Bakdäcket är drivande större delen av tiden. Därför är V-mönstringen i däcket i färdriktningen.
Framdäcket däremot bromsar ju 100% av sin livslängd oavsett om du gasar eller bromsar eftersom det inte rullar av egen kraft. Därför måste man vände på V-mönstret för att den smalare delen ska träffa asfalten först. Lättare att förstå om man tänker att hojen står stilla men underlaget åker undan.

Och så heter det DÄCKMÖNSTER och inte "däcksmönster".
 

Soddamarre

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Honda VFR800
Lättare att tänka sig att vattnet träffar däcket/mönstret långt ut och ska vandra inåt mitten om man tänker sig att hojen lutar, då vill man ju föra vattnet in mot mitten = ut ur kurvan, inte utåt = in i kurvan. Mitten på däcket har ju då inte kontakt med marken.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Att jämföra Bil och MC däck är nog lite fel i tänket ;)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top