Gokart för små barn.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nu ska vi se, vart ska man börja:) har en pojk på 6 år. Har haft han i olika bollsporter men inget verkar riktigt så kul för han. Själv va jag likadan när jag va liten.. Gick på olika bollsporter men tyckte inte de va så himla roligt och va alltid den som ville köra cross mm. Men ekonomin fans inte för föräldrarna då. Det fick komma senare i livet tyvärr.. Men nu ser jag samma mönster i min pojk o jag vet att han har ett stort motor intresse. Vi köpte en liten motogp hoj till han som han älskar men hade velat få in han i något som de finns föreningar för som tex gokart. Nu kostar de ju en hel del o köpa alla prylar mm o helst vill man ju testa o se om de är något för pojken. Finns de andra föräldrar här som vet hur man ska gå tillväga o väcka intresset hos pojken innan man börjar köpa in massa prylar som sen kanske behöva säljas om de inte skulle va så intressant för pojken? Han vill ju helst av allt klra cross men hade velat få in han i något fyrhjuligt till en början o sen se vart de leder. Anledning är att han inte kört så mycket 2 hjuligt o tänkte att han kunde börja få erfarenhet med fyrhjuligt först.. Så får man se vart det leder?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns ju MiniGP/MiniMoto för knattarna med. :tummenupp
Är erfarenheten han ska få den rent mekaniska med att skruva motor och sånt? För själva körningen tror jag inte kommer ge hemskt mycket för crossframfarten.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Här i Göteborg har vi gokartskola frå 7 års ålder. Kostar ~900kr och är i praktiken en barnanpassad teorikurs som ger licens samt körning med instruktioner på inomhusbanan med dom små kartarna.

Det finns även mekkurser för föräldrar så man kan komma igång på ett acceptabelt sätt.

Tidigare har Svenska bilsportförbundet haft en ambulerande cirkus som gick runt till dom svenska kartbanorna där nya förare kostnadsfritt fick möjlighet att prova på. Det la dom tyvärr ner efter nåt år.

Första klassen i sverige heter Cadetti och man skall vara 7år. Endast uppvisningskörning, tidtagning är inte tillåtet men för dom små spelar det ingen roll. Fartmässingt så matchar dom en hyrkart runt banan i Göteborg.

En Cadetti köper man från ca 8000kr begagnad eller om man verkligen vill sätta press på barnen så köper man en ny för drygt 30. Sen skall man ha en mekvagn, ett par uppsättningar fälgar för regndäck, overall, skor, handskar, nackkrage, revbensskydd och framförallt en mycket lätt hjälm. Sen skall man få karthelvetet till och från banan så det första man behöver är ett släp eller en hyrd plats på banan. Det kostar att vara en bra pappa och försöka förverkliga sina egna misslyckanden.....

Mina småtomtar är helt inne på gokart (tjej 8år och kille 6år). Tjejen är anmäld till gokartskolan och jag hoppas att hon får gå i år. Mad Max fyller 7 år i juni, hoppas han håller humöret uppe även om storasyrran börjar köra.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Här i Göteborg har vi gokartskola frå 7 års ålder. Kostar ~900kr och är i praktiken en barnanpassad teorikurs som ger licens samt körning med instruktioner på inomhusbanan med dom små kartarna.

Det finns även mekkurser för föräldrar så man kan komma igång på ett acceptabelt sätt.

Tidigare har Svenska bilsportförbundet haft en ambulerande cirkus som gick runt till dom svenska kartbanorna där nya förare kostnadsfritt fick möjlighet att prova på. Det la dom tyvärr ner efter nåt år.

Första klassen i sverige heter Cadetti och man skall vara 7år. Endast uppvisningskörning, tidtagning är inte tillåtet men för dom små spelar det ingen roll. Fartmässingt så matchar dom en hyrkart runt banan i Göteborg.

En Cadetti köper man från ca 8000kr begagnad eller om man verkligen vill sätta press på barnen så köper man en ny för drygt 30. Sen skall man ha en mekvagn, ett par uppsättningar fälgar för regndäck, overall, skor, handskar, nackkrage, revbensskydd och framförallt en mycket lätt hjälm. Sen skall man få karthelvetet till och från banan så det första man behöver är ett släp eller en hyrd plats på banan. Det kostar att vara en bra pappa och försöka förverkliga sina egna misslyckanden.....

Mina småtomtar är helt inne på gokart (tjej 8år och kille 6år). Tjejen är anmäld till gokartskolan och jag hoppas att hon får gå i år. Mad Max fyller 7 år i juni, hoppas han håller humöret uppe även om storasyrran börjar köra.

Tack för informationen. Tanken e att jag vill att han börjar med något fyrhjuligt:) sen får vi se va som händer efter de.. Kanske han helt enkelt vill va kvar i gokart träsket... Men i vilket fall så känner jag att de helt klart kan va en bra början. Meka kan man har klrt bpde folk race cross o idag roadracing.. Så ska nog kunna komma in inde här med förhoppningsvis:) har kollat runt en hel del på nätet under dagen o fått till mig en hel del information. Närmaste för mig e göteborg o uddevalla. Imorn har dom träning i uddevalla o om allt går bra så åker vi upp dit o kikar. Pojken kunde tom få prova på o köra nåra rundor
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top