Hojen startar inte med fotstödet nere?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den seriösa lösningen: In i lådan och kolla/laga/byt sensorn för neutralen.

Den oseriösa lösningen: Bygla sensorn för stödet så att stödet "alltid är uppe".
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ok tack så mkt!
Någon som vet var givaren sitter på en Suzuki 750F-01??

Om vi pratar neutralgivare så kan den sitta på samma ställe som på banditer(samma motorfamilj) bakom drevkåpan. Kolla om du inte har en sladd som kommer ut framför upptill på kåpan som täcker framdrev kedja. Det är en svart plastklump med fästöron. Observera att mitt på kåpan kan sensorn för hastighetsmätaren ev sitta
 

Bifogat

  • Neutral.jpg
    Neutral.jpg
    169 KB · Visningar: 82
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ah! Det fotstödet.
När jag såg rubriken så trodde jag att det kunde röra sig om en utökad passagerarpinnesproblematik.
Sådana frågor är alltid intressanta.
 

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Detta är en historuia jag berättat tidiagre i en tråd!

Nja ingen mecktabbe riktigt men ändå.
Kompisen hade någon gammal hoj han renoverade och bytte topppackning på och sen skulle ha den som övningskörningshoj. Först missa han triggern till tändningen så den starta inte, sen använda han icke bränsletåliga o-ringar till förgasarna så det vara bara att riva ur motorn igen. Ja det var många resor innan den satt ihop och startade. Tror vi lyfte ur motorn 2-3 gånger innan allt var okej!

Men höjdpunkten var när vi alltid skulle övningsköra så starta inte hojen. Så jag kom hem till honom med skinnställ och hjälm och stövlar inte den mest smidiga utstyrseln att springa igång hans hoj med.
Detta verkade bli en återkommande sak när den stått och jag sprang som en idiot och puttade i tid och otid. Först vara ju tanken batteriet, så det laddades på nattetid och slutligen försökte jag starta med startkablar och bilen för jag var så trött att starta hoj jävlen genom att springa bakom.
Sen en dag när han kom ner med batteriet så koppla vi in och precis när vi skulle starta så kom han på att han glömt något och sprang upp i lägenheten igen. Då satte jag mig på hojen och den startade hur snällt som helst! Så jag stängde av och väntade på kompisen. Berättade att den startade snällt och han klär på sig. Dock när han ska starta så starta den inte. Då slog det mig att han aldrig kört hoj tidigare och helt missat det här med brytaren på stödet och kopplingshandtaget för att starta!!!
Således fungerade hojen från dag ett och jag hade sprungit som en idiot i onödan!
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(

Jag hade exakt samma på min 750.
Googlade runt och låg etta överallt som "must fix" för hemmafixaren som ville förbättra.
Om jag kommer ihåg rätt, då slöt jag den så den alltid trodde stödet var uppe. Tyckte det var värt, även fast man fick nojja att trippelkolla stödet varje gång innan man åkte iväg.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag hade exakt samma på min 750.
Googlade runt och låg etta överallt som "must fix" för hemmafixaren som ville förbättra.
Om jag kommer ihåg rätt, då slöt jag den så den alltid trodde stödet var uppe. Tyckte det var värt, även fast man fick nojja att trippelkolla stödet varje gång innan man åkte iväg.

Att trippelkolla stödet funkar tills man en dag glömmer det och ligger som ett korkat ufo i första vänsterböj.

- - - Updated - - -

De flesta hojar brukar ha en kontakt som hindrar motorn att gå när stödet är nere. Klokt.

Nej det brukar dom inte.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(

Vadå snällare? Att den får stå och hoppa på tomgång med dåligt oljetryck är väl inget vidare?


Förövrigt sitter stödbrytaren där av en anledning, det är jävligt farligt att åka iväg med stödet nere. Här blir folk ofta idiotförklarade när man åker utan skydd/ställ osv, men man kan glatt tänka sig att bygla bort stödkontakten:dummer
 

Pasqualerotulo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2014
Ort
Stockholm
Hoj
01-Suzuki 750F
Killen som hade MC'n innan mig lät den gå på tomgång i 40 min. Innan dess funkade neutral lampan bra. De gick att starta med städet när neutral växel låg i. Efter tomgången upphörde det?
Kan det vara nån sladd till neutrale som smält eller nåt?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Suzuki har ju på vissa modeller ett multirelä som skall sköta om neutralgivaren, stödgivaren, kopplingsgivaren & sen bryta/tillåta tändningen.
Går denna får man byta hela dj*la reläet.
Hade det problemet på min VZ800.
Kontrollerade att alla givarna fungerade, men ändå ville inte min gå med stödet nere (och växeln i neutral koppling indragen)
Efter ett byte av multireläet så funkar allt igen.

På tal om multirelä så köp inte Suzuki original. De vill ha närmare 800:- för skiten.
E-bay letande så går priset ned till ett par hundra. Samma relä passar olika modeller så kolla runt.
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Finns att ladda ner Haynes bok på nätet, jag har samma hoj och laddat ner den får googla lite bara så hittar du den
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top