BMW K100 Cafe Brick bygge

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Kul har det varit att få vara med och peta. Fin blev den, nu väntar vi bara på lite cafeväder... Blir lite tyst och tomt i garaget nu när den flyttar ut och mitt eget bygge närmar sig finalen. Tur att vi drar igång med cyproxs XV750-bygge imorgon kväll! :banana
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Tack för de fina kommentarerna, lovar att posta mer bilder under sommarn.
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
uploadfromtaptalk1430660782590.jpguploadfromtaptalk1430660810289.jpguploadfromtaptalk1430660829625.jpg

Premiärtur från arbetslägret till mellanlandning hos farsan. Här får den vila några nätter innan den kommer hem
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Är på jakt efter runda/ovala skyltar att ha som sidokåpor. Eventuellt med siffror på. Någon som vet var man kan hitta detta förutom att söka på ebay?
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
Tjena, jag har köpt en K100RS som jag tänk bygga caferacér av. Det jag funderar mest på är hur avancerat det är att koppla in det nya instrumentet? Har ni något kopplingsschema jag kan få ta del av kanske :p?

Har du tappat funktoner eller likande, allt fungerar bra ?

Med vänlig hälsning Victor
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Det var en del funderande... För att få neutrallampan att fungera krävs att man bygger en liten logikkrets. Det finns ritningar på hur man kan bygga detta av reläer, men vi löste det lite elegantare med en IC. Är du hemma på elektronik?
Den automatiska startspärren om man har växel i struntade vi i, som det är nu måste man hålla in kopplingen för att kunna starta men det kan vara en ganska bra vana...
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Tjena, jag har köpt en K100RS som jag tänk bygga caferacér av. Det jag funderar mest på är hur avancerat det är att koppla in det nya instrumentet? Har ni något kopplingsschema jag kan få ta del av kanske :p?

Har du tappat funktoner eller likande, allt fungerar bra ?

Med vänlig hälsning Victor

Tjabba. Lite funktioner är ju svåra att återskapa så som soppa mätare (min hade två lampor, en för 4l och en för 7l) och växelindikator. Det går såklart att lösa dessa två men då krävs lite mer utrustning än vad som ingår vid köp av instrumentet. Jag kan skanna in mitt kopplingsschema och lägga upp det här senare i veckan om det hjälper dig.

Hastighetssignalen kunde jag inte få snurr på utan fick använda mig av magnet + sensor. Original så är impulsen för hastighet så väldans svag att man måste bygga en förstärkarkrets som först gör signalen mätbar och sedan kan man behöva manipulera den lite för att stämma överens med det nya instrumentet. Jag rekommenderar Acewell till gamla K100'or, dom är rätt straight forward att koppla in när man fått koll på vilka kablar som gör vad från BMW'n.

Viktigt att tänka på är att original krävs en lampa till alternatorn. Den har två funktioner, 1. Man ska se om den laddar, 2. Lampans motstånd kittlar igång laddningen, utan dess motstånd så börjar batteriet ej ladda. Jag har löst detta genom att koppla in ett motstånd som gömmer sig i huvudlyktan.

Flunk byggde en enkel krets av tre NAND gate'ar som räknade ut Neutral läget på växeln. Tyvärr så är mina sensorer i växellådan paj så jag får inte ut något vettigt ur kretsen.

Varvräknare funkar som den ska från originalsensorn. Dummylampor som blinkers och helljus osv funkar klockrent.

Finns även ett hack för att konvertera blinkersrelät till LED kompatibelt. Är bara att nypa av ett ben från en IC krets så fungerar LED lampor utan att hyperflashing uppstår :)

Har lite matnyttiga länkar jag kan skicka till dig.
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
SUPER!! Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :) Skickar dig min mail via PM så kanske du kan lägga över lite matnyttigt där?

En fråga till er båda: Som Flunk skriver ang den automatiska startspärren så har ni tagit bort den funktionen. Vad innebär det rent praktiskt? Enligt mig gör det inget att skala av sådan lyx..

Är tändninslås, startknapp och motorns styrsystem skiljt från Hastighetsmätarpanelen ? (alltså att man helt kan ta bort den gamla grunkan och ändå köra motorcykeln ?
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Riktigt snygg blev den.
Kul att följa ett bygge som blev färdigt ungefär som det var tänkt.
Grattis! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
SUPER!! Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :) Skickar dig min mail via PM så kanske du kan lägga över lite matnyttigt där?

En fråga till er båda: Som Flunk skriver ang den automatiska startspärren så har ni tagit bort den funktionen. Vad innebär det rent praktiskt? Enligt mig gör det inget att skala av sådan lyx..

Är tändninslås, startknapp och motorns styrsystem skiljt från Hastighetsmätarpanelen ? (alltså att man helt kan ta bort den gamla grunkan och ändå köra motorcykeln ?
Angående startspärren så innebär det att när den är urkopplad måste man hålla in kopplingen för att kunna starta MCn. Med den funktionen i så räcker det med att man har neutral i så kan man starta den.

Precis som du skriver kan man riva bort hela instrumentet och köra vidare utan den. Finns inte så mycket vitala delar i den gamla grunkan. Det som finns i den är små kretsar som konverterar hastighetssignalen mm. till läsbara signaler. Men det ska inte vara några problem att plocka av den och provköra. Däremot måste du hålla in kopplingen när du startar då lyxfunktionen som läser av neutral tar signal ifrån instrumentet.
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Köpt lite prylar för vinterns mekande. Blev en fotpinnesats från raask.se, ser riktigt grymma ut. Sen är planen att modifiera sidostödet så att den sitter på högra sidan för att motverka den näst intill oundvikliga blåröken som blir på dessa hojar. Har ritat en skiss som ska iväg till en god vän som får tillverka ett fäste till mig.

Sen är jag även sugen på att göra något åt ljuddämparen, helst få över den på höger sida så vänster sida av bakhjulet blir fritt. Någon som vet nån i närheten av Uppsala eller norrtälje som är grym på att svetsa detaljarbete?

Bild på fotpinnesatsen!
uploadfromtaptalk1444846978369.jpg
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Är själv inne på att skaffa fotpinnar nu, har du fått på dina än? När jag tog av orginal fotpinnarna på min så såg jag att på höger sidan så var det ju ett "fack" för den lilla biten som tar hand om så att bromslampan lyser när man bromsar. Aldrig köpt fotpinnar innan men får man alltid med detta eller kommer man behöva modifiera om?

Hur har det gått för dig?
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Har inte installerat ännu, kanske blir av på torsdag. Återkommer när det är gjort
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Har man hydrauliska bromsar kan man köpa en banjobult med bromsljuskontakt i. Blir väldigt snyggt och enkelt.
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Har skaffat nya blinkers fram, hoppas på att montera dom nu på lördag tillsammans med fotpinnesatsen.
uploadfromtaptalk1447962615401.jpg
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Som alltid tar det 3.14 gånger så lång tid som man planerar. Fotpinnesatsen var en bit ifrån bolt on, behövde slipas till här och var för att få till perfekt passform... men bra blev det! Passade även på att byta slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern. Här är lite bilder på fotpinnarna. Mer kommer när jag tagit mig tid att montera mina nya blinkers.
2015-11-21 14.17.17.jpg2015-11-21 14.17.29.jpg2015-11-21 14.17.37.jpg2015-11-21 15.00.53.jpg

Edit: Angående bromsljus så följde det med ett litet fäste som man monterar så att befintlig "avtryckare" går att återanvända. Har inte gjort det ännu då fästet hade grovgänga medans "avtryckaren" var fingängad.. Ska försöka gänga om fästet nästa vecka...
 
Last edited:

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Long time no see.. Har inte hänt så mycket sedan sist, väntat på att få lite delar tillverkade och väntar fortfarande. Förhoppningsvis dyker det upp delar på lördag!

Har bestämt mig för att göra om sadeln, den behöver nå lite närmare tanken så det inte blir ett sånt stort glapp. Strippade den fina klädseln förra helgen och idag blev det till att svetsa på en plåtbit för att bygga vidare på sadelplåten. Kladdade runt med svetsen på egen hand denna gång :banana

Nästa helg ska jag klippa till lite skumgummi och limma på för att bygga sadeln framåt, förhoppningsvis även skissa på en ny klädsel.

Bilder på nya sadelplåten, slipa och lacka återstår såklart.
2016-03-20 11.12.24.jpg2016-03-20 11.12.34.jpg
2016-03-28 11.12.17.jpg2016-03-28 11.03.26.jpg2016-03-28 11.03.18.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top