KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kollade på detta senast idag och skruven sitter max utskruvad nu så den är i korrekt position. Troligtvis nåt skit i munstycket då eller felriktad stråle kanske. En kompis sa att dessa motorer normalt inte ska reagera utan att blinka när man vrider från tomgång till full patte på en millisekund, min motors beteende var helt normalt enligt honom.

Får kika närmare på Acc-munstycket och pumpen när jag kommer åter :) :hej

Ok då va skruven rätt ställd . Din kompis har då inte kört en bra inställd accpump och vet inte hur vass de blir då. De flesta åkare kör med stupning för de vet inte hur man får bukt med problemet helt enkelt och många bryr sig inte ens att de stuper.
Ju större cc och svängmassa en stånka har ju svårare är de få den svara som en huggorm, men en rätt inställd kehin fcr kan få en Suzuki dr 800cc att svara som en huggorm.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ok då va skruven rätt ställd . Din kompis har då inte kört en bra inställd accpump och vet inte hur vass de blir då. De flesta åkare kör med stupning för de vet inte hur man får bukt med problemet helt enkelt och många bryr sig inte ens att de stuper.
Ju större cc och svängmassa en stånka har ju svårare är de få den svara som en huggorm, men en rätt inställd kehin fcr kan få en Suzuki dr 800cc att svara som en huggorm.

Ska hälsa han detta! :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tror väl att jag har kollat allt som går utifrån, så kommer nog inte undan att skruva ner den igen. Fick ett tips per PM om vipparmslagringen så den kanske är huvudmisstänkt.

Om intresse finns; jag har hittat den skyldige. Ska nu bara försöka leta upp bitarna som fattas. :tummenupp
 

Bifogat

  • ktm.jpg
    ktm.jpg
    584 KB · Visningar: 242

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kolla om dom hittat ner till svänghjulet eller om de fastnat i "gallret" som sitter där oljan rinner in mot veven från nedre kamkedjedrevet.

Boris, är alla 450sx från 03 utrustade med den här värstingboxen eller är det bara ett fåtal? Är det någon speciell nummerserie för den här värstingboxen? Har ev ett erbjudande på en box från en 450sx -03 men vill ju inte ha en där varvstoppet ligger så högt så tänkt om man kunde läsa ut på boxens serienummer vilken typ av box det är.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla om dom hittat ner till svänghjulet eller om de fastnat i "gallret" som sitter där oljan rinner in mot veven från nedre kamkedjedrevet.

Boris, är alla 450sx från 03 utrustade med den här värstingboxen eller är det bara ett fåtal? Är det någon speciell nummerserie för den här värstingboxen? Har ev ett erbjudande på en box från en 450sx -03 men vill ju inte ha en där varvstoppet ligger så högt så tänkt om man kunde läsa ut på boxens serienummer vilken typ av box det är.

Jag svarar sålänge till boris hoppar in. Jag läste mig till att 250cc och 450xs skulle köras med denna 03 högvarvs- box och den boxen satt även i 03 525 vilket blev för höga varv för 525. Jag fattar det som endast 525orna fått den mer lågvarviga boxen du ska ha. Köper du en box från 04- så borde de vara säkrare köp för då fanns inte den boxen på någ 525 ivf. Och jag antar man ska undvika 450sx boxar överlag för de lär dras till högre varv oavsett årg.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kopierar det svaret jag gav dig på KTMtalk.com
KTM RFS ignition boxes from memory
59039031XXX

000
Rare CDI for 525SX replaced under exchange program due to a tad high rev limiter. TI valves only
100
EXC box with mellow timing
200
SX box with lower rev limit then 000. The hottest i would use with steel valves
300
525SX and SMR box. Dont know the difference from 200 but likely hotter timing
400
TI valve only 450 box
500
New generation EXC box
600
New generation SX box
700
New generation 560 SMR only box
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kopierar det svaret jag gav dig på KTMtalk.com
KTM RFS ignition boxes from memory
59039031XXX

000
Rare CDI for 525SX replaced under exchange program due to a tad high rev limiter. TI valves only
100
EXC box with mellow timing
200
SX box with lower rev limit then 000. The hottest i would use with steel valves
300
525SX and SMR box. Dont know the difference from 200 but likely hotter timing
400
TI valve only 450 box
500
New generation EXC box
600
New generation SX box
700
New generation 560 SMR only box


De går inte få bättre svar :tummenupp Denna ska du ha 59039031300. Jag trodde 525 smr box va samma som sx men den har ju 400 i slutet så den är osäker hur vass den är.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
300 boxar är tämligen ovanliga och därmed dyra på begmarknaden (jag har ingen liggande), 200 boxar finns däremot i drivor och nu har jag iof aldrig körde de back2back i bänk men skillnaden är inte jättestor.

Hittar du en 300box till vettigt pris så köp den annars ta en 200, de är ordentligt mycket bättre än 100 boxen du har.

EDIT: http://www.ebay.com/itm/59039031300...Parts_Accessories&hash=item2eda8a8ee2&vxp=mtr
Finns en 300 på ebay
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kopierar det svaret jag gav dig på KTMtalk.com
KTM RFS ignition boxes from memory
59039031XXX

000
Rare CDI for 525SX replaced under exchange program due to a tad high rev limiter. TI valves only
100
EXC box with mellow timing
200
SX box with lower rev limit then 000. The hottest i would use with steel valves
300
525SX and SMR box. Dont know the difference from 200 but likely hotter timing
400
TI valve only 450 box
500
New generation EXC box
600
New generation SX box
700
New generation 560 SMR only box

Tack för ett utomordentligt genomförligt svar! :tummenupp Det tog sån fart här i tråden angående CDI-box så jag glömde bort att jag frågat på KTMtalk, ber så mycket om ursäkt :rodnar

Vi har så vansinnigt slött internet ombord så jag kan inte kolla på ktmtalk, tog mig över en halvtimme att komma in här... :huvet

Jag har fått tag i en box från en 525sx -04 för en femhunka, det tordes ju då vara en 59039031300. Ska få det bekräftat imorgon av ägaren :)
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Då va en 59039031300 CDI säkrad från en 525SX -04 :banana Gott nytt år och god fortsättning på er allihop! :fyllisar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kanonbra !! När du provkör den boxen så lyssna extra noga efter spikningar. Mest troligt till 90% så kommer den inte spika men om den går soppasnålt någonstans i registret så lär du höra spikning = hård gång typ glas som krossas/mals. Om de spikar under 5000v är det ingen fara men spikar en vid 7000-9000v kan vevstaken gå av!!

Gott Nytt:
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kanonbra !! När du provkör den boxen så lyssna extra noga efter spikningar. Mest troligt till 90% så kommer den inte spika men om den går soppasnålt någonstans i registret så lär du höra spikning = hård gång typ glas som krossas/mals. Om de spikar under 5000v är det ingen fara men spikar en vid 7000-9000v kan vevstaken gå av!!

Gott Nytt:

Nu gör du mig sådär nervös igen.... Kommer ju aldrig våga varva över 7000 haha :D
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Har bara ikv på mig att testa förgasarn. Nån idé om vad jag ska justera för att den inte ska dö om man vrider på rullen på tomgång till fullgas?

Hade en exc 450 (RFS) med samma symptom. Gick på tomgång men gav jag gas så dog den. Betedde sig som att den fick för lite soppa eller ingen alls.


plocka ner ner förgasaren, rengjorde och satte dit ny packningssats, nålventil och membrandet till acc-pumpen. Sen gick den som den skulle.

// Jonas
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hade en exc 450 (RFS) med samma symptom. Gick på tomgång men gav jag gas så dog den. Betedde sig som att den fick för lite soppa eller ingen alls.


plocka ner ner förgasaren, rengjorde och satte dit ny packningssats, nålventil och membrandet till acc-pumpen. Sen gick den som den skulle.

// Jonas

Jag kanske är ute o snurrar då jag inte är så hajp på förgasare men nålventilen, är inte det samma som huvudmunstycket? Jag kan inte se några skador på membranet eller packningarna så ska testa o göra rent munstycket o de innan.
Jag har inte den där TPS-sensorn (gaslägessensorn) på förgasaren. Kan det spela nån roll?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nålventil är flotörnålen som stänger av bränsle vid en viss nivå. Den byter man endast om den blir så skadad att förgasaren flödar över och det händer inte på de första 10000 milen.

I ditt fall gäller byte av accpumpsmunsycket till större så blir det både garanterat rent och större. Då kan du häkta av oringarna på pumparmen. Det finns även en trimfjäder till accpumpen för ca 140kr på ebay köp gärna den också för då kan du garanterat slippa oringarna och ev skruva av lite på justerskruven också.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Aha då är jag med.

Hmm har du lust o länka till den där fjädern?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag tror jag har en sådan liggandes!
SXS hårdare acc-pump fjäder. Den passade inte min fugge som är av äldre modell. Har du den nyare?

Oj ingen aning, min är från en 04 450sx, det är iaf inte äldsta modellen vet jag. Tror jag har den nyare modellen där den skule passa. Du kan ju skicka pm om du vill bil av med den så kan vi nog lösa de :tummenupp

Den som länkades nu är ju till Fcr Mx fögge, men det är kanske ingen skillnad i acc-pump på dessa.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top