Mig-svets

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Vad brukar ni betala för att fylla en 5 liters tub? Jag brukar betala ca 650 är det bra pris?

Och förresten tack för att så många har tagit sig tid att svara
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad brukar ni betal för att fylla en 5 kilos tub? Jag brukar betala ca 650 är det bra pris?

Och förresten tack för att så många har tagit sig tid att svara

Jag brukar betala det fyllningspriset för min 10liters Yara Praxair köpeflaska med argon till TIG:en.
Och argon är ju en dyrare gas.
Finns 10-liters köpeflaskor även till MIG är det ett bättre alternativ än 5-liter. Du får kolla.
 
Last edited:

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Förresten vad är prisskillnaden på mission 18 och 25 och eller duger 18 till nått?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
För många ändamål av att sätta ihop grövre saker skulle jag numera välja pinnsvets istället för mag, vem som helst kan använda en mag, det är ju bara att trycka på knappen men med lite övning med vanlig mma så kan man få till svetsar av lite bättre kvalitet utan bindfel mm. Lättare att få bra genombränning också.
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
För många ändamål av att sätta ihop grövre saker skulle jag numera välja pinnsvets istället för mag, vem som helst kan använda en mag, det är ju bara att trycka på knappen men med lite övning med vanlig mma så kan man få till svetsar av lite bättre kvalitet utan bindfel mm. Lättare att få bra genombränning också.


Pinnsvets kan jag svetsa så det är ingen fara men det är då det blir lite tunnare material det kan bli problem. Det är därför jag vill ha en mig
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag brukar betala det fyllingspriset för min 10liters Yara Praxair köpeflaska med argon till TIG:en.
Och argon är ju en dyrare gas.
Finns 10-liters köpeflaskor även till MIG är det ett bättre alternativ än 5-liter. Du får kolla.

Klart det finns 10 liters till MAG. Kostar i princip lika mycket att fylla 10l och 5l. Problemet är priset och att man måste svetsa på ganska bra för att betala en 10l. Kostar runt 4500kr om jag inte minns fel och 5l flaskor kan man hitta på blocket för 1000-1200kr om man letar lite. TIG är påfrestande med 5l men MAG tycker jag funkar med 5l.

Yara har lägst listpris på gas tror jag.
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Jag har två gasklockor en som visar trycket i tuben och en som visar hur mycket man använder så hur mycket bar brukar man ha då man svetsar?

Och nu då jag svetsar så matar svetsen bara tråd ett tag ca 10 sekunder vart beroende på vad man har ställt in den på men jag får den inte till att mata hela tiden? Det ska väll gå på alla svetsar? Jag köpte telwin svetsen jag skrev om tidigare
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har två gasklockor en som visar trycket i tuben och en som visar hur mycket man använder så hur mycket bar brukar man ha då man svetsar?

Och nu då jag svetsar så matar svetsen bara tråd ett tag ca 10 sekunder vart beroende på vad man har ställt in den på men jag får den inte till att mata hela tiden? Det ska väll gå på alla svetsar? Jag köpte telwin svetsen jag skrev om tidigare

Du har förmodligen svetsen inställd på punktsvetsning. Du kan då inte få längre matningstid än den maximala tidsfaktorn som kan ställas in. Se manualen.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Expertisen frågas:
Mig/Mag En PICOMIG 180 PULS,,, Är det nått å satsa på ?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Expertisen frågas:
Mig/Mag En PICOMIG 180 PULS,,, Är det nått å satsa på ?

Är det en EWM PicoMig? Jag tafsade på en sån för ett drygt år sen. Förbannat intressant liten maskin. Multiprocess Med Mig/Mag, MMA och skrap-Tig.

Verkar vara relativt påkostad liten maskin men ett fint 4-hjuligt matarverk trots att det är en liten maskin med bara 200mm bobbin. En riktig tysk kvalitetsleverantör som verkligen vet vad dom gör. Har inte hört nåt om hur den svetsar men det är en EWM, den gör det garanterat bra.

Det som skulle vara tråkigt är att det är dyrt att köpa tråd på småspolar och att den kanske är lite klen och någor låg dutycycle om du skall köra tungt och länge. Är också helt säker på att det var en enfasare och att den då kommer att kräva 16A. Jag skulle köpa en sån direkt om det var rätt pris. Var hittar du en sådan och vad kostar det?:D
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
På tal om svetsar och svetstråd........

Hittade en full rulle med ALU-tråd när jag städade garaget, nån som har behov av en sån?
Det är en stor rulle men den är billig.....

/KentW
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Är det en EWM PicoMig? Jag tafsade på en sån för ett drygt år sen. Förbannat intressant liten maskin. Multiprocess Med Mig/Mag, MMA och skrap-Tig.

Verkar vara relativt påkostad liten maskin men ett fint 4-hjuligt matarverk trots att det är en liten maskin med bara 200mm bobbin. En riktig tysk kvalitetsleverantör som verkligen vet vad dom gör. Har inte hört nåt om hur den svetsar men det är en EWM, den gör det garanterat bra.

Det som skulle vara tråkigt är att det är dyrt att köpa tråd på småspolar och att den kanske är lite klen och någor låg dutycycle om du skall köra tungt och länge. Är också helt säker på att det var en enfasare och att den då kommer att kräva 16A. Jag skulle köpa en sån direkt om det var rätt pris. Var hittar du en sådan och vad kostar det?:D

jo det är en EWM

Men jag vart kär i en Alpha Q 330 puls .... som stog å skräpade bredvid... Får pris på torsdag så får man börja räkna enkronor ifrån spargrisen sen..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
jo det är en EWM

Men jag vart kär i en Alpha Q 330 puls .... som stog å skräpade bredvid... Får pris på torsdag så får man börja räkna enkronor ifrån spargrisen sen..

Men för helvete människa, ganska långt från en bra hemmamaskin nu va? Gissar på runt 60000:- och då utan AC eller kylare? Annars är det säkert bra.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Men för helvete människa, ganska långt från en bra hemmamaskin nu va? Gissar på runt 60000:- och då utan AC eller kylare? Annars är det säkert bra.

precix Rätt ... :)

Men är man kär så ...


Den kärleken kanske går över å rostar bort snabbt.... jag får som sagt pris på "objekten" i morrn


Å det är lite overkill kanske .. speciellt med tanke på att jag har en Kempi ac/dc mastertig 250 i garaget redan å egentligen bara skall ersätta min gamla Kempi mig/mag 150 (70 talare)

f-n Glömde : Det kostar å ligga på topp!


Du har ju sett garaget, så Du förstår att det måste till "Manliga" grejor när man fyller det :fakta
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
precix Rätt ... :)

Men är man kär så ...


Den kärleken kanske går över å rostar bort snabbt.... jag får som sagt pris på "objekten" i morrn


Å det är lite overkill kanske .. speciellt med tanke på att jag har en Kempi ac/dc mastertig 250 i garaget redan å egentligen bara skall ersätta min gamla Kempi mig/mag 150 (70 talare)

f-n Glömde : Det kostar å ligga på topp!


Du har ju sett garaget, så Du förstår att det måste till "Manliga" grejor när man fyller det :fakta

Bahhh... Kemppi och ligga i topp i samma mening. En Knepig MasterTig 2500 AC/DC skulle jag bytt mot en ESAB Tig 4300iw AC/DC eller Esab Tig 3000i AC/DC alla dar i veckan. :D
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Bahhh... Kemppi och ligga i topp i samma mening. En Knepig MasterTig 2500 AC/DC skulle jag bytt mot en ESAB Tig 4300iw AC/DC eller Esab Tig 3000i AC/DC alla dar i veckan. :D

Jo men Esab:arna står inte i mitt garage....

Då får man nöja sig med en "sur" gammal master TIG ifrån Kemppi....


Som hobbysvets får det duga sålänge, jag tjör ju mina alutoppar me'en så...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fronius, det var faktiskt en överraskning!? EWM är annars en klar favorit. Hur kommer det sig att du tycker kemppi är dåliga? Dom har ju alltid varit förstahandsvalet vid seriösare svetsning, har kvaliteten blivit sämre? Har i princip aldrig haft problem med en kemppi, eller lyckats köra ihjäl en..
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top