Video Ska vi ta och analysera en highsider?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag tror på det sistnämda som en ingrediens. Att I så låga farter, lite gyro och mycket gir så kan man nog vara utanför vad TC klara av att hämta upp, innan hojen lagt sig. Som RymdBörje är inne på. Men huruvida TC:n funkar eller ej borde kunna ge sig mha ev lagrade felkoder som sagt.

Men använder ofta koppling och/eller bakbroms när man rundar hörn med stor twin. En sorts gammaldags TC för att få bort lite tändpulser och masskrafter. Men det var bara ett exempel på varför en del twingubbar har ett finger på kopplingen i tighta böjar. Är man då vårdslös där, så är det nog ett annat exempel på vad en TC inte kan förhindra/reda ut.

Men nu hade du ju inget finger på kopplingen, så då kan du ju utesluta det med.

Uhm, att dra in kopplingen mitt under en sväng känns ju som rena självmordet? Om inte det, så rent idiotiskt.
Det syns tydligt i filmen vid 00:24 att jag inte har ett finger på kopplingen. poängen med svängen var inte knäskrapet vilket jag skrev i allra första meningen. Nu vet jag inte hur mycket som var riktigt till mig eller skrivet rent allmänt.

Då borde väl slutsatsen vara att det var för kalla däck för den typen av körning, samt att TC troligtvis inte alltid kan rädda ett sådant släpp om gummit inte släpper som det är tänkt (som med ett varmt däck)?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Problemet är att du har vant dig vid att TC räddar små släpp så du har inte känsla för dom lite större släppen som TC inte kan hantera.

Ja, gaskontrollen är orsaken.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Nu har jag ingen direkt erfarenhet med TC, men om jag tänker lite generellt just kring styrsystem som jag har jobbat med så skulle jag gissa på en kombination av detta:

Du ligger i väldigt låg fart, så hjulhastighetssensorn får inte data speciellt ofta, vilket ger en fördröjning i till datorn. Dessutom är datorns enda reglermekanism insprutet och tändningen till motorn, så datorn måste vänta tills nästa fyllning av cylindern och därefter nästa smäll innan däcket ens kan börja märka någon skillnad. Eftersom du har ganska lågt varv så blir den fördröjningen också ganska stor.

Alltså TC fungerar bäst på höga varv och hög hastighet, den slutsatsen är min egna, så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Sedan att däcken var kalla och att du troligen låg väldigt nära lutningsgränsen gör ju inte saken bättre. För även om datorn skulle reagera blixtsnabbt så tar det längre tid för däcket att bromsas ned av friktionen mot marken eftersom majoriteten av friktionen redan användes till att motverka lutningsvinkeln (sök på "friction circle").

Alltså om du börja spinna när du åker rakt fram så fungerar TC mycket bättre än om du redan ligger på gränsen genom att luta "för mycket". Exempelvis så kan man ju spinna med bakhjulet när det är blött och lugnt och fint, först koppla och sen byta växel, för att sedan fortsätta och spinna vidare utan att bakdäcket hunnit stanna under växlingen. Eftersom att trögheten i det spinnande bakdäcket tar lång tid att bromsa när det är halt eller när man redan ligger nära gränsen.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, herre hjärtanes så många S1000 som fick lyftas ur sandfållorna det första året och i långsammare svängar, med förare som frustrerade skällde på elektroniken då "de för f*n körde på rain mode" :) Att vrida på ordentligt och lita på att elektroniken ska ta hand om saken är liksom som att försöka stoppa ett vattenfall med en matsked...

Som de flesta andra konstaterar - lite för ljumma däck, lite för tidigt och för mycket påslag ut ur svängen innan Du rätat upp hojen, ett snabbt släpp och sedan lyckas ingen standard-TC i världen rädda upp situationen. TC är ett hjälpmedel som klarar att reglera LITE för mycket gas i snabbare kurvor, med väl uppvärmda däck och därmed hyfsat fäste/lång gränszon mellan fullt fäste och fullt släpp. Se det som en säkerhetsventil, inte en idiotsäker räddningsplanka för alla situationer oavsett vilken input som kommer via gasreglaget.

Mina 2p, bra att hojen klarade sig så pass bra men synd på Ditt nyckelben. Krya på Dig och se till att bli fit for fight till nästa säsong :)
 
Last edited:

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Är ju egentligen inte så mkt att analysera, är det kallt så släpper det. När det väl släpper (speciellt under sväng) så kan vad som helst hända. Mkt mer krafter än vad man tror som ska ta vägen nånstans. Ett rent lotteri om det blir lowsider/highsider eller om du får hojen i ansiktet. Provocera aldrig, gör du det dessutom vid relativt kall asfalt så är det dömt att misslyckas. En traction control kan aldrig ta bort de krafter som bildas, bara förhindra dem att uppstå/byta riktning genom att slå av tändningen typ. Allt kan hända trots tc, handlar bara provocera/tänja på gränserna för vad tekniken klarar av. Förstår om du är snopen, men tyvärr kommer aldrig några rader programmeringskod ändra de fysiska lagarna.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är ju egentligen inte så mkt att analysera, är det kallt så släpper det. När det väl släpper (speciellt under sväng) så kan vad som helst hända. Mkt mer krafter än vad man tror som ska ta vägen nånstans. Ett rent lotteri om det blir lowsider/highsider eller om du får hojen i ansiktet. Provocera aldrig, gör du det dessutom vid relativt kall asfalt så är det dömt att misslyckas. En traction control kan aldrig ta bort de krafter som bildas, bara förhindra dem att uppstå/byta riktning genom att slå av tändningen typ. Allt kan hända trots tc, handlar bara provocera/tänja på gränserna för vad tekniken klarar av. Förstår om du är snopen, men tyvärr kommer aldrig några rader programmeringskod ändra de fysiska lagarna.

Om jag hade varit en kodapa nu så hade jag skrivit nån fräck rad där man ändrar värdet på gravitationen från 9,82 till 1,5.

Det hade ni tyckt varit coolt, men jag låter bli och slår på en film istället. Nåt med Bruge Willis. Han är stenhård och går aldrig sönder, nästan. Typ.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag skulle aldrig i livet vilja ha elektronik som går in och bryter blixtsnabbt vid minsta lilla släpp. Då litar man förmodligen blint på att elektroniken ska reda ut många situationer och kanske fläskar på när man definitivt inte borde gjort det. Som nu kanske?

Säg så här, hade du kranat på så på kall asfalt och förmodligen ganska kalla däck vid det läget om du INTE hade haft TC.? Hördes ju att det var på väg att släppa redan "varvet innan".

Lite känsla får man väl ändå ha. Hoppas skadorna läker bra.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag skulle aldrig i livet vilja ha elektronik som går in och bryter blixtsnabbt vid minsta lilla släpp. Då litar man förmodligen blint på att elektroniken ska reda ut många situationer och kanske fläskar på när man definitivt inte borde gjort det. Som nu kanske?

Säg så här, hade du kranat på så på kall asfalt och förmodligen ganska kalla däck vid det läget om du INTE hade haft TC.? Hördes ju att det var på väg att släppa redan "varvet innan".

Lite känsla får man väl ändå ha. Hoppas skadorna läker bra.

Märkligt. På något sätt har det här blivit en tråd där jag måste sitta och försvara mig.
Jag har inte förlitat mig på TC. Jag har inte provocerat fram något. Jag vred inte direkt mycket på gasrullen.
Har du ens hört en KTM 1290 med fullsystem utan akra? Att det låter mycket betyder inte att jag vred på för full kareta. Det hördes inte alls att det var på väg att släppa varvet innan. Däremot släppte däcket abrupt under ett av ca 50 svängar den dagen.
Uppenbarligen var det dock för kallt i både backen och däcken för den nedläggningsvinkeln och gaspådraget.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Märkligt. På något sätt har det här blivit en tråd där jag måste sitta och försvara mig.
Jag har inte förlitat mig på TC. Jag har inte provocerat fram något. Jag vred inte direkt mycket på gasrullen.
Har du ens hört en KTM 1290 med fullsystem utan akra? Att det låter mycket betyder inte att jag vred på för full kareta. Det hördes inte alls att det var på väg att släppa varvet innan. Däremot släppte däcket abrupt under ett av ca 50 svängar den dagen.
Uppenbarligen var det dock för kallt i både backen och däcken för den nedläggningsvinkeln och gaspådraget.

Håller med dig, tycker inte heller det ens är nära släpp första svängen. Men man hör precis innan highsidern i sväng två att det det är betydligt mer gas och att den kommer ganska direkt/digitalt.

Jag blir lite nervös, funderar själv på att byta upp mig till ABS, olika "körprogram" och TC men är detta resultatet av det så är jag inte säker på att den falska säkerheten är nåt för mig (inte ABS då men TC). Är kanske som många skriver, ett randvillkors-problem. Hur funkar en TC på hoj? Vad är det som triggar den och vilka sensorer finns det?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Märkligt. På något sätt har det här blivit en tråd där jag måste sitta och försvara mig.
Jag har inte förlitat mig på TC. Jag har inte provocerat fram något. Jag vred inte direkt mycket på gasrullen.
Har du ens hört en KTM 1290 med fullsystem utan akra? Att det låter mycket betyder inte att jag vred på för full kareta. Det hördes inte alls att det var på väg att släppa varvet innan. Däremot släppte däcket abrupt under ett av ca 50 svängar den dagen.
Uppenbarligen var det dock för kallt i både backen och däcken för den nedläggningsvinkeln och gaspådraget.

Inte ska du behöva försvara dig, du vill veta vad som hände och det har kommit flera olika förslag på anledningar till att det hände. Dra dina egna slutsatser och bry dig inte om det du tycker är fel om det är så du känner.

Du använde mer än 100% av tillgänglig friktion. Det betyder att du får släpp.
Om högerhanden eller TC inte reagerar fortsätter släppet och du går omkull. :(
Snabb reaktion och det blir bara ett litet "hoppsan det släppte" :)
men däremellan blir det en stoppsladd. :(

I mitt fall sitter TC i högerhanden och skulle jag gjort likadant hade jag anklagat mig själv för att gjort en felaktig bedömning av tillgänglig friktion beroende på bl.a. däck, temperatur, nedläggningsvinkel och gaspådrag. Men det gäller mig och är inte en anklagelse mot dig!:krama

Jag har inte kört något tvåhjuligt där TC har gått in så där har jag ingen erfarenhet. Utan TC hade du kanske gjort en väldans välkontrollerad sladd istället...

Eller också slappnade du av efter 50-de svängen och reagerade inte tillräckligt snabbt när det släppte. Men ibland får man aldrig veta varför, så kan det vara ibland...

Oavsett, hoppas det läker bra och var glad att det inte var i börja av åksäsongen. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Märkligt. På något sätt har det här blivit en tråd där jag måste sitta och försvara mig.
Jag har inte förlitat mig på TC. Jag har inte provocerat fram något. Jag vred inte direkt mycket på gasrullen....
Nej, försvar är per definition ett svar på en anklagelse, och här anklagar vad jag förstår ingen. Däremot gjorde Du ett fel, annars hade Ditt nyckelben varit helt, Din hoj utan skrapmärken och Din självkänsla obruten :)

Tro inte att Du är ensam, jag drog omkull valborgsmässoafton, det blev sent, kvällen var klar och temperaturen hade fallit under nollan. Det tänkte inte jag på och drog omkull 10 meter efter starten på kondens som frusit.. Mitt fel - min felbedömning - hem till garaget och skruva på ny kraschpuck. Shit happens, learning by doing, lession learned und so weiter, helt enkelt :)

Du frågade, och nu har Du fått Dina misstankar bekräftade - För mycket lutning och för mycket gas utifrån de yttre omständigheterna (temperatur, friktion hos beläggning och däck, låg fart). Så då kan Du i lugn och ro läka ihop och rulla vidare. Med en erfarenhet till i bagaget. Och när det börjar bli svalare och Du ser någon polare som ska prova samma grej hoppas jag Du berättar om Din erfarenhet, kanske lyssnar han och slipper dratta på ändan. Eller så väljer han att inte lyssna... Men det är bra att Du lägger upp videon och jag hoppas att Du förstår att ingen anklagar någon för något :tummenupp

...Jag blir lite nervös, funderar själv på att byta upp mig till ABS, olika "körprogram" och TC men är detta resultatet av det så är jag inte säker på att den falska säkerheten är nåt för mig (inte ABS då men TC). Är kanske som många skriver, ett randvillkors-problem. Hur funkar en TC på hoj? Vad är det som triggar den och vilka sensorer finns det?
Inte ska Du noja för det, ABS och TC är jättebra hjälpmedel om Du hamnar i en tokig situation men innebär inte per definition att Du kan ersätta gasreglaget med en strömbrytare...

Den finns flera typer av TC, kort genomgång av de vanligaste rent kommersiella alternativen:
1 - TC med input från TPS och varvräknare, den försöker beräkna om den pågående varvtalsökningen är rimlig utifrån gaspådrag och varvtal. Tycker den att varvtalsökningen är för hög stryper den tändning och eller soppa.
2 - TC med input enligt ovan samt sensorer som känner av hastighetsskillnad mellan fram och bakhjul. Spinner bakhjul snabbare än framhjul retarderas tändning.
3 - TC med input enligt ovan samt gyro som avgör hur mycket hojen lutar, om den hjular etc.

Problemet är algoritmerna, Du kan inte låta TC retardera tändning för snabbt då ett spinnande bakhjul kan hugga fast och kasta Dig i en highsider. Dessutom, som någon tidigare skrev, blir mätdatans upplösning sämre vid låga hastigheter då färre avläsningar kommer från t ex hjulens hastighetssensorer.

Så - se alla hjälpmedel som en hjälp om Du råkar gå över gränsen men det förhindrar inte att Du ska försöka hålla Dig under eller precis på gränsen. Och det är väl gott nog? :)
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Som nån eller flera redan skrivit så märks det även på R1an att ju saktare jag kör ju mer släpper TCn ut bakhjulet och det är klart att när den väl kommer ut till tillräcklig vinkel kan inte TCn rädda det längre..!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu hade du förmodligen kalla däck, så inget konstigt med det men tänker att du möjligtvis hade klarat av det om du hade hängt ut mer med kroppen när du gasade ur "kurvan". Du har ju fortfarande en del lutning när du börjar gasa och då är det extra viktigt att försöka hålla hojen så upprätt som möjligt.

Tycker att Rossi visar detta väldigt fint på senaste tiden. Han hänger inte ut så mycket på väg in till kurvan, iaf inte mycket jämfört med Marquez, Redding osv men när han väl gasar ut strax efter att han tangerat apex så hänger han väldigt mycket. Detta sker momentant när han gasar, då kommer kroppen ut och hojen blir rakare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Kalla däck - check
Gaspådrag- check

Däcken tappar temp förvånadsvärt fort i såhär års.
Kan hända den bäste... vid lite provokation.

/KaliZ
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Vad en TC gör eller ska göra kan jag inte bedöma. Men analogt med tidigare inlägg bör den fungera bättre ju högre hastigheten är, och följaktligen sämre vid låg. Den enda större skillnaden mellan sväng ett och två som jag kan se är att det går betydligt långsammare in i andrasväng. Större trygghetskänsla följt av lika eller mer gaspådrag och vips mer vridmoment än däcket klarar av eller TC'n kan korrigera. Händer ganska ofta på bana när föraren får lite för stort självförtroende och gasar hårdare ut ur sväng trots oförändrad kurvhastighet. Tycker inte TS ska behöva ta försvarsposition utan det är en utvecklingserfarenhet. Tråkigt att den skulle göra ont bara.

Lesson learned: det är farligt att köra sakta :)

// Pelle
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Man kan ju tydligt höra att tjejen som filmar säger att "citat" du klarade ju att göra det i en cirkel.
Hon står alltså och berömmer en annan snubbe medan du försöker styla och se cool ut!
Nej ikväll visar du att du är en man och av "misstag" sladdar in gummit i fel hål.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Man kan ju tydligt höra att tjejen som filmar säger att "citat" du klarade ju att göra det i en cirkel.
Hon står alltså och berömmer en annan snubbe medan du försöker styla och se cool ut!
Nej ikväll visar du att du är en man och av "misstag" sladdar in gummit i fel hål.

Jag tror tjejen pratar med fordon . ser ut som dom har typ scala rider eller liknande.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top