Vinterförvaring - i plastpåse?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kapar tråden med lite frågor som snuddar ämnet...

Min kommer stå emballerad i kallgarage i vinter (MC kapell, underhållsladdning en gång varannan vecka typ)
Hur pass långt under fryspunkten håller ett MC batteri, eller ska jag ta in det? Bilen står ju ute i 20 minus utan problem....


Har alltid haft mina tidigare hojar i +grader (inte 20+ då men iaf över fryspunkten)

Batteriet klarar många minusgrader så länge du håller det laddat. Ett urladdat batteri fryser sönder. Jag skulle oroa mig mer över fryspunkten på kylvätskan.

Sen kan man ha lite koll på det där med mc-kapell. Är det en vattentät modell som inte "andas" och hojen förvaras i på ett ställe där temperaturen växlar mycket upp och ner kan det bli en del kondens under kapellet. Kan eventuellt vara nog så bra att natta den med ett gammalt lakan över för att hålla borta dammet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kapar tråden med lite frågor som snuddar ämnet...

Min kommer stå emballerad i kallgarage i vinter (MC kapell, underhållsladdning en gång varannan vecka typ)
Hur pass långt under fryspunkten håller ett MC batteri, eller ska jag ta in det? Bilen står ju ute i 20 minus utan problem....

Har alltid haft mina tidigare hojar i +grader (inte 20+ då men iaf över fryspunkten)
Dåligt svar kanske, men många Snöskotrar idag har bara elstart och det funkar prima! :)
Men precis som sagt är ju åtminstone lite underhållsladdning ingen nackdel. Oftast är det ju så enkelt att plocka lös batteriet att det är endast att ta hem/in det. Fast beror väl på modell av hoj iofs?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Dåligt svar kanske, men många Snöskotrar idag har bara elstart och det funkar prima! :)
Men precis som sagt är ju åtminstone lite underhållsladdning ingen nackdel. Oftast är det ju så enkelt att plocka lös batteriet att det är endast att ta hem/in det. Fast beror väl på modell av hoj iofs?

Tja, det är en Ducati så minst 4 kåpor eller om det var 5 behöver skruvas loss för att jag ska kunna lyfta ur det. :tungan Gör det dock rätt fort nu då jag vet var jag ska skruva... :rolleyes:

Bytte batteri då jag köpte den då det gamla var riktigt kass så det är typ 3-4 månader gammalt det som sitter i nu.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
De här borde fungera? I med en torrboll och sug ut onödig luft med dammsugaren innan man försluter. ImageUploadedByTapatalk1412143685.288992.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då har du nog inte tätat ordentligt! :mattias

...Inte fan kokar blodet i köttet på ICA, eller... :va

Kanske beroende på att ICA inte vacuumförpackar kött.
Kött förpackas med sk livsmedelsgas som jag tror är en blandning av koldioxid och kvävgas.
Eller enbart ren koldioxid.

Själv skulle jag vara mycket försiktig med att vacuumförpacka en hoj,
batteriet, oljan, bensinen, glykolvatten, stötdämparoljan (för att inte tala om luften i gaffelbenen, ska den luften ut eller hålla gaffelbenen under 1bar absolut tryck under förvaringssäsongen, 0 bar absolut utanför gaffelbenen)

Vad det gäller olika tält så hade jag varit intresserad av högsta och lägsta arbetstemperatur.
Och hur man håller nere relativa luftfuktigheten.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tycker alltid det är lika kul med oron för batteriet om man lämnar hojen ute under vintern.

Dom 3 hojar jag ägt sen jag tog kortet 2007 brukar alltid stå ute hela vintern. Har inte gjort något annat än att smörja allt som behöver smörjas, och sen ställt hojen utomhus under 2 Biltemakapell hela vintern. Har inte ens kopplat ur batterierna. Samtliga hojar har varje vår startat hur lätt som helst, och batterierna har aldrig visat någon tendens till problem.

En vinter hade jag dock XT´n i ett kallgarage (med några plusgrader). Då laddade batteriet ur nästan helt, men som sagt, har aldrig haft några problem vid utomhusförvaring.

Edit: och bilen har stått utomhus dom senaste 11 år. Har bytt batteri en gång på den (En 97:a)...
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker alltid det är lika kul med oron för batteriet om man lämnar hojen ute under vintern.

Dom 3 hojar jag ägt sen jag tog kortet 2007 brukar alltid stå ute hela vintern. Har inte gjort något annat än att smörja allt som behöver smörjas, och sen ställt hojen utomhus under 2 Biltemakapell hela vintern. Har inte ens kopplat ur batterierna. Samtliga hojar har varje vår startat hur lätt som helst, och batterierna har aldrig visat någon tendens till problem.

En vinter hade jag dock XT´n i ett kallgarage (med några plusgrader). Då laddade batteriet ur nästan helt, men som sagt, har aldrig haft några problem vid utomhusförvaring.

Edit: och bilen har stått utomhus dom senaste 11 år. Har bytt batteri en gång på den (En 97:a)...

kan du inte se till att batteriet är riktigt dåligt laddat och ha hojen i 20 minusgrader så får vi ser hur det går?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har haft hojen i 20 minusgrader. Aldrig laddat batterierna externt. Som jag skrev så står dom ute HELA vintern. Nemas problemas.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Man kan ha sin fru i en sån bubbla typ för att hon typ ska hålla bättre och inte liksom rosta och bli för gammal lika snabbt.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du behöver bara se till att det är laddat. Jag har mitt skoterbatteri i -35 grader ibland och det är inga problem.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har för mig att Amerikanska militären förpackar helikoptrar, flygplan, fordon mm i krympplast och fyller "paketet" med argongas, -tryck ut syret och fukten så kan inget korrodera.
Faktiskt skulle man kunna ställa mc:n i en jättebalja och "hälla" i argongas, gasen är tyngre än luft och skulle Lägga sig i botten av baljan och trycka bort all luft så cykeln bevaras så länge ingen gas läcker ur.
Som indikator på hur mycket gas som är i baljan kan man fylla en vanlig ballong med luft och lägga i baljan, ballongen kommer "flyta" på gasen och synbart sväva omkring i baljan i den höjd dit gasen når.
-Eventuella möss, katter, småfåglar etc som hoppar ner i baljan skulle dock kvävas omgående...

Edit:
Flera båtfirmor erbjuder att packa in fritidsbåtar i en stor plastpåse som kryps på plats, skall vara lufttäta om jag förstått saken rätt och står ofta ute på vintern. -Kanske kan dessa firmor tänka sig att förpacka en mc också?
Koldioxid är också en inert gas.
Således kan man ta ett sånt där tält, fylla med vanlig luft och ställa in en marschall som får brinna tills den självdör, vid det laget är praktiskt taget allt syre förbrukat och ombildat till koldioxid samt lite kolmonoxid. Rosten har inte en chans!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trycksatta förvaringstält är nog bra för den som vill skydda sin "investering" men riktigt bökigt för oss som behöver ut i garaget och torrbryta lite då och då.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Koldioxid är också en inert gas.
Således kan man ta ett sånt där tält, fylla med vanlig luft och ställa in en marschall som får brinna tills den självdör, vid det laget är praktiskt taget allt syre förbrukat och ombildat till koldioxid samt lite kolmonoxid. Rosten har inte en chans!

Du glömde vatten
Vid det laget är praktiskt taget allt syre förbrukat och ombildat till koldioxid samt lite kolmonoxid och vatten

Ett enkelt sätt kolla detta är att sätta in ett vanligt ljus och en temperatur & fuktighetsmätare i en stor gryta. Och sätta på locket.
Relativa fuktigheten kommer inte vara 0 % när man tar av locket efter nån timme.
Ett annat problem är att ljuset slocknar långt innan syret är slut.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
M
Du glömde vatten


Ett enkelt sätt kolla detta är att sätta in ett vanligt ljus och en temperatur & fuktighetsmätare i en stor gryta. Och sätta på locket.
Relativa fuktigheten kommer inte vara 0 % när man tar av locket efter nån timme.
Ett annat problem är att ljuset slocknar långt innan syret är slut.

Nu kan jag vara ute på halvdjupt vatten men är tämligen säker på att det krävs en relativ fuktighet på 50% för att det skall rosta. Tältet funkar nog bra.
 

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Många envisas med att ha sina vanliga hushållsbatterier i kylskåpet för att de ska hålla längre. Hög temperatur = dåligt för batterier. Låg temperatur = bra för batterier.

Tilläggas bör att vätskan i (MC-/bil-)batteriet kan frysa om laddnigen är dålig och det blir riktigt kallt, och det skadar batteriet.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top