Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
FAAAN så less jag blir, varför tycks man alltid drabbas av andra klåpare när man ska få ihop sina saker..
Fick ett paket av Fedex och glad som ett litet barn så packar jag upp mina nya spridare. Tyvärr visar det sig att de ligger förpackade såhär i en kartong helt utan stoppning eller något skydd ens över spetsen på dem.

k1wff5.jpg


Såhär fin var plåten på 3 av de 4 spridarna.. Hur gör man nu då utöver att kontakta dem som jag gjort. Flödestesta och hoppas att det inte påverkar något? :huvet

214p0d0.jpg

2rn8ydz.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har väntat på spridarna i en månad och har synat dem noga med lupp och bestämde mig för att montera dem ändå för jag inte har tålamod nog för att skicka dem åter och vänta på nya igen. Har mailat med tillverkaren och de säger att det inte bör påverka men att de kan ta på sig att kolla på dem men som sagt mitt tålamod sinade..

Nåväl så startade hojen och min beräkning på 35% kortare duration verkade stämma exakt vilket var skönt och att de var drop-in i fuelrail och topp. Tyvärr som Peter Andersson beskrivit för mig förut så går den inte in i pc3-mappen förrens hojen gått några sekunder vilket gör att den då går väldigt fett varje gång man startar den men det kan jag nog leva med sålänge man inte börjar slå igen stift.. Startup-fuel funktionen som jag fått upplåst av Dynojet verkar gå in efter den här startsekvensen vilket gör den ganska meningslös egentligen.

Portade ju wastegaten medan jag byggde allt och förspände armen på tryckklockan lite mer sist jag körde den och den laddar inte mer än 0,4 då vilket bör indikera på att fjädern är lite mjuk med portad wastegate. Det flödar ju lättare ut och arean mot "locket" har ju ökat när man filat upp hålet. Så nu har jag stekt dit en ögla på klockan och en på armen så man kan kroka på extrafjädrar för att finna lämpligt laddtryck sen. Det där med pysventiler och dawes device verkar lite obehagligt att pyssla med så jag tror jag hoppar över det när man kan göra såhär med en extrafjäder istället. Köper eventuellt en öppningsbar tryckklocka senare med utbytbara fjädrar.

DSC_0353~2.jpg

Sen tog jag en sjuuuuu-uukt dålig bild när hojen är på flygtur och byter drivpaket, återstår bara att nita kedjan så är den redo för bänken :yoparty

DSC_0354.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så nu har man äntligen fått på papper att bygget inte är helt misslyckat. :) Andersson fick ledigt i bänken så stressade iväg från garaget igår och körde dit hojen. Dessa jävla cykelventiler till mapsensorn ballade ur precis innan jag var framme men tillfrisknade igen men bråkade en del resten av dagen så jag ska se om man kan hitta några bättre.

Nåväl, efter lite samtal och teoristund som det alltid blir med Peter så var det dags att spänna fast den i bänken och jag blir alltid hypernervös av bänkkörning även när det inte ens är min hoj men så är det. :gnissla

Plenumet verkar fungera fint då det inte blev några självresonanser så det skenar iväg i afr på vissa varvtal utan det verkade mest fungera bara. Den byggde inget laddtryck med portningen jag gjort på den interna wastegaten och detta var ju lite av en chansning då jag inte ens provat att kroka av wastegaten när jag kört på gata. Dock så verkade den portningen vara alldeles tillräcklig vilket också underlättar med sugmotormappen.

Framme, man vill ju inte vara en trailerqueen med sin gathoj..
DSC_0374.JPG

Peter är koncentrerad och jag är nervös.
DSC_0378.JPG

Såhär såg det ut med laddtryck, filmat riktigt proffsigt med mobilen..

Bevis! 250 Hp och 190 Nm vid 0,8 bar
DSC_0387.JPG

Det som återstår att göra nu är att dra om lite vakuumslang till cykelventilerna och byta dom. Dra vakuumslang från plenum till wastegaten istället för direkt från kompressorhuset så kommer man vinna lite laddtryck pga tryckfallet på vägen. Koppla på fler vakuumnipplar på synkpluggarna på toppen och köra en separat krets till den analoga wika-mätaren, den visar ju inte riktigt rätt nu när man pyser ut en del laddtryck med cykelventilerna. Eventuellt förspänna wastegaten lite till också så borde man nå 1 bar. Mest lite finlir med andra ord och sen ska det förhoppningsvis hålla ihop hela sommaren.

Riktigt nöjd nu efter allt slit och tack som fasen till Peter Andersson för bollande av teorier och mappandet, glad att jag överlämnade det till dig istället för att stå i den bromsbänken jag har tillgång till. Kunde absolut inte gjort det så bra själv tror jag :) Jo och tack ni andra som jag både fått saker av och många tips, ideér och glada tillrop!
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Verkar typ så, finns ju andra forum som tvärdött pga facebook-grupper :(
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Så hur upplever du skillnaden mot utan snigel ?

Man tror f..n inte det är sant när man kommer ut på våren fast man borde ha vant sig :kär
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så hur upplever du skillnaden mot utan snigel ?

Man tror f..n inte det är sant när man kommer ut på våren fast man borde ha vant sig :kär

Ungefär så ja, har ju bara kört den hem från bänken igen men har inte kört någon annan hoj som ens är i närheten. Snabbaste jag kört innan är en R1 - 08 men den skulle nog kännas tam nu. Men det var ju 2 år sen jag satt på en lånad sån.

La in effekten från bromsningen förra året och med turbo och då ser man skillnaden lite tydligare kan man säga.. :yoparty
originalvsturbo.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Någon som har tips om bättre backventiler än cykelventiler av kulmodell? Allt funkar alldeles förträffligt på hojen utom dessa som ibland hänger sig antingen öppna eller stängda och har ibland fått meka loss och banka på dom för att de ska fungera igen. Lagom irriterande..

Hur har ni andra som kör denna variant fått det att fungera bra, funderade på om man ska bygga en fjäderbelastad variant med väldigt mjuk fjäder så att den iaf återgår till vakuum alltid så att det inte blir att mapsensorn får atmosfärstryck när man slår av ibland, resulterar i att den fetar på och det skjuter flammor i röret.

:confused:
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu har jag mätt när FI-lampan tänds och tyvärr vill den ju inte acceptera något övertryck alls nästan så jag fick tänka till lite och kom på att det finns backventiler till akvarium. Drog och köpte några som öppnar lätt när man blåser i dem. Tyvärr räckte inte bara dom men tillsammans med en flödesregulator så kan jag nu blåsa på med 1 bar i slangen utan att lampan tänds och den växlar fint till vakuum. Inte lika ryckigt som med plastkulorna som sitter i cykelventiler heller då det verkar vara gummimembran i. Har inte provåkt än men det verkar lovande :tummenupp

Provtryckte och höll på en massa tills jag kände att det här nog faktiskt fungerar..
DSC_0432.JPG

Sen snickrade jag ihop en magnetventil med tutknappen så man kan ha en åkafortareknapp, glömde fota men återkommer med rapport om hur det gick efter provkörning:)
DSC_0421.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Återrapportering av ventilbyte och flödesregulator:
Nu fungerar det som det var tänkt, inga ventiler som hänger sig och man kan ligga på med fullt laddtryck länge utan att FI-lampan tänds så jag bedömer problemet som fixat nu. Dessutom så blir det inga stupningar med dessa ventiler från övertryck till undertrycks om det kunde bli med cykelventilerna :yoparty Satte dit ett för litet munstycke i magnetventilen så jag märkte ingen skillnad med den så jag ska öka på lite och se vad som händer..
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top