Stycka av tomt

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Hallå alla experter :Bugar
Har för avsikt att förvärva en del av grannens tomt,en bit äng/gräsmatta.Har kollat på Lantmäteriet sida,men blir inte klok på hur man går tillväga :va Någon här med koll som kan berätta för en blivande markägare :tungan Vad gör man,vad kostar sånt?

Tack på förhand :tummenupp
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
Man lämnar in ansökan om avstyckning till Lantmäteriet.
Efter ett tag kommer dom ut och mäter, man får välja att betala för tiden allt arbete tagit dom(mätningar, korrigeringar och pappersjobb mm) eller så betalar man en fast summa.

Vilket man ska ta beror lite på hur komplicerad avstyckningen är. Jag gjorde det för ca fyra år sedan, tog den fasta summan och pyntade runt 40k.

Ett tips kan vara att söka förhandsbesked från kommunen att du får bygga på den "nya" fastigheten innan du styckar av.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
40 lök för att dra ett par streck på en karta!? Ja det var ingen blygsam avgift inte.Får väl börja med byggnadsnämnden då och se om det är byggbart,fast iofs inte säkert det ska byggas nått där,men kan ju va bra å veta omifallatt.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Att flytta på staketet, låtsas som inget har hänt och börja byggga kanske är en enklare lösning tills grannen eventuellt märker något? :rolleyes:
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
40 lök för att dra ett par streck på en karta!? Ja det var ingen blygsam avgift inte.Får väl börja med byggnadsnämnden då och se om det är byggbart,fast iofs inte säkert det ska byggas nått där,men kan ju va bra å veta omifallatt.

Jaa lite dyrt er'e och det är ju Tjöparen som det drabbas.... men nog blir det en bra timpenning alltid!
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Tom dyrare än tandläkaren :yoparty Grannen vill inte ha nått för marken,på sin höjd en symbolisk summa,så att börja flytta staket,som där inte finns,är lite onödigt jobb änsålänge :tungan
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Börja med att kolla detaljplanen (om det finns en sådan) hur stor minsta tomt får vara och så att den inte är prickad eller liknande. Började stycka av en tomt 2007. Det var först förra året och säkert minst 100-150' senare som allt blev klart. Sen tillkommer en hel del andra kostnader lite senare såsom inkoppling vatten/avlopp (ca 165' baserat på 520m2), el mm. Detta är Göteborg.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Den tänkta tomten ska ju läggas till min,den gränsar till vår tomt nu.Teoretiskt ska de ju bara dra om några streck och göra alltihopa till en tomt.Men om det funkar så vet jag inte.Än.Så OM jag nu bygger där,så ska det bara bli ett garage,så avlopp och vatten lär inte kopplas in.Och om så skulle bli,så kopplar jag på det på vårt befintliga.Elen dras ju från vår mätartavla.
Förmodligen skall det väl i sedvanlig ordning i Sverige krånglas till så mycket det går,för en i mitt tycke en enkel sak.
Får ringa lantmäteriet och bli guidad i det här med avstyckning.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den tänkta tomten ska ju läggas till min,den gränsar till vår tomt nu.Teoretiskt ska de ju bara dra om några streck och göra alltihopa till en tomt.Men om det funkar så vet jag inte.Än.Så OM jag nu bygger där,så ska det bara bli ett garage,så avlopp och vatten lär inte kopplas in.Och om så skulle bli,så kopplar jag på det på vårt befintliga.Elen dras ju från vår mätartavla.
Förmodligen skall det väl i sedvanlig ordning i Sverige krånglas till så mycket det går,för en i mitt tycke en enkel sak.
Får ringa lantmäteriet och bli guidad i det här med avstyckning.
Kolla på kartorna, ibland finns det punkter som funkar att dra gränsen mellan.

Blir iaf lite billigare.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Får ringa berörda myndighet och kolla.Tomten har tydligen tillhört vår tomt en gång i tiden,enl en by-äldre :tummenupp Ordningen skall återställas :yoparty
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top