Första gången ni satt på en hoj?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Första gången var jag 15 år. En kopis lånade mig sin AS3 125a. No problem .... i med ettan och full gazz, det var man ju van vid på moppen. Hojen drog iväg snabbaren än mig, tappade styret, klamrade mig fast och lyckades greppa styret igen. Slut på färden som begränsade sig till allt vad ettan kunde ge :)
 

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Ort
älvsjö, sthlm
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
moppe 15 år, peugeot speedfight wrc 2003
scooter aprilia sr125 2004
mc aprilia rs 125 2004
mc honda cbr600rr 2003
mc ducati monster 1200 evo 2012
mc mv agusta brutale 675 2013

:D
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ljuvlig berättelse

Nice, du ritar upp en skön bild :)

iaf

Tror jag var 4-6 år när jag låna min morbrors moppe på landet i Östra Polen som slutade i en flygtur då jag bestämde mig att hoppa me den över ett stort gupp på en stor mjuk äng. Mitt i flygfärden som enligt mig tog en aning för lång tid då det kändes som att man satt fast i luften, kom jag fram till efter efter en stunds övervägande i sadeln på moppen som jag inte nådde fotpinnarna på att det va dags att komma ner på marken igen. Så jag hoppa av moppen medans den krascha okontrollerat ner i marken.

Man va våghalsig då :p Moppen va nån slags tre växlad handväxel polsk/öststat moppe typ ala pusch eller nått sånt som min morbror precis skruvat ihop å han va inte glad alls.. Men att börja gråta löser ju allt så man slapp gnäll å morbror fick massa skit av mormor . HÖHÖ :D va helt klart bättre förr :p
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Grabb RM80
15 X8R ROSSI
18 körde en sväng och hittade polarens gixxer 600
18 körde min fars då nya gl 1800 och bötta den med. Faktum är att guldwingen var massa lättare att köra än 600 då..
17-21 massa bilar
21 CBR600 FS
2011 krasch med en gixxer 750
23 CBR954RR (började plöja bana och jobba med mina hjärnspöken)
25 GSX-R 1000 k6
25-26 massa bilar, ny käring (förhoppningsvis sista), hus, BMW 330i (sporthoj dödare), massa hundar på köpet
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Första tvåhjulingen var som för många en moppe, köpte den och på vägen hem krashade jag in i ett elskåp som helt plötsligt hoppade upp från ingenstans. Slutade med brutet ben och jag fick sparka hem mig med moppen och ringa ambulansen för att åka till lasarettet. Det jobbiga var att det var samma personal som gipsade mig igen som 1vecka tidigare tagit bort gipset från samma ben efter en skidolycka :huvet - OM dom garvade när dom såg mig... Dum som jag är så envisades jag och tog hojkort. Där körde jag ifrån uppkörningsläraren (som satt i en bil bakom på den tiden och jag han förbi på grönt vid en korsning men inte han), Körde dit jag skulle stannade, tog av hjälmen när han kom farande arg som ett bi och undrade varför jag inte stannat och väntat... Påpekade stillsamt att jag körde på huvudled vilket innebar att jag inte fick stanna. Nå han svor som en borstbindare men konstaterade att jag hade rätt så jag fick lappen :banana. Nu mååånga år senare kör jag fortfarande hellre tvåhjuligt än fyrhjuligt :tummenupp
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Moppe, trimmade moppar... Tjyvlånade brorsans splitt nya RD125 (-80-81..?) och blev, med flickvän bakpå, upplyst om att feldoserade kurvor inte ska köras fort i... Det gick bra men spenaten var nära. Sedan dess längtat efter mc men inte kommit till skott förrän 2012.
Så jävla bästa grejen jag gjort på måånga år! Den som väntar på nå't gott...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Moppe, trimmade moppar... Tjyvlånade brorsans splitt nya RD125 (-80-81..?) och blev, med flickvän bakpå, upplyst om att feldoserade kurvor inte ska köras fort i... Det gick bra men spenaten var nära. Sedan dess längtat efter mc men inte kommit till skott förrän 2012.
Så jävla bästa grejen jag gjort på måånga år! Den som väntar på nå't gott...
Det där påminner mig om en händelse som var en riktig adrenalinhöjare. En polare till mig hade just en RD125 ca den där tiden. Jag hade lånat morsans cykel som såg ut ung. så här fast 20" och läskiga bromsar, gick från ingenting till låsta på en millimeter

803206243.jpg


och han puttade mig hem, höger fot på pakethållaren. I en brant nedförsbacke fick han för sig att dra på allt han kunde. Gissar att vi kom upp en bit över hundra (har åkt i 70 med min nuvarande cykel så jag vet ung. hur det känns) och efter backen kommer en ganska brant höger. Han hade släppt när vi kom till kurvan. Gissa om man var försiktig med att sätta åt bromsen innan kurvan... Det är nog enda gången jag verkligen trott att jag ska dö.

I övrigt hade en annan polare en DT125 och den provade man ett par gånger. Efter det var man såld då man jämförde mot en moppe, men det tog 30 år till innan jag tog kortet.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Nerike
Hoj
2022, Yamaha MT-07
Kul tråd!

Kommer ihåg när jag var kanske 11-12 att jag fick låna min kusins Dt50mx och fick även lära mig att köra då. Kommer ihåg att jag tyckde det var konstigt att man hade växlar och en koppling. Jättekrångligt tyckte jag. Jag fick köra runt inne på hans tomt och sedan körde jag runt kvarteret han bor i. Jättekul tyckte jag när man började få lite snurr på det hela.

Åren gick och sommaren innan jag fyllde 15(fyller sent på hösten) så köpte min far mig en galet fräsch vit DT50mx. Givetvis åkte man runt på den massor innan man fyllde 15. Jag hade nog den moppen tills våren efter jag fyllt 15 och sålde sedan den. Det jobbigaste var att sist man såg den var den rejält nerskabbad :( . Sedan köpte jag min broders Derbi Predator(scooter/vespamodell) och körde på den tills jag var 16 och sedan såldes även den.

Mitten av 2012 fick min flickvän en idé. Hennes farfar hade A körkort sedan länge, och hade precis köpt en Suzuki Marauder. Han hade även en gammal lätt modifierad(utseende, inte motormässigt) Yamaha XT500 -80 stog i uthuset. Vi pratade lite om det och efter några om och men fick vi liv i XTn. Han körde några vändor på gatan med den o den gick hyffsat bra. Nytt tändstift o ny olja o filter gjorde ju sitt. Sen var det min tur att provköra. Satan vad jag tyckte den gick. Domdär 24kw kändes monsterouösa. Helt galet tyckte jag. Sagt o gjort. Införskaffade vettiga skor och övfig klädsel pch började övningsköra.

Nu sitter man här och har tagit A2 kortet i förrgår(tisdag). Känns galet gött. Givetvis så är det nå tjall med motorcykeln så den är nedplockad nu. Hade den till jobbet igår.. FANTASTISK känsla att köra helt själv!!
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
FÖrsta gången jag körde motorcykel (gasade och styrde) var jag 8 eller möjligen 9 år. Min morbror som är 8 år äldre lät mig sitta på tanken och gasa när han satt bakom och höll balansen. Hojen var en Yamaha DT 125 eller möjligen en Husqvarna 125. Han hade båda, plus en RD125...
Året innan gjorde vi samma övning på hans Pusch. Efter dessa övningar blev man hooked!

Åka med framför och sedan bakom på hoj har jag gjort några gånger varje sommar (iförd JOFA-hjälm, graningekängor och skinnjacka) sedan jag kunnat gå stadigt...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag var 30+. Aldrig kört moppe, ingen motorhistorik i familjen. Inget.

Var ute och traskade på stan efter en hård natt på krogen. Gled förbi MC-varuhuset och hoppade upp på en gammal Ninja som stod i beg-hallen. BAM. Då insåg jag att en hoj var precis vad jag saknade. Några månader senare hade jag kortet i min hand, men nån ninja har jag aldrig ägt :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
men nån ninja har jag aldrig ägt :)

Man skall spara det bästa till sist:)

Själv stod jag med nybakat B-kort och såg mallig ut jämte farsans 142:a utanför en kiosk när det rullar in en gigantisk offroad (tror det var en African Twin). Det såg ut som killen kom direkt från Dakarrallyt, skiten, skäggig och glädjen över bilkörkortet var som bortblåst. Det var ju hoj man skulle ha, dagen efter skrev jag in min på bilskolan igen. 11 lektioner senare (det var lättare förr) så var livet komplett.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Första gångn var ingen minnesvärd händelse. Blev transporterad av en jobbarkompis i stadstrafik, Andra gången däremot var en av de där händelserna som förändrade mitt liv. :)

Jag hade aldrig funderat på motorcyklar innan jag blev ihop med en kille som var ägare till tre stycken. Han tog hojen och åkte, och att jag skulle få följa med var det till min besvikelse aldrig tal om. Så jag åkte till stallet i stället. Jag var hästägare.

Vid ett besök hos ett av hans syskon så fick han frågan varför inte jag fick följa med på hojen. Frågan jag inte vågade ställa. Han svarade att jag inte hade någon utrustning och att det var farligt. Bra argument till en hästtjej! :7peta

Nästa gång vi hälsade på hos hans pappa så sa hans pappa att han hade hittat min killes gamla skinnställ. Ett gammalt Halvarsson i herrstorlek 48. Mycket tveksamt tyckte min kille att jag kunde ju ta och prova det. Sagt och gjort. Jag drog på mig hans gamla skinnställ och det passade utan några som helst marginaler. Min kille sa då: "åh fan, du är inte så fet som du ser ut". Ett varningen ord, för att man ska klara sig undan med att säga så till en tjej så kravs att två kriterier är uppfyllda: 1 tjejen är egentligen ganska smal, 2 hon är väldigt förälskad i killen som säger det (då kommer han undan med nästan vad som helst).

Första hindret var passerat. Så vi gav oss iväg på shopingtur efter en hjälm. Vikten av att en hjälm sitter perfekt vet ryttare, men jag hade inte en aning om hur en integralhjälm skulle kännas över kindbenen. :huvet Efter en frustrerande shoppingtur så var jag till slut ägare till en inte alltför dyr Arai-hjälm. Den hängde med ett par år. :) Handskar kunde jag låna. Min kille hade extra. Stövlar fick bli ett par kraftiga som jag brukade rida i på vintern. Problemet med utrustning var löst. :tummenupp

Efter stränga förmaningar om att sitt still (om det är något en ryttare kan så är det det) och luta inte emot (han ville inte köra rakt fram över någon rondell), så fick jag följa med på en sån här:
MuZ_Skorpion_Sport.png
Kanske inte den mest lämpliga att åka två på.... :rolleyes:

Vi for iväg på den. Han tog det ganska lugnt. Något alternativ finns inte då den idag klassas som A2a och inte har så mycket effekt.:gnissla Trots det så gav han mig en upplevelse av vad det var att åka hoj. Jag älskade varje sekund av den turen och var uppriktigt besviken då den var över. Att få sitta på bönpallen, hålla om killen jag älskade och känna farten kom att bli det bästa jag visste. :kär Det blev många mil på den bönpallen...

Vi gifte oss. Fick barn. Han skaffade ny hoj. I avsaknad av barnvakt var jag tvungen att stanna hemma. :( Men barnen blev större och nu ville de sitta på pappas bönpall. Då tyckte min man att jag skulle ta hojkort istället för att samsas med barnen om bönpallen.

Jag drömde om en Ducce men det var en BMW som inhandlades för att jag skulle kunna övningsköra privat. Efter mycket tårar sökte jag upp en trafikskola. Ett par månader senare hade jag mitt hojkort. :yoparty

Ett år senare var jag ägare till en Ducce med helkåpa och ett sagolikt ljud. :kär

Jag har även upptäckt hur kul det är att köra bana. Trots det så njuter jag fortfarande enormt mycket att turerna när maken och jag sätter oss på var sin sporthoj och drar iväg tillsammans. 10-15 mil, en fika och sedan hem igen. Det är för oss att 'vårda sitt äktenskap'. :krama
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Första gångn var ingen minnesvärd händelse. Blev transporterad av en jobbarkompis i stadstrafik, Andra gången däremot var en av de där händelserna som förändrade mitt liv. :)

Jag hade aldrig funderat på motorcyklar innan jag blev ihop med en kille som var ägare till tre stycken. Han tog hojen och åkte, och att jag skulle få följa med var det till min besvikelse aldrig tal om. Så jag åkte till stallet i stället. Jag var hästägare.

Vid ett besök hos ett av hans syskon så fick han frågan varför inte jag fick följa med på hojen. Frågan jag inte vågade ställa. Han svarade att jag inte hade någon utrustning och att det var farligt. Bra argument till en hästtjej! :7peta

Nästa gång vi hälsade på hos hans pappa så sa hans pappa att han hade hittat min killes gamla skinnställ. Ett gammalt Halvarsson i herrstorlek 48. Mycket tveksamt tyckte min kille att jag kunde ju ta och prova det. Sagt och gjort. Jag drog på mig hans gamla skinnställ och det passade utan några som helst marginaler. Min kille sa då: "åh fan, du är inte så fet som du ser ut". Ett varningen ord, för att man ska klara sig undan med att säga så till en tjej så kravs att två kriterier är uppfyllda: 1 tjejen är egentligen ganska smal, 2 hon är väldigt förälskad i killen som säger det (då kommer han undan med nästan vad som helst).

Första hindret var passerat. Så vi gav oss iväg på shopingtur efter en hjälm. Vikten av att en hjälm sitter perfekt vet ryttare, men jag hade inte en aning om hur en integralhjälm skulle kännas över kindbenen. :huvet Efter en frustrerande shoppingtur så var jag till slut ägare till en inte alltför dyr Arai-hjälm. Den hängde med ett par år. :) Handskar kunde jag låna. Min kille hade extra. Stövlar fick bli ett par kraftiga som jag brukade rida i på vintern. Problemet med utrustning var löst. :tummenupp

Efter stränga förmaningar om att sitt still (om det är något en ryttare kan så är det det) och luta inte emot (han ville inte köra rakt fram över någon rondell), så fick jag följa med på en sån här:
View attachment 411434
Kanske inte den mest lämpliga att åka två på.... :rolleyes:

Vi for iväg på den. Han tog det ganska lugnt. Något alternativ finns inte då den idag klassas som A2a och inte har så mycket effekt.:gnissla Trots det så gav han mig en upplevelse av vad det var att åka hoj. Jag älskade varje sekund av den turen och var uppriktigt besviken då den var över. Att få sitta på bönpallen, hålla om killen jag älskade och känna farten kom att bli det bästa jag visste. :kär Det blev många mil på den bönpallen...

Vi gifte oss. Fick barn. Han skaffade ny hoj. I avsaknad av barnvakt var jag tvungen att stanna hemma. :( Men barnen blev större och nu ville de sitta på pappas bönpall. Då tyckte min man att jag skulle ta hojkort istället för att samsas med barnen om bönpallen.

Jag drömde om en Ducce men det var en BMW som inhandlades för att jag skulle kunna övningsköra privat. Efter mycket tårar sökte jag upp en trafikskola. Ett par månader senare hade jag mitt hojkort. :yoparty

Ett år senare var jag ägare till en Ducce med helkåpa och ett sagolikt ljud. :kär

Jag har även upptäckt hur kul det är att köra bana. Trots det så njuter jag fortfarande enormt mycket att turerna när maken och jag sätter oss på var sin sporthoj och drar iväg tillsammans. 10-15 mil, en fika och sedan hem igen. Det är för oss att 'vårda sitt äktenskap'. :krama

Grym "berättelse", hatten av!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Silverpil på 70 talet som jag gjorde massaker på, tror jag slängde den i ett vattenfyllt dagbrott ca. 25 meter djupt. :hihi
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
5 år gammal fick jag köra runt en hel del med min farbrors monkeybike. Kommer inte ihåg så mycket känslor mer än att det var väldigt kul.

Inser att jag måste ha blivit väldigt biten då det fortfarande är lika kul att åka hoj 33 år senare :D

honda_monkey_3.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När jag var fem år kom farsan hem på en lånad svart-och-guld "Honda sjufemti".
Han satte mig på tanken framför och vi tog en runda på 5-7 minuter. WOW! :kär
Minnet av den turen är som fastetsat i minnet.
Det finns inte mycket som jag kommer ihåg från den tiden men det minnet är spikat. :smasha

När jag tog kortet för några år sedan började jag leta efter en sådan.
Det blev en "sexfemti" men i liknande (samma?) färgsättning. :)
CB 650.jpg
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Fyra år, tidigt 70-tal. Fick sitta bakpå när grannen körde en liten sväng, kommer inte ihåg det själv men enligt päronen tyckte jag det var spännande.
Hjälm och skyddsutrustning, nä sådant bjäfs var inte nödvändigt:rock
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top