Styret fastnar inför kurva....

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har något problem med framgaffeln på min DR, den har en tendens att "fastna" innan nerlägg inför kurva, man får liksom knäcka/rycka till den så den välter. Någon som är har ett hum om vad det handlar om?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Aha, ska smälla på nya gafflar snart så tar det i samband med det! Cykeln har gått drygt 5000 mil så lite nya lager kan nog vara på sin plats :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Styrlagret är väl en inte allt för osannolik gissning.
Men kolla för säkerhets skull så att det inte sitter något på någon av gafflarna som krokar i nånstans.

På nån av mina tidigare hojar (minns inte vilken) så satt nån jäkla ögla/genomföring för kablage på ena gaffelbenet, denna vred sig av okänd anledning vilket jag inte märkte förrens när jag vid något tillfälle skulle svänga och det plötsligt tog helt stopp i styret.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Min styrdämpare trasslade in sig lite i tankväskan en gång, det blev en extra spännande kurvtagning...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns inget att fastna i. Däremot har jag upphävt problemet genom att hålla fast hjulet och samtidigt vridit på styret till någon viss position. F.ö. tycker jag att det är konstigt att det går att göra så överhuvudtaget...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Dum fråga kanske men har du har kollat lufttrycket i framdäcket? är det mycket lågt så är det jäkligt trögt att få hojen att svänga!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Dum fråga kanske men har du har kollat lufttrycket i framdäcket? är det mycket lågt så är det jäkligt trögt att få hojen att svänga!

Fyllde på senast i .... lördags var det. Och nej det har inte med det att göra. Stillastående är det inget problem men när man får rull på cykeln är det precis som om man måste över en kant innan det går att svänga, känns jävligt lurt men jag ska byta styrlager. :tummenupp
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Finns inget att fastna i. Däremot har jag upphävt problemet genom att hålla fast hjulet och samtidigt vridit på styret till någon viss position. F.ö. tycker jag att det är konstigt att det går att göra så överhuvudtaget...

Va!?!?! Kan du vrida styret utan att hjulet hänger med? :confused:
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hjullager? Sliten axel? Sitter hjulet ens fast?
Tvivlar jag på, sist jag kolla var lagerna ok iaf. Självklart sitter hjulet fast!

Va!?!?! Kan du vrida styret utan att hjulet hänger med? :confused:
Yes box, det knakar till i kronorna men visst går det och det blir märkbar skillnad.

Eller så har du kört rakt fram för mycket så det blivit en klack på däcken :)
Visserligen kör jag så det blir klack på bakdäcket men det har knappast med vägvalet att göra för jag är en riktig kurvnisse. Framhjulet är dock jämt. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top