Män VS Kvinnor. Vem gör av med pengarna?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När jag köpte enduron för några veckor sedan köpte jag alltså i samma veva nya köksstolar för motsvarande summa, tycker det funkar bra, man blir inte så benägen att köpa på sig onödigt dyra prylar.

Har du lika kul med kökstolarna? :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har hört att kvinnor sjukskriver sig oftare än män.

Jag har hört att kvinnors menstruation lockar till sig björnar. Och vem behöver sådant på arbetsplatsen, liksom?! :näsblod
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Hushållet snurrar runt på min lön, fruns lön läggs på hög, barnbidragen läggs på hög till barnen.
När jag vill köpa nå kul tar jag av fruns hög och hon får köpa nå kul för motsvarande summa.

När jag köpte enduron för några veckor sedan köpte jag alltså i samma veva nya köksstolar för motsvarande summa, tycker det funkar bra, man blir inte så benägen att köpa på sig onödigt dyra prylar.

Så du fick en Enduro, och frun fick köksstolar? :hihi
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Intressant! Dock vill jag gärna tro att löneskillnaderna som rapporten visar, inte beror på att de är kvinnor utan att det ligger nånting annat bakom såsom erfarenhet, löneförhandling osv.

Jag tror du har fel. Jag tror att det beror på att kvinnodominerade yrken ligger lägre i lön än mansdominerade yrken gör och att kvinnor oftare jobbar deltid än vad män gör.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag har aldrig gjort av med någon annans pengar. Varför skulle jag vilja det?

Vad räknas när man tycker kvinnor "gör av med" pengar?
Det låter som om den delen är onödigare än andra, men extremt kostsam.
 

Smagatusk

Guest
Jag tror du har fel. Jag tror att det beror på att kvinnodominerade yrken ligger lägre i lön än mansdominerade yrken gör och att kvinnor oftare jobbar deltid än vad män gör.

Som jag skrev i inlägg 9, ja. Men vissa höll inte med.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Min fru t.ex, är Socionom. På hennes jobb så anställer dom män, med högre lön.
Tydligen så MÅSTE dom ge män högre lön, annars vill dom inte arbeta som Socionomer, och dom får bara kvinnor på arbetsplatsen. Tydligen är det sämre att inte ha några män än att betala män mer.
Nu har jag ingen statistik på könsfördelningen på socionomutbildningarna, men jag har i alla fall en känsla av att det här i stan är betydligt fler tjejer än killar på den utbildningen (dock inte lika illa som på sjuksköterskeutbildningen). Då kan det alltså vara så på din frus arbetsplats att det handlar om att lönenivån för män är satt för att kunna locka till sig någon av de få män som är utbildad för jobbet. Tillgång och efterfrågan.

Om vi säger att det är så att socionomer har en ingångslön på 22'kr/mån (rena gissningen) då kanske det blir lite huggsexa om männen om det finns få såna. "Hmm... Kommun A ger 22'kr/mån och kommun B ger 24'kr/mån, vilken ska jag välja...".
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Nu har jag ingen statistik på könsfördelningen på socionomutbildningarna, men jag har i alla fall en känsla av att det här i stan är betydligt fler tjejer än killar på den utbildningen (dock inte lika illa som på sjuksköterskeutbildningen). Då kan det alltså vara så på din frus arbetsplats att det handlar om att lönenivån för män är satt för att kunna locka till sig någon av de få män som är utbildad för jobbet. Tillgång och efterfrågan.

Om vi säger att det är så att socionomer har en ingångslön på 22'kr/mån (rena gissningen) då kanske det blir lite huggsexa om männen om det finns få såna. "Hmm... Kommun A ger 22'kr/mån och kommun B ger 24'kr/mån, vilken ska jag välja...".

Om det hade varit tvärtom inom mansdominerade yrken, som t.ex. mitt, att man aktivt lockade kvinnor med en högre lön än män så hade det blivit ett jävla liv... Men då hade jag tyckt att resonemanget ovan var ok. Nu tycker jag det är dåligt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja det kan ju aldrig vara den i hushållet som måste vråltrimma samtliga fordon inkl. Gräsklipparen för hundratusentals kr. Eller bygga pulsjetdrivna fiskebåtar eller annat livsnödvändigt :D
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Så du fick en Enduro, och frun fick köksstolar? :hihi

Korrekt, hon tyckte det var jävligt onödigt att köpa en enduro och jag tyckte det var jävligt onödigt att köpa nya köksstolar.
Men sålänge båda blir lika missnöjda/nöjda så är det evensteven. :gift
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låter om ett mysig äktenskap, "Nåja, bara_båda_ är missnöjda så..."

:hihi
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Well, jag fick en ny bil - frun fick en ny tvättmaskin. Märkligt nog är hon nöjd........
I min familj leder jag ligan just nu men sko-shopparsäsongen har inte startat på allvar ännu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det inte så att kvinnor tjänar sämre GENERELLT för att fler kvinnor än män jobbar deltid och oftare söker sig till t ex vården där lönerna ofta är lägre?

Att de tjänar mindre trots lika jobb är nog väldigt ovanligt.

Tyvärr är det så att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors lön även efter att man räknat bort för skillnader pga deltid och olika yrken. Kollar man på män och kvinnor inom samma yrke och med samma sysselsättningsgrad (exempelvis heltid) så tjänar kvinnorna på väldigt många ställen mindre än männen med samma arbetsuppgifter. Sen finns det givetvis arbetsgivare som är mer eller mindre bra på att undvika sådana osakliga löneskillnader.

Tyvärr så tror jag att en del av problemet är att kvinnor i snitt är sämre än män på att kliva in och säga att "Det här kan jag banne mig och såhär mycket ska jag ha i lön annars får det vara."
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tyvärr är det så att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors lön även efter att man räknat bort för skillnader pga deltid och olika yrken. Kollar man på män och kvinnor inom samma yrke och med samma sysselsättningsgrad (exempelvis heltid) så tjänar kvinnorna på väldigt många ställen mindre än männen med samma arbetsuppgifter. Sen finns det givetvis arbetsgivare som är mer eller mindre bra på att undvika sådana osakliga löneskillnader.

Tyvärr så tror jag att en del av problemet är att kvinnor i snitt är sämre än män på att kliva in och säga att "Det här kan jag banne mig och såhär mycket ska jag ha i lön annars får det vara."
Att kvinnor är den barnbärande delen av arten är nog inte till deras fördel på arbetsmarknaden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top