Folksams avställningsbar försäkring och kundtjänst...

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Så nu har ja pratat med Länsförsäkringar och Trygg-Hansa.

Kommer ringa Folksam och flytta BIL, HUS, MC till läns, nu!

BIL samma som trafik (4700kr/år) har läns hel plus mer försäkring
Hus något billigare (banken sa att deras plus Länsförsäkringar hade nöjdast kunder)
Mc trafik 1500kr/mån avställningsbar Länsförsäkringar 1100kr året HEL! Alltså sommartid 1500kr vinter 350kr månaden.. Valet känns INTE så svårt..

Givetvis kollade ja med alla bolag innan flytt och då låg inte Länsförsäkringar bra till men... NU!:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Efter 20 minsamtal med Folksam är förklaringen följande. Jag har ställt på/av den med förkorta datum och där med missbrukat försäkringen. Så jag får endast teckna en åretrunt försäkring.

Märkligt, jag hade folksams försäkring på min gamla gsxr750 som jag enbart körde bandagar med (vissa kräver ju påställd försäkrad hoj), förklarade detta för kundtjänst när jag tecknade och de tyckte deras basförsäkring skulle vara jättebra då man bara betalar för de dagar den är påställd, så jag hade den påställd sådär 2 dagar i stöten 2-3ggr/år och de hade de inga problem med, kosta väl en 50 lapp totalt ;)

Det enda de sa till mig var att dte är bäst jag skaffar autogiro om jag ska ställa av/på ofta så betalningarna/återbetalningarna sköts automatiskt
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Märkligt, jag hade folksams försäkring på min gamla gsxr750 som jag enbart körde bandagar med (vissa kräver ju påställd försäkrad hoj), förklarade detta för kundtjänst när jag tecknade och de tyckte deras basförsäkring skulle vara jättebra då man bara betalar för de dagar den är påställd, så jag hade den påställd sådär 2 dagar i stöten 2-3ggr/år och de hade de inga problem med, kosta väl en 50 lapp totalt ;)

Det enda de sa till mig var att dte är bäst jag skaffar autogiro om jag ska ställa av/på ofta så betalningarna/återbetalningarna sköts automatiskt

Precis så som jag har haft det med, men det är inte lönsamt för Folksam.. Tydligen..

Så nu är det hel/hel och bara gasa!

Sista kontakten med Folksam, aldrig hört någon be så mycket om ursäkt. Men det var som ja sa. Du har inte gjort fel utan din kollega som kläckte den dumma jävla kommentaren. Och det nästa med allt, det blev bättre försäkrat billigare:arsele
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Efter 20 minsamtal med Folksam är förklaringen följande. Jag har ställt på/av den med förkorta datum och där med missbrukat försäkringen. Så jag får endast teckna en åretrunt försäkring.
Står detta i försäkringsvillkoren?
Vad är gränsen dvs hur många ggr kan jag ställa av/på och med vilket intervall innan det räknas som missbruk av försäkringen?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är skeptisk till att det leder någonstans att polisanmäla en kundtjänst för att de sagt en felaktighet till bara dig personligen, luktar mer rättshaverist.

Är man dåligt bemött så är det man kan göra att byta bolag, tvivlar dock att något bolag är intresserad av att ha kunder som ställer på för enstaka dagar för att ha avstängd resten, kunden kostar inte mindre utan snarare mer då det även ger administrativt arbete. Självfallet ska dock ett avtal som möjliggör detta respekteras, men det är bolaget fritt att vid förlängning ge sämre villkor till kunder som dom upplever missbrukar systemet.

Missbruka systemet, hur tänker du där? Det är ju kvalificerat skitsnack att man öht skulle kunna missbruka en sån försäkring. Det är så jävla uppenbart att det är så man gör och hade det inte varit OK att ställa av/på hur mycket man vill så hade det funnits en minimumtid eller att visst antal på/av per år från försäkringsbolagets sida.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag vet faktiskt inte vad de har som maxgräns för på/avställningar. Skiter i vilket nu..

Där emot kan man ju varna sina kunder att du/ni kan inte ställa på och av så ofta som du/ni gör. Fortsätter detta kommer vi inte erbjuda den försäkringen till dig som kund längre. Men inte ett jävla knyst om detta, sånt skall man få dra ur dem. Fegt och jävligt dåligt, skönt att slippa dem faktiskt.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Givetvis, ring och kolla. Jag har suttit med dem i två dagar nu, jag ger upp.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Jag fattar inte, varför frågade du inte Johannes från första början varför försäkringen har ändrats om du bevisligen har haft en annan försäkring fram tills att du ringde?
Eller fråga Evelina vad det var för betalningsanmärkning som hon hänvisade till så kunde du kanske ha fått klarhet i det direkt? :va
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Jag har denna försäkring och jag ställer på och av hur mycket jag vill, inga problem alls hos Folksam! Detta var hon tydlig med när jag tecknade försäkringen att det inte var några problem alls!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag fattar inte, varför frågade du inte Johannes från första början varför försäkringen har ändrats om du bevisligen har haft en annan försäkring fram tills att du ringde?
Eller fråga Evelina vad det var för betalningsanmärkning som hon hänvisade till så kunde du kanske ha fått klarhet i det direkt? :va

Johannes sade att de hade slutat med den försäkringen och kunde erbjuda mig åretrunt.
Evelina visste inte vad det var för anmärkning, förövrigt kan de inte se det heller.. De kan endast se hur ja skött mina betalningar till dem.
De två jobbade på helgen och har inte lika mycket kunskap som dem mån-fre, de sa Johannes i första samtalet.
Tredje samtalet sa att Peter hade sätt stopp för mig och min försäkring.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har denna försäkring och jag ställer på och av hur mycket jag vill, inga problem alls hos Folksam! Detta var hon tydlig med när jag tecknade försäkringen att det inte var några problem alls!

Det sa dem till mig med för sexårsedan.. Men det har tydligen ändrat sig ju mer försäkringar man har hos dem.. För mig är Folksam ett jävla skämt och kommer aldrig ha med dem att göra igen efter detta otroligt dåliga bemötande! Hade dem gett mig en "varning" köper ja det, men att komma med betalingsanmärkningar från tomma intet, inte ens kontakta mig för för "missbrukandet" av deras försäkring köper ja inte. Då kan dem lura ande istället för mig.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Om du håller på och ställer av och på hojen varannan dag beroende på om du är på körhumör just den dagen eller inte så är det väl inte så konstigt ifall de blir lite trötta på dig till slut?

ska inte spela någon roll, då ja hade en sån försäkring på min Gixxer K5 där innan ja sålde och köpte en Apa, kollade specifikt med dom om de var ok att göra så och de sa dom att de var, dubbelkollade även om de innebar någon kostnad och om dom hade någon restriktion om hur många ggr man får ställa av och på då en polare råkat ut för att ett annat försäkrings bolag höjt avgiften efter han ställt av och på för många ggr.

Dock kommer de bli lite eftersläpningar i försäkringskostnaden från månad till månad om man gör så.

tvivlar dock att något bolag är intresserad av att ha kunder som ställer på för enstaka dagar för att ha avstängd resten, kunden kostar inte mindre utan snarare mer då det även ger administrativt arbete. Självfallet ska dock ett avtal som möjliggör detta respekteras, men det är bolaget fritt att vid förlängning ge sämre villkor till kunder som dom upplever missbrukar systemet.

Seriöst, hela meningen med försäkringen fallerar om man inte bara kan få ha den påställd ett par dagar och sen ställa av den för en längre tid som du skriver. Själv har ja haft Folksam och denna typ av försäkring och de har inte varit något problem. Dock kan de ju vara så att dom ändrat sina villkor för det men senast ja kollade för ett år sen så var de inga problem att ställa av varannan vecka om man så ville det, han ja snackade med på bolaget till och med uppmuntrade de iom att man spara pengar på de sättet när man kör Sporthoj.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
ska inte spela någon roll, då ja hade en sån försäkring på min Gixxer K5 där innan ja sålde och köpte en Apa, kollade specifikt med dom om de var ok att göra så och de sa dom att de var, dubbelkollade även om de innebar någon kostnad och om dom hade någon restriktion om hur många ggr man får ställa av och på då en polare råkat ut för att ett annat försäkrings bolag höjt avgiften efter han ställt av och på för många ggr.

Dock kommer de bli lite eftersläpningar i försäkringskostnaden från månad till månad om man gör så.



Seriöst, hela meningen med försäkringen fallerar om man inte bara kan få ha den påställd ett par dagar och sen ställa av den för en längre tid som du skriver. Själv har ja haft Folksam och denna typ av försäkring och de har inte varit något problem. Dock kan de ju vara så att dom ändrat sina villkor för det men senast ja kollade för ett år sen så var de inga problem att ställa av varannan vecka om man så ville det, han ja snackade med på bolaget till och med uppmuntrade de iom att man spara pengar på de sättet när man kör Sporthoj.

Återigen, precis så som ja gjort och det har funkat bra i alla år tills nu. Jävligt konstigt.. Som du säger det är nästan en dagens varje dag för att ha den påställd och varför ha det när man inte kör så ofta.. Tråkigt men sant "jag är inte lönsam" för dem och jag ser ingen skillnad på hur jag har ändrat mitt beteende gentemot föregående år.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ett mail till SMC som kommer att kontakta Folksam. Jag hoppas att de där jävla bolaget tappar varenda förbannade kund.


Hej jag tänkte ni kunde få en artikel eller liknande ang folksams beteende mot sina kunder med avställningsbar försäkring!

Det hela började 2009 när jag tog mitt mc kort, som student var Folksam det enda alternativet för mig att försäkra och då deras avställnings bara försäkring. Åren gick och jag bytt hoj och detta funkade klanderfritt. 2014 köpte jag hus och bil, även dessa tecknades försäkring via Folksam! Juli 2014 börjar det! När ja skall ställa på via den då funktionen i transportstyrelsen app, kan ja inte detta?! Givetvis stressad och jag skulle besöka min far som fyllde 65år. Ringde Folksam och frågade vad som händer?! Fick till svar att du är inte försäkrad.. Va?! Tänkte jag, ni drar ju pengar för mig varje månad? Märkligt.. Stressad som jag var så bad ja damen fixa en försäkring för ja har inte tid, min far fyllde ju som sagt 65.. Det gick ett tag så kom detta igen?! Ringde till Folksam och frågade, "vad är det som händer?" Nä vi har inte den försäkringen längre?!? OKEJ. Tackar och lägger på, 5sek senare ser ja den avställningsbara försäkringen på deras hemsida och ringer upp igen!! Denna gången talar ja med en Evelina, (nu börjar ja bli lite upprörd..) "ja men vingar den försäkringen, den kostar XXXX kr/mån" va bra, jag vill ha den försäkringen!! "Vänta lite säger Evelina, du får inte ha den, du har en betalningsanmärkning!" Va säger du frågar ja? Jag har ingen betalnings anmärkning (de kan heller inte se det)! Hade precis fått hem kredit upplysning från viasat.. Inga problem med ekonomin här inte. Nu är jag arg och indrar va fan dem håller på med.. Hon kunde inte svara på det och blev otrevlig och anklagade mig för felaktiga saker.. Detta var på söndag, gissa om jag hade ork och lust att köra hoj den dagen.. Nej! På måndag morgon ringde ja Folksam igen! Fick då höra att jag hade missbrukat deras avställning bara försäkring, va? Kan man missbruka en försäkring där säljarna proklamerar att ENDAST ha den påställd de dagar man kör?!?!!? Fick tillslut tag på personen som hade satt stopp för mitt brukande av deras försäkring, inte ens hade karln mage att ringa och varna mig utan BARA satt stopp. Så jävla dålig stil, jag har bil hus och hoj hos er? Vad är detta för kundbemötande?!? Folksam=kund ägt, jo tjena! Flyttade alla fordon och hus till Länsförsäkringar.

Nu har min sambo köpt hoj och hon kör inte så mycket, så hon tecknade Folksam avställningsbar, vid samtalet frågade jag (berättade även vad "folk" råkat utför med deras försäkring) finns det något antal Max ggr per år som man kan ställa av? "Nej det tror ja inte, skall kolla" tiden går och jag får en röst i andra änden igen, "nej det är bara köra på finns INGA MAX GGR PER ÅR) vad bra tänkte ja, hycklare... Så nu idag, nu händer samma historia. Min sambo har alltså stallet av och på för mycket under denna varma torra vår..

Jag vill verkligen att detta uppmärksammas, det är förnedrande att stressa hem för att åka och bes hennes hoj och jag kan inte ställa på den. Jag hade köpt om karln hade ringt upp mig och förklarat läget, du ställer på/av för ofta. Men inte ens det?! Fruktansvärt illa skött och det verkar inte hända något! Jag gjorde en tråd om detta och skickade till deras kundtjänst hur jag hade blivit bemött av Evelina och hennes kollegor. Fick tillbaka "..." I malet av deras kundtjänst. Service inriktat bolag?

Ni får gärna ringa och publicera detta då jag önskar att någon lyfter frågan för alla hänger inte på sporthoj.com!

För övrigt tack allt bra ni gör för det svenska mc-kollektivet


Med vänlig hälsning, Kristoffer Lundgren
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett mail till SMC...

Har du länsförsäkringars avställningsbara försäkring nu? Hade den själv tidigare men tyckte att de var krångliga att ha att göra med.
Bytte till Bilsport & Mc - årsförsäkring.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har du länsförsäkringars avställningsbara försäkring nu? Hade den själv tidigare men tyckte att de var krångliga att ha att göra med.
Bytte till Bilsport & Mc - årsförsäkring.

Yes, fr.o.m. Imorgon kommer ja ha den! Kan inte bli krångligare än kuk-Folksam. Bilsport gillar inte sporthoj, men kul för dig!

Smc svarade väldigt snabbt, under timmen vilket var kul. Jag hoppas att de publicerar det i deras tidning eller liknande, så att Folksam verkligen förlorar på det.
Sa det idag när ja talade med Folksam, "ni måste ju ta med detta nu, jag dubbelkolla och din kollega dubbelkolla om det fanns några Max påställnkngar per år med det finns inte?! Så ta upp detta nu för så här fr de inte fungera" jaja var svaret. Det är så Samhall har mer kompetens och är mer ambitiösa:va
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Folkskam har, enligt mina uppfattningar, väldigt mycket fuffens för sig. Då ska vi inte ens tala om tvångsvärvningarna de får utförda med hjälp av olika fackförbund. Den går inte ens välja bort, sen börjar värvningsdrevet om att få in dig som helkund. Pension och hela skiten...

Otrevligheter och rena hot förekommer rätt ofta från deras kundtjänst när man ifrågasätter.

Det går att gotta sig rätt gott i deras "affärsstrategier" om man är intresserad. Mycket verkar vara på gränsen till olagligt rent av.

Värt att notera är att man INTE får använda sig av verkstaden man vill om olyckan skulle vara framme, även om "din egen/den du vill ha" verkstad är seriös och branschansluten. Folksam styr dig stenhårt till sina "avtalspartners". Detta står i avtalet med fin text dock. Inget annat bolag driver det till vansinnets gräns dock. Viktig punkt för mig iaf då jag vill anlita verkstäder jag har förtroende för.

Även om jag tycker det är tråkigt att TS har problem är det skönt att detta bolags tvivelaktiga metoder kommer upp.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har haft Folksam sedan jag köpte hoj för 6 år sedan och har hel/hel försäkring.
Utnyttjat försäkringen vid 3 eller 4 tillfällen och aldrig haft några problem.
Alltid kunnat köra hojen till den verkstad jag vill så länge det är en märkesverkstad och den ligger närmast eller inom rimligt avstånd.
Till och med fått hojen körd från Halmstad med bärgare till Göteborg för att få den till en verkstad närmare min bostad. På detta sätt slapp Folksam betala min resa hem samt resa för att hämta hojen i Helsingborg där närmaste märkesverkstad fanns.

Aldrig upplevt någon aggressiv värvningskampanj mot mig som kund. Har hojen och inget annat försäkrat hos Folksam.
Visst de har försökt höja premien och då har jag snällt förklarat att om de höjer så letar jag nytt bolag. Då har de aldrig höjt premien.

Tycker deras beteende mot TS är mycket märkligt men aldrig upplevt detta beteende själv.
Tycker TS gjorde rätt i att byta bolag. Hade med gjort det om jag fått den behandlingen.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Detta har ju drabbat oss två gånger nu. Och det verkar inte förstå sina misstag heller, det vore verkligen så jävla skönt om detta lyfts upp och folk faktiskt får se hur de behandlar sina kunder. Håller verkligen tummarna för att smc tar med detta sprider detta så att det händer något. Att jag byter bolag/blir drabbad är ju en sån liten ointressant grej för dem de finns inte. Tror att han skrattade när vi la på, jag bad han verkligen att ta med sig detta och ta upp detta för så här får det inte fungera.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top