El-död CB400N -82

cbf1000-08

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Täby
Hoj
2008 Honda CBF1000A
Jag har en CB400N som är helt el-död!

Den funkade utan några problem vid en tur. Stannade utanför affär. När min son kom tillbaka och vred om nyckeln lyste ingenting. Det blev hämta bil och släp.

Jag har nu mätt batteri, kollat/mätt säkringar, mätt tändningslåset och inte hittat något.

Vad har ni för tips? Vad är nästa hög med saker att kolla? :confused:
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Många har blivit lurade av en tillslagen dödarknapp på styret om det nu skulle visa sig vara problemet.
 

cbf1000-08

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Täby
Hoj
2008 Honda CBF1000A
Många har blivit lurade av en tillslagen dödarknapp på styret om det nu skulle visa sig vara problemet.

Då lyser ändå t.ex. oljelampan och startmotorn går runt. Jag har råkat ut för detta ett par gånger... Så det kollades först!

Cykeln är totalt eldöd sett utifrån allt som lyser eller låter! Dock finns spänning mellan huvudsäkring och jordpunkt men det når inga lampor någonstans. Ej heller startmotor.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Elschema finns på nätet!
Oundgängligt vid felsökning...ett absolut måste-ha..
Söka fel på måfå är bara en lek..
 

cbf1000-08

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Täby
Hoj
2008 Honda CBF1000A
Elschema finns på nätet!
Oundgängligt vid felsökning...ett absolut måste-ha..
Söka fel på måfå är bara en lek..

Jag har elschema. Men inte så lätt att veta vad man sak börja mäta. Försöker kombinera tänket att mäta där det är lätt och på komponenter som brukar gå sönder först. Därför jag behöver lite hjälp. Och sen är det inte så lätt att hitta var alla komponenter och kopplingar sitter. Har Haynes bok på cykeln men det är väldigt tunn gällande elektronik. Och en del annat också. Känns som budget variant.

Men stort tack för alla kommentarer. Det finns risk att jag missar något trivialt. Har inte mekat cykel sen tidigt 80-tal.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Principen är:
Följ spänningen där du vet den ska finnas.
Batteri+ via ev bautasäkring (30A) in resp ut från sedan ska den kabeln, den som försörjer övrigt ha spg i båda ändar.
Tyvärr finns ju många varianter på kopplingar ber på till vilken marknad hojen ska..:confused:
Huvudkabeln går kanske till nån säkringsbox, tändningen är ofta oavsäkrad, sök upp "andra änden" och mät.
Plastkablar hårdnar med tiden och spricker och ger en brottanvisning på kopparen..
Bara ett par tips..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har elschema. Men inte så lätt att veta vad man sak börja mäta. Försöker kombinera tänket att mäta där det är lätt och på komponenter som brukar gå sönder först. Därför jag behöver lite hjälp. Och sen är det inte så lätt att hitta var alla komponenter och kopplingar sitter. Har Haynes bok på cykeln men det är väldigt tunn gällande elektronik. Och en del annat också. Känns som budget variant.

Men stort tack för alla kommentarer. Det finns risk att jag missar något trivialt. Har inte mekat cykel sen tidigt 80-tal.

Börja att kolla om du har spänning vid tändningslåset, har du det så slå på tändningen och se om du har fått ytterligare stift med spänning, eller färre.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nu är jag ny på det här med hoj, har bara haft hoj i ett par år. Men båda jag haft är från 80-talet, men Yamaha. I alla fall i lyset (bakom själva reflektorn alltså) har jag på båda haft en grövre röd (plus från batteri, troligtvis via säkring) och sedan efter tändlåset en grov brun med plus när låset är på. Där kan du ju börja.
 

cbf1000-08

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Täby
Hoj
2008 Honda CBF1000A
Det kommer ström till tändningslåstet men jag hittar ingen ström efter tändningslåset. När jag mäter på låset så ska det vid on vara kontakt mellan Bat1 och Bat2 och det är det. Och det ska även vara kontakt mellan TL1 och TL2 vilket det är. Men ingen ström går att hitta efter tändningslåset. Så det blir att beställa ett nytt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
. Men ingen ström går att hitta efter tändningslåset. Så det blir att beställa ett nytt.
På vissa hojar lastas tändlåset rätt kraftigt (vanligen helt i onödan,) ett "huvudrelä" kostar ju tydligen för mycket också får man senare sälja ett nytt tändlås till en kund med trasigt tändlås....:gnissla
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jag hade exakt samma symtom på min 400... slutade med att jag sålde den :glömdet Seriöst så var det så att den dog på de här viset när jag skulle koppla in nya instrument (pajade när jag ljustutade för att kolla helljuslampan). Bytte tändningslås till ett eftermarknad utan styrlås och vips funkade den som vanligt, gjorde samma miss med helljuset igen :huvet När jag fick hem andra tändningslåset så funkade det ändå inte och jag sålde hojen... vet inte än idag vart felet satt så jag är lika nyfiken som du :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det kommer ström till tändningslåstet men jag hittar ingen ström efter tändningslåset. När jag mäter på låset så ska det vid on vara kontakt mellan Bat1 och Bat2 och det är det. Och det ska även vara kontakt mellan TL1 och TL2 vilket det är. Men ingen ström går att hitta efter tändningslåset. Så det blir att beställa ett nytt.

Ja, det låter som ett jobb för ebay.
 

cbf1000-08

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Täby
Hoj
2008 Honda CBF1000A
Tack för era svar! Tänkte återkoppla vad som hänt. Köpte nytt tändningslås på Roffes motor i Haninge. Samma pris som ebay :). Kopplade in det men fortfarande samma problem. Började fundera på om batteriet kunde vara problemet. Det gav ju spänning men kanske inte tillräckligt med ström? Tog in och försökte ladda det. Fick då felmeddelande av min Ctek laddare. Insåg då att jag borde kollat batteriet tidigare. Kanske dax att köpa en bättre multimeter där man kan avläsa lite bättre. Inte bara lita på att antingen finns det spänning eller ej. Beställde nytt batteri av Lelles som levererades utan batterisyra :-( Tydligen får man inte köpa det som privatperson längre :-( Åkte till Autoexperten som fyllde och laddade mitt batteri över natten för en hundring :) Sen var det bara att montera batteri och allt som tagits loss vid felsökningen och sen var det bara att köra igen.

Jag hade aldrig tänkt att ett batteri kunde lägga av tvärt under körning men ett gelbatteri från Biltema kan tydligen det...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för era svar! Tänkte återkoppla vad som hänt. Köpte nytt tändningslås på Roffes motor i Haninge. Samma pris som ebay :). Kopplade in det men fortfarande samma problem. Började fundera på om batteriet kunde vara problemet. Det gav ju spänning men kanske inte tillräckligt med ström? Tog in och försökte ladda det. Fick då felmeddelande av min Ctek laddare. Insåg då att jag borde kollat batteriet tidigare. Kanske dax att köpa en bättre multimeter där man kan avläsa lite bättre. Inte bara lita på att antingen finns det spänning eller ej. Beställde nytt batteri av Lelles som levererades utan batterisyra :-( Tydligen får man inte köpa det som privatperson längre :-( Åkte till Autoexperten som fyllde och laddade mitt batteri över natten för en hundring :) Sen var det bara att montera batteri och allt som tagits loss vid felsökningen och sen var det bara att köra igen.

Jag hade aldrig tänkt att ett batteri kunde lägga av tvärt under körning men ett gelbatteri från Biltema kan tydligen det...

Den klassiska orsaken till att batteriet läggger av under körning
efter startat hojen utan problem när åkturen påbörjades
Är att laddningsregulator/generator inte laddat batteriet under körningen
Då töms batteriet och blir helt tomt.
Det typiska symptomet på kasst batteri är att man inte kan får igång hojen hemma när man ska ut och köra med den. Nån dag.
Går batteriet då att ladda och sedan startar hojen. Ja då är batteriet inte kass.
Det laddningsregulator/generator som är kass.
OM man inte glömt tex ljuset på, förödande.:näsblod
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag hade aldrig tänkt att ett batteri kunde lägga av tvärt under körning men ett gelbatteri från Biltema kan tydligen det...
Detta har jag råkat ut för några gånger med BT-batterier. Och varje gång det har hänt så har det varit väldigt varmt ute. Möjlig korrelation? Biltemas batterier är iaf billiga, alltid en tröst.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top