Tappade motorcykeln idag

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
:mad:

Jo jag skulle vända in till garaget då började alt bara välta, orkade stoppa motorcykeln men inte bära up den från min dåvarande position så jag var tvungen att lägga motorcyken ner, mot min fot och vrida på kroppen. så inte så mycket ett fall som en mjuk nedläggning. Igen synbar skada ö.h.t styret nuddade inte ens marken.

Men när jag startar skiten så drar den på första växel? Va fan? Är det så att det kommit ovanligt mycket med olja på lamellerna eller nåt? (föll mot höger sida)

Va gör jag nu?

Jävfla skit :huvet
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Olja på lamellerna är ju normalt...skulle det vara 'för mycket' så skulle det snarare slira....

Det är inte så att nått har blivit böjt? Handtag alternativt där vajern fäster vid motorn (fast det sitter väl på vänster sida)... Kollat justeringen på kopplingsgreppet?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Det finns 2 slags bågar, dom som tappats och dom som inte än tappats ...
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
ah missuppfattade dig först Wizzard, tack för det :) Spiido.. :rodnar

Nä inget som är böjt alla reglagen sitter som sagt på vänster sida, kopplingsvajern sitter även vid kopplingsänden på vänster sida. Kollade justeringen och den var oförändrad. Styret nuddade aldrig marken som sagt.. Märkligt tycker jag, som du säger Micke så bör det ju slira mer.. Så jag fattar inte alls sambandet mellan min incident å att den drar på första växeln.. :va

förtydligande; den drar på första växeln med koppling indragen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kopplingsvajer som lagt sig annorlunda och ligger i spänn eller nåt?
Annars kan det ju vara så att kopplingskorgen är sliten och någon lamell lagt sig i ett spår.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Drar den så att det är som om du hade släppt ut kopplingen, eller är det bara så att den lätt står kvar om du bara håller i styret? Alla våtkopplingar driver lite även om man håller in kopplingen, oljan överför en hel del kraft, i synnerhet om den är kall. Det är inte så att du blev lite extra nojig efteråt bara? ;)
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Drar den så att det är som om du hade släppt ut kopplingen, eller är det bara så att den lätt står kvar om du bara håller i styret? Alla våtkopplingar driver lite även om man håller in kopplingen, oljan överför en hel del kraft, i synnerhet om den är kall. Det är inte så att du blev lite extra nojig efteråt bara? ;)

Exakt. Du tror inte att det varit så jämt?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du kan nog vara lugn "Harrybob", de flesta nyare hojar har visserligen våtkoppling men den sitter så högt monterad att lamellerna normalt sett inte "badar" i olja, de är i praktiken ganska torra.

Så förutsatt att du inte hittar några yttre skador på motorn bör draget snart ge sej :tummenupp
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Skönt å höra Ozzian då rider jag ut det :)

Hoztic å kallholmen, nä den drar definitivt mer, måste hålla på frambromsen nu..

//edit: problemet är löst för ev. framtida klantskallar så kan jag meddela att kopplingen ordnade sig av sig själv, starta motorcykeln i morse (två dagar efter the fact) å problemet var som bortblåst. :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top