Fråga om försäljning

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hur många köper hojar för över 30.000 kontant nowadays? Kör alltid banköverföring och nej..jag för inte över dem innan jag provkör hojar.
Vägrar någon mig en provkörning så jag inte kan kontrollera att allt står rätt till, så köper jag en annan hoj.
Samma gäller de som kommer och är intresserade av hojar jag säljer...självfallet ska de provköra innan köp, så länge inge varningsklockor ringer av, vilka nu orsaker det kan vara.

Hoh. Hur kontrollerar du att en överföring har gått rätt till när det kan ta upp till två dygn innan pengarna syns på ditt konto? Nej, jag föredrar nog fortfarande kontanter eller en postväxel.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hoh. Hur kontrollerar du att en överföring har gått rätt till när det kan ta upp till två dygn innan pengarna syns på ditt konto? Nej, jag föredrar nog fortfarande kontanter eller en postväxel.

Genom att man pratar om det redan under första samtalet, och har samma bank, eller att säljaren sitter med och tittar på skärmen när man sätter över pengarna. Så har jag gjort vid mina fordonsköp, har än så länge ägt 7 st hojar... Köparen kan även i efterhand ringa upp telefonbanken från säljarens telefon där säljaren slår numret och trycker på "ring upp", och med hjälp av högtalartelefon får man bekräftat att det har gjorts en överföring till kontot. Allt beror ju på vad det är för hoj man kollar på. Orka trassla med bankdosor för 1500 spänn rostig ram, däremot om du ska köpa en multistrada som är ett halvår gammal för 180000 kan det vara lite smidigare än att behöva springa till bankkontor.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man får ju oftast en ganska bra känsla när personen som är intresserad av hojen dyker upp, för om denne är seriös eller inte.

Håller med. Har iofs sålt 2 st hojar mitt i vintern så då var det ju inte tal om provkörning annat än att ställa upp på depåstöd och gå igenom växlarna typ. Men den jag sålde på sommarhalvåret lät jag köparen provköra eftersom han kändes reko. Mina 2 senaste hojar jag köpt fick jag även provköra utan några som helst invändningar.

Självklart kan man bli blåst, men jag tycker nog att man brukar kunna få en hygglig känlsa för om personen faktiskt verkar seriös och intresserad av en affär. Sparkar dom lite på däcken, frågar om toppfart och sen i princip vill ha nyckeln och provköra så kanske man ska dra öronen åt sig.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Genom att man pratar om det redan under första samtalet, och har samma bank, eller att säljaren sitter med och tittar på skärmen när man sätter över pengarna. Så har jag gjort vid mina fordonsköp, har än så länge ägt 7 st hojar... Köparen kan även i efterhand ringa upp telefonbanken från säljarens telefon där säljaren slår numret och trycker på "ring upp", och med hjälp av högtalartelefon får man bekräftat att det har gjorts en överföring till kontot. Allt beror ju på vad det är för hoj man kollar på. Orka trassla med bankdosor för 1500 spänn rostig ram, däremot om du ska köpa en multistrada som är ett halvår gammal för 180000 kan det vara lite smidigare än att behöva springa till bankkontor.

Jag hjälpte till att sälja morfars VW Golf för ett par år sedan. Då gjorde jag misstaget att lita på att köparen skickade pengar när han sa det utan att titta när han gjorde det. Han hade Nordea och jag SEB så det skulle ta en dag. Visade sig dagen efter att han inte hade täckning för överföringen! Upptäckte det då det aldrig kom in några pengar så då fick jag jag ringa köparens mamma som hade varit med och hon betalade på momangen. Då var det rent grus i påsen men jag vart grymt orolig.

Å andra sidan så känner man ju 99% av fallen någon i familjen/kompisar som har respektive bank.
Så det känns ju som ett icke problem! Har köparen Nordea så får han skicka till brorsan osv.

PS. lol, 7 hojar. :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hoh. Hur kontrollerar du att en överföring har gått rätt till när det kan ta upp till två dygn innan pengarna syns på ditt konto? Nej, jag föredrar nog fortfarande kontanter eller en postväxel.

Överför från ett konto från samma bank givetvis. Har konto på 2 av Sveriges största banker som de flesta verkar använda. Om säljaren har annan bank ber jag bara en polare följa med så för han vidare pengarna. Taaaadaaaa!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag sålde min första hoj i somras. Nu var det inga jättesummor, men han ville betala med swish. Så jag skaffade det, är rätt smidigt. Den som ska överföra pengar skriver bara in mitt mobilnummer. Klart! Pengarna kommer in på kontot direkt.

På mitt (som jag aldrig använder normalt) är det en limit på 3000 kr. Men man kan tillfälligt öka gränsen upp till 250 000 kr.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Swish är helt klart överlägset när det gäller betalning vid fordonsaffärer. Betalningen kommer in på kontot direkt och båda parter får ett kvitto på den är genomförd. Det finns ingen anledning att krångla med kontanter eller postväxlar längre.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Hade 45 000 i kontanter i ett slitet kuvert vid senaste affären och fick ta en provrunda i mörker 40 mil hemifrån utan att varken lämna körkort eller pengar.Efter det blev det affär och säljaren med fru bjöd på fika och lite prat om livet i allmänhet.En trevlig affär och den bästa hojen jag haft fram tills dagens datum.Misstänksamhet är bra men för mycket av detta skapar bara ett ännu knepigare samhälle.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
1. Ingen provkörning = ingen affär, om det inte är så att man handlar med rariteter.
2. Aldrig cash och ingen postväxel. Om man inte köper en hoj för 10000 eller mindre, då kan jag väl betala kontant.
Banköverföring eller så kan man använda swish om man inte har samma bank, eller så gör man som jag gjorde sist, vi gick in på köparens bank och gjorde en överföring till mitt konto, det kändes ju hyfsat säkert.

Är man väldigt orolig över att sälja privat så tycker jag nog att man ska vända sig till en firma.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man får ju oftast en ganska bra känsla när personen som är intresserad av hojen dyker upp, för om denne är seriös eller inte. Kommer denne i en gammal skruttvolvo så ska man kanske passa sig

Då är jag rökt som köpare då...... Fan!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top