Hushållsassistent, vilken?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej jag tänker ju som dig att det är svårt att göra stora degar i liten bunke men lätt att göra små i en stor.
Men det är såna inputs jag vill ha :)
Om nån kommer o säger att de har en familj med sjuttielva ungar o bakar bröd till familjens veckobehov eller nåt hemma o de gör de i en KitchenAid utan problem så skulle man ju inte behöva en 7 liters tex.

Sitter o kollar videos för fullt.

En snabb fundering jag kom på är ifall de funkar att göra smuldeg i nån såndär eller om man måste göra sånt för hand?
För om tex en sån sak funkar i den ena men inte i den andra så är ju de en dealbreaker tex.

Om jag fattat det rätt så ska det åtminstone gå att göra en smuldeg i Ankarsrum. Men det gör man lämpligen inte med den vanliga degkroken (Även om det säkert går). Då ska man enligt vad jag förstått ha vispsettet. Det innehåller två olika typer av vispar. En som ska vara bra till pajdeg och liknande och en som är för att vispa smet och liknande.
Jag skulle bli förvånad om det inte går att göra i Kitchen aid också även om man kanske måste köpa något tillbehör för det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
300W räcker långt när det gäller att dega men är i minsta laget till köttkvarn.
I övrigt har jag inget vettigt att tillägga förutom att jag har för litet kök för att ens komma på tanken att ha en.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skulle behöva en KitchenAid och en Ankarsrum märker jag, fiiint.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Klämde på Electroluxen idag, fan va den lät jämfört med KitchenAid asså.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
300W räcker långt när det gäller att dega men är i minsta laget till köttkvarn.
I övrigt har jag inget vettigt att tillägga förutom att jag har för litet kök för att ens komma på tanken att ha en.

Köttkvarnen på Kitchen aid är ett skämt. En kompis har en och till det priset borde man kunna kräva mer. Men visst, den är "snygg".

Ankarsrum och föregångaren Electrolux har ett gediget track record för kvalitet. Jag hade en som jag ärvde av morfars syster - träredskap osv och tygkabel, sannolikt från 1930-talet (hon var född 1900). Den funkade helt perfekt men lät rätt mycket. Den var cirka 75 år gammal när den fick gå på skroten - fortfarande fullt fungerande, men min fru gillade inte träredskap.

Nu har efterträdaren slitits ut - en Bosch som kan använda samma köttkvarn för övrigt - och jag kommer definitivt att investera i en Ankarsrum med stora tillbehörspaketet och njuta av funktionen tills jag sitter på hemmet och bakar 115-årsjubileumstårtan.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lutar åt en Kenwood KMX nu faktiskt, svänger jävulskt fram o tillbaka här :D
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag gick själv i köpartankar länge och gjorde en liten "marknadsundersökning" på FB.

Om jag minns resultaten rätt så var det flest som rekommenderade KitchenAid, men de som gjorde det använde sin lite/hade fastnat för reklamen. En använde sin "mycket" och hon rekommenderade inte den istället då p.g.a motorstyrkan.

Mitt behov är både knåda deg och mala kött, så motorstyrkan kändes viktig.

Googlade mycket och läste vad jag kunde, så föll valet på en beggad Electrolux/Ankarsrum från Blocket. Helnöjd än så länge. Enda jag ångrar är att jag inte köpte en som var svart istället för vit. :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nej inte kommit så långt än :D

- - - Updated - - -



Kanon.

Så.....

En kitchen aid fungerar helt ok så länge du inte ska knåda mycket deg, det pallar den inte riktigt. Då ska du köpa en teddy från björn men den är större och dyrare.

Inget skräp utan en "all-rounder" som är lite klen för de tyngre jobben.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Så.....

En kitchen aid fungerar helt ok så länge du inte ska knåda mycket deg, det pallar den inte riktigt. Då ska du köpa en teddy från björn men den är större och dyrare.

Inget skräp utan en "all-rounder" som är lite klen för de tyngre jobben.

Det är som jag misstänkte då.
Bra skit om man bakar kakor o tårtor.

Det får bli att leta på bra pris på Kenwood KMX, den verkar lika allround o bra som KitchenAid fast med lite kraftigare motor så den pallar lite segare degar.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sådär ja, det blev en Kenwood KMX.

Får testa den i helgen o ge ett utlåtande om någon bryr sig :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och jag tänkte att vafan och har beställt en Ankarsrum med alla tillbehör. Tyvärr på tretti.se och har inte fått leveransdatum ånnu...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ah eftersom jag redan har en gammal maskin som tar de stora degarna så kan man ju plocka fram den i nödfall oså har man denna till vardagsbruket.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
300W räcker långt när det gäller att dega men är i minsta laget till köttkvarn.
I övrigt har jag inget vettigt att tillägga förutom att jag har för litet kök för att ens komma på tanken att ha en.

Nej för fan, 300W kommer man inte långt med. Sen är det ett faktum att Ankarsrum tillverkar sina egna motorer och det gör dom jävligt bra.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top