Syns du på din hoj.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Eller så utgår man från att man inte syns lika bra som en bil och försöker att ha det i åtanke när man kör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nästan alla fabrikat har high-viz versioner av sina hjälmar, och i stan så sitter man ju upprätt oavsett hoj typ.



Om den mot förmodan inte lämnar företräde så gör jag kanske det..

I stan är ju det största problemet att man inte syns för att folk är upptagna med att kolla på något helt annat än trafiken. Där hjälper knappt blåljus och siren, om man ska döma av utryckningsfordon som fastnar bakom blindstyren emellanåt. :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, folk tittar inte, dom beslutar sig för något som passar dom, och kör. Oftast går det ju bra, till stor del för att dom har tur och att andra hjälper dom. Annars går det ju som sagt att skylla på att den andre körde så fort, att den inte syntes eller något annat diffust hittepå. I synnerhet motorcyklar är ju tacksamma att krocka med, vi kör ju alltid hysteriskt jättefort...

Igår cyklade jag förbi en olycka där en moped hade frontat med en cyklist, på en rak bro med fri sikt åt alla håll, och kvinnan på cykeln skyllde på att hon inte hade sett mopedisten. Hon har alltså missat motorljud, lyse och det faktum att hon är på väg åt fel håll och möter någon hade hon heller inte uppfattat. Jag tror inte att hon hade reagerat om hon hade varit på väg in i ett karnevalståg ens.

Det tjatas så förbannat mycket om färgglada hjälmar, reflexvästar och annan passiv utrustning, som på något vis tar ansvaret från individerna, i synnerhet hojföraren, när det egentliga problemet är mentalitet och inställning. Backa av lite i farliga trafikmiljöer, titta en gång extra i korsningen, vara medveten om sannolikhetsinlärningen och aldrig förutsätta att andra ser en och gör rätt, då har vi nog kommit betydligt mycket närmare nollvisionen än Dingvall någonsin kommer att komma med sina dumheter.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Det tjatas så förbannat mycket om färgglada hjälmar, reflexvästar och annan passiv utrustning, som på något vis tar ansvaret från individerna, i synnerhet hojföraren, när det egentliga problemet är mentalitet och inställning.
Jag kör både med reflexväst och snart även dubbla 10W DRL men jag är ju naturligtvis lika försiktig bara för att jag både kör med väst och snart även dubbla DRL. Det stora problemet för mig som bor på landet är allt vilt oavsett om det är en hund, rådjur, vildsvin eller älg.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag erkänner. Jag använder reflexväst. När jag kör hoj i dåligt väder när det är mörkt. Men det är bara för att reflexerna möjligen skall kunna hjälpa till att visa de som kommer bakifrån att jag finns när jag har slagit av på takten på grund av väglaget.

Annars vägrar jag att ta på mig reflexväst efter att övningskörningsvästen togs av för sista gången. I dessa tider när alla verkar ha reflexväst, från fotgängare till cyklister till mopedister till motorcyklister till bilister (ja, jag har sett bilförare köra med reflexväst...), är det snarare så att det är den som inte har reflexväst som sticker ut. Och utan väst är det ingen som tror att jag är en mopedist för att jag har reflexväst på mig.

Jag utgår från att alla andra är idioter. Jag tar ansvar för min egen körning och försöker skydda mig från alla andras körning så långt det är möjligt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Syns?
Jorå.. Lägg till en idiot med vithjälm och reflexväst.
drl_on.jpg



Shit va gammal man är.. Jag kommer ihåg när jag vägrade reflexväst och satt uppkrupen på en sporthoj.. Dåws vör de däjs!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En del kan börja med att kontrollera sitt eget ljus innan det körs på vägen:gnissla
Tycker man möter många hojar med bara park.ljus eller helt släkt lampa.
Många sporthojar har jävligt dåligt halvljus
Svart hjälm/ställ höjer inte synbarheten!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nej, folk tittar inte, dom beslutar sig för något som passar dom, och kör.
...

Det tjatas så förbannat mycket om färgglada hjälmar, reflexvästar och annan passiv utrustning, som på något vis tar ansvaret från individerna, i synnerhet hojföraren, när det egentliga problemet är mentalitet och inställning. Backa av lite i farliga trafikmiljöer, titta en gång extra i korsningen, vara medveten om sannolikhetsinlärningen och aldrig förutsätta att andra ser en och gör rätt, då har vi nog kommit betydligt mycket närmare nollvisionen än Dingvall någonsin kommer att komma med sina dumheter.

Du har sååå rätt...

Kolla på bilden hur jag ser ut i trafiken vilket tydligen inte hjälper. Det är minst ett tillbud varenda *#"! gång jag är ute och kör.

De gånger jag hunnit ikapp idioterna för att agera ut min ilska är ursäkten alltid: -Jag såg dig inte! :huvet

001.jpg
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Du har sååå rätt...

Kolla på bilden hur jag ser ut i trafiken vilket tydligen inte hjälper. Det är minst ett tillbud varenda *#"! gång jag är ute och kör.

De gånger jag hunnit ikapp idioterna för att agera ut min ilska är ursäkten alltid: -Jag såg dig inte! :huvet

View attachment 410145


Utan att stöta mig eller vara otrevlig... men om du råkar ut för ett tillbud varje gång du är ute och kör så bör du kanske fundera över hur du själv uppför dig i trafiken.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kommer den i 200+ så ser man den nog inte..trots halvljus oh ev reflexväst:rolleyes:
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Utan att stöta mig eller vara otrevlig... men om du råkar ut för ett tillbud varje gång du är ute och kör så bör du kanske fundera över hur du själv uppför dig i trafiken.

Ha ha, det är lungt, så illa köra jag inte. :krama

Med tillbud i detta sammanhang menar jag givetvis tillfällen när bilar kör ut framför mig eller inte släpper in mig och liknande trots att trafikreglerna säger annat. Vad jag vill ha sagt är, att jag borde ju synas med alla mina ljusa färger.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Svarar fast du inte citerade mig...

Det är grisfult!
:fakta

Själv har jag aldrig haft något större problem med att synas. Man får ha koll själv helt enkelt!
Om man bara är ute efter att det ska se snyggt ut så ska man väl köra som jag gör sommartid när tempen pekar på 30 plusgrader o vindstilla - ett par väl slitna Levisjeans och bar överkropp så att jag visar upp min solbrända muskellösa överkropp. :tungan
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
xenon och helljus alla tokblinkar åt mig=jag syns!!

Du bländar dom också vilket medför risk för att dom ska börja vingla och komma över på din vägbana. Inte så bra.
Att dom tokblinkar är för att dom blir irriterade på idioten som inte fattat at han har helljuset på. Förbannade förare är inget man vill ha i fordonen runtomkring. Förr eller senare kommer någon att vilja vara privatpolis och försöka "skrämma" dig.

Anpassa din körning så att du inte måste köra omkring med helljuset på istället.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du bländar dom också vilket medför risk för att dom ska börja vingla och komma över på din vägbana. Inte så bra.
Att dom tokblinkar är för att dom blir irriterade på idioten som inte fattat at han har helljuset på. Förbannade förare är inget man vill ha i fordonen runtomkring. Förr eller senare kommer någon att vilja vara privatpolis och försöka "skrämma" dig.

Anpassa din körning så att du inte måste köra omkring med helljuset på istället.
Du menar som många tycker att man ska göra med cyklister? :rolleyes:
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Om man bara är ute efter att det ska se snyggt ut så ska man väl köra som jag gör sommartid när tempen pekar på 30 plusgrader o vindstilla - ett par väl slitna Levisjeans och bar överkropp så att jag visar upp min solbrända muskellösa överkropp. :tungan

Bättre snygg än snabb brukar vi säga i Team Black Mambas! :rock
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Får jag vara så nyfiken och fråga - VARFÖR?

Jag kör ALLTID med reflexväst. Dom enda inte en reflexväst biter på är allt vilt. :(

Om man bara är ute efter att det ska se snyggt ut så ska man väl köra som jag gör sommartid när tempen pekar på 30 plusgrader o vindstilla - ett par väl slitna Levisjeans och bar överkropp så att jag visar upp min solbrända muskellösa överkropp. :tungan

Hur skall du ha det egentligen? Har du ALLTID reflexväst eller kör du med bar överkropp? :7peta

Eller menar du att din degaktiga, helt muskellösa överkropp fungerar som en reflexväst när ljuset reflekteras i svetten? :va
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Hur skall du ha det egentligen? Har du ALLTID reflexväst eller kör du med bar överkropp? :7peta

Eller menar du att din degaktiga, helt muskellösa överkropp fungerar som en reflexväst när ljuset reflekteras i svetten? :va
Sorry, jag beklagar om du blev lite förvirrad när DU fick TVÅ saker att tänka på. :hej

När jag kör i jeans/jeansshorts så kör jag i bar överkropp. INGEN reflexväst!

När jag däremot har något på överkroppen typ ex en T-shirt eller lättare skinnjacka så har jag ALLTID en reflexväst utanpå.

Hur är det det gamla uttrycket heter... vänsterhanden vet inte vad högerhanden gör. :rock
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top