Tvåtakt

Kirderf

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 750
Hej!
Jag är medveten om att forumet gäller mc och inte mopeder...
Jag har motorcykel och är vuxen, 50+
Jag har ett problem och kan inte hitta något seriöst moped eller. 2t forum utan femtonåriga "know it all" därför chansar jag på att det finns några hjälpsamma tvåtaktsmänniskor här:)

Jag har blivit med en Derbimoped som inte går som den skall.

Den är utrustad med ngn form av effektrör.
Symptom:
Slö första metrarna, sedan varvar den upp och drar iväg bra (lite ketchupeffekt som en gammal Saab - turbo) på 1:an tom 4:an. Sedan orkar den inte riktigt med att varva på de två sista växlarna. Den är även hopplös i motlut.
Jag har testat med olika munstycken, större och mindre, utan framgång.
Tänkte att det kanske skulle hjälpa att ändra utväxling, men drevningen 12/48 = faktor 4 som det är nu väl ganska lågt. Eller?

Tacksam om någon tvåtaktsgubbe eller fd "moppeglin" kan hjälpa mig.
F.ö har jag en halvrisig Suzuki gsx 750 till salu hel eller i delar.
Mvh
Fredrik
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Aldrig haft en derbi (kom efter min moppetid) men när du säger du testat olika munstycken är det bara huvudmunstycke du ändrat? Låter som nåt bränsleblandningsrelaterat så jag hade kikat förgasare (även lågfartmunstycke och luftskruv) och reed-ventiler i första hand
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det kan vara vad som helst nästan. Om du kollat det grundläggande (bra gnista, ingen tjuvluft, sot i avgasporten, kompression, rätt drevning), så kan jag tänka mig att det rör sig om tex:
Felfilad hemmatrimning av kolv eller cylinder som således hel pajat mellanregistret
Fel avstämt avgasrör
För stor förgasare
Om det är rörlig avgasport (typ YPVS på Yamahaspråk) så kanske den öppnar och stänger tvärt om mot vad den ska göra. Det är en klassiker att förväxla vajrarna så att porten står vidöppen på lågvarv och ständer på högvarv. Då får man sådana symptom.
 

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
fd "moppeglin" här ;). Är ingen expert, men.
Jag hade en Derbi Senda, 04. Det effekt röret jag hade var Gianelli Enduro 2T. Väldigt vanligt till Derbi.
Det var väldigt högvarvigt, och du får den effekten med det på. För att köra får du helt enkelt hålla dig över effekt kurvan för att inte tappa kraften.

Mopeden kan vara för högt drevat gentemot det röret.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skruva bort avgassystemet och kolla hur kolven ser ut, låter som den är dåligt.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Årsmodell? Nicky K har en poäng där,går den bra på 4 vxl inte 5-6.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Många moppekillarsvar ;)
1. Kolla luftfilter och att den inte tar tjuvluft
2. Är den svag ändå så kontrollera kompressionen med tryckmätare/kompmätare
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
För mig låter symptomen som om att den får inte soppa som det ska - efter att "varvat först bra och förbrukat vad som finns i förgasaren".
-lufthålet i tankkorken ok? (funkar moppen bra med korken öppen?)
-nån igenpackad bränslefilter i slangen? Om man drar slangen från förgasaren och öppnar kranan, rinner det fritt som det ska?
-flottören funkar och släpper som den ska?

(Om det inte smäller, är det inte på tändningssidan. Och är kompressionen bra och inga konstiga ljud, borde motorn vara mekaniskt "tillräcklig bra" för just detta..)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
är "effektrör" monterat så är avgas sida för "stor" jämfört med insugs sidan. en tvåtakts motor är beroende av att port tiderna för insug och avgas stämmer. och öppnar man ena sidan t.ex med ett större rör på avgas sida för mer flöde så får man vad man kallar för blås motor där luft/bränsle till stor del går igenom oförbränt. detta på grund av att avgaserna evakueras från förbränningsrum för snabbt. detta måste kompenseras med att öppna upp insug sidan med och bestycka om förgasare med lite större munstycke.
börja med ett stort munstycke och backa sedan ner i storlek. bättre än att riskera motor går för snålt..

bifogar länk för hur en tvåtakts motor fungerar vs en fyrtakt motor för den som ej vet detta.
https://www.youtube.com/watch?v=P-WYdrRKQvs
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top