Det där med att svänga...

Eina

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Xj 600 S
Jag är en total rookie på det här med tvåhjulingar, jag har alltså inte ens kört en moppe. Jag har nu fått för mig att jag ska ta kortet, obegränsat då jag vill kunna köpa vad jag vill när det är avklarat, tung eller inte. :)

Efter någon timmas tragglande fungerar start/stopp finfint, även om det blir ganska tvära inbromsningar. :lol Jag har lyckats skrapa ihop ett par timmar på Ful-Doris (köpte en Diversion -00) men det där med att svänga...

Jag har efter inrådan från min handledare och bok övat på att köra 8:eek:r och slalom. Slalom går helt ok, men att svänga känns rätt hopplöst. Hur gör man? :rofl:huvet När jag funderar lite på vad jag gör när jag ska svänga lite skarpare så har jag kommit fram till att jag blir väldigt spänd i överkroppen, troligtvis för att jag är rädd för att råka rycka till gasen :va och dra ut i de närliggande taggbuskarna istället för att graciöst svänga runt konerna.

Har jag för lite fart, kan jag sitta fel eller måste jag bara släppa järngreppet om Doris flätor och lägga mer tryck på benen?

Jag sliter mitt hår, hur svårt kan det vara att svänga? :glömdet Lite tips vore väldigt uppskattat, tanken är att ta någon körlektion men med tanke på timpriset vill jag hemskt gärna kunna svänga först. :3freak
 

Raderad medlem 51742

Guest
Försök höja blicken, förankra dig i hojen genom att knipa knäna om tanken och håll lösare i styret.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hej!

Försök att titta dit du vill svänga och inte dit du _inte_ vill, jag vet att det låter svårt men det handlar bara om att öva en massor och sen öva lite till. :tummenupp

Om jag inte har helt fel nu, så har väl diversion en rätt upprätt körställning? Det du kan tänka på då är att vara rak i ryggen och försöka slappna av i axlar/armar.

Om du tycker det känns ovant eller läskigt med gasrullen så kan lite krypkörning kanske ge dig mer förtroende för den.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har du kört ute på vägen? Jag tänker på att du säger att du spänner överkroppen.
Det är svårt att få till svängar om du kör sakta, gasen har så mycket större påverkan
vid sakta körning.
Enklare ute på vägen i jämn fart.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Prova att flytta bak fötterna lite på fotpinnarna, så du har fotpinnarna under "tramdynan" istället för mellan klacken och fotsulan. Detta lilla knep kan för vissa förare på vissa hojar ge bättre förankring med knän/ben mot tanken och gör det lättare att slappna av i överkroppen och hålla mjukare i styret.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Som nämnts, tryck knäna mot tanken för att slappna av i överkroppen. Håll blicken högt och dit du vill åka, inte marken framför dig. Om det går i krypfart så jobba med koppling och gas. Skulle du överraska dig med gasen har du kopplingen där direkt du kan dra i.
 

Eina

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Xj 600 S
Tack allihopa!

Jag läste tidigare att hålla blicken 2-3 koner framför den jag är vid, hur mycket längre upp ska jag? Så långt bort det går med konerna i periferin av synen eller bara ett par extra koner längre fram?

Flytta fötterna ska jag absolut testa, jag har inte tänkt så mycket på vart jag har dem men pinnarna hamnar nog någonstans runt hålfoten. Troligtvis för att jag känner att jag inte "vet" vart spak och broms är så jag vill ha nära när jag ska använda dem.

På vanlig väg har jag inte hunnit ut än utan jag har tragglat på trafikverkets konbanor där det är lugnt och enbart folk som sitter i samma sits. :D Tanken är att komma ut en sväng så fort som möjligt för att få känna lite mer på hastigheter högre än 35, men innan jag lärt mig att vända på ett något mindre utrymme än tre filer så håller jag nog mig på inhägnat område. :yoparty

Har ni något bra tips på hur man gör när man är något kort och inte riktigt når ner? Jag är med på att man lär sig hantera cykeln med tiden, men när asfalten inte är helt plan når jag ner med enbart tåspetsarna och det blir lite småtungt men framförallt vingligt. Än så länge har Doris inte varit i backen men det kommer nog inom kort. :hihi

Ja på Diversion sitter man nästan rakt upp om man är en fullstor karl, jag får luta mig något mer framåt men det är knappast en sportig körställning.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, blicken ca 3 koner bort låter rimligt även om det också är bra att inte bara fokusera på själva konerna för mycket utan att ha blicken framåt i den riktning du vill köra och nyttja periferiseendet. Vid vändningen skall du även där tänka på att vrida huvudet och blicken åt det håll du svänger och sen bara låta motorcykeln hänga med.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vilken konbana har du övat på? Jag menar att den långsama banan är mycket svårt just för att det går så långsamt och man måste i princip slira på kopplingen hela tiden (annars blir gasen så känslig).

Kör i större cirklar/8:eek:r med 2:an eller 3:an som växel (eftersom 1:an är "ryckigare"), sedan gör du dessa mindre och mindre tills du blir bekväm med skarpa svängar med mera lutning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu tänker jag vara lite fyrkantig igen.

Varför vill du börja köra hoj? Att vara osäker och fundera över hur du skall nå ned när du krånglar till det... :huvet

FOKUS PÅ FEL SAKER. :fakta

Ut och kör (förutsatt att du kan hantera gas/koppling och inte är en direkt livsfara därute) skaffa dig lite rutin och körvana, traggla inte bara lågfartskörning, den är svår för alla, och är något alla får jobba med.


Och det viktigaste. Njut av det, fokusera på positiva saker. Visualisera att du grejar det (absolut inte på att du kommer lägga hojen, för då gör du det garanterat).

/J
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Karva ur stoppning i dynan för lägre sitthöjd.
Går det att skjuta upp gaffelbenen i styrkronan?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Kul att du ska ta kortet!
Började själv övningsköra i Mars och fick kortet i Maj, så kanske kan hjälpa lite.

Jag vill börja med att hålla med SGM, fokusera inte på manöverproven i nuläget.
Börja tuffa runt på en asfaltsplan (parkering/uppställningsplats eller liknande) för att vänja dig vid kurvtagning.
Långsamma manöverprovet är som sagt relativt krångligt i grunden, finns ingen poäng med att börja nöta där.

Dessutom, du kommer inte vara den första som är ovan att hantera en mc på en körskola. En körlärare kanske till och med kan ge dig dem tipsen du behöver för att känna bekväm med kurvor?

Är du på trafikverkets bana i Säve föresten?

- - - Updated - - -

Kul att du ska ta kortet!
Började själv övningsköra i Mars och fick kortet i Maj, så kanske kan hjälpa lite.

Jag vill börja med att hålla med SGM, fokusera inte på manöverproven i nuläget.
Börja tuffa runt på en asfaltsplan (parkering/uppställningsplats eller liknande) för att vänja dig vid kurvtagning.
Långsamma manöverprovet är som sagt relativt krångligt i grunden, finns ingen poäng med att börja nöta där.

Dessutom, du kommer inte vara den första som är ovan att hantera en mc på en körskola. En körlärare kanske till och med kan ge dig dem tipsen du behöver för att känna bekväm med kurvor?

Är du på trafikverkets bana i Säve föresten?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Krypkörning är nog det svåraste momentet innan man fått ordning på det.
Sen tror jag också att olika förklaringar biter olika på olika personer.
Så se om det här hjälper nåt:

Motstyrning är ett begrepp som är centralt när det gäller motorcykelkörning. Det är nämligen så att om du vrider styret åt höger så vill hojen ramla åt vänster. Detta gäller i både hög som låg fart. Skillnaden är att i hög fart måste du vrida styret åt motsatt håll som du vill svänga, annars går det åt pipan. Men i krypfart i en konbana (typ 5km/h) måste du vrida styret åt samma håll som du vill svänga.

Så vad du måste göra för att kunna runda konerna i lågfartsbanan är alltså att ge ganska kraftig styrutslag åt samma håll som du ska svänga samtidigt som du måste kompensera för att hojen vill ramla åt andra hållet. Det är samma som med trampcykel, bara att skillnaden i vikt mot en motorcykel är enorm.

Det andra är att vid dessa låga farter är motorns varvtal så lågt att den har svårt att driva hojen utan att lägga av. Därför måste man använda kopplingen flitigt. Släpper du långsamt ut kopplingen så hittar du "dragläget". Vid detta läge, och lite till ut, ligger kopplingen och slirar mot växellådan och ger man då gasduttar så kan man "slirkoppla" sig iväg långsamt samtidigt som motorn får gå på lite högre varv. Detta är ett väldigt bra sätt att ta sig runt i krypfart. Man ömsom duttar med halvt utsläppt koppling, ömsom drar in kopplingen helt och bara rullar. Typiskt duttar man till samtidigt som man svänger och rullar när det är rakt fram, fast även duttar till rakt fram om man tappar för mycket fart.

Tja, försökte vara lite teknisk här...:)
 

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Jag ska ge dig ett tips på hur du kan få en bra insikt hur motstyrning fungerar. Kör dina åttor och cirklar men med bara en hand. Detta gjorde vi på körskolan och man lär sig väldigt snabbt hur det hela fungerar.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tänkte just skriva, skruva upp tomgången lite, men kom på att det kanske inte är så lätt på dagens hojar med insprut :crash
Nittonhundra kallt (1986) när jag tog 125a kortet gjorde man så för att mindre lätt få tjuvstopp.

- - - Updated - - -

Tänkte just skriva, skruva upp tomgången lite, men kom på att det kanske inte är så lätt på dagens hojar med insprut :crash
Nittonhundra kallt (1986) när jag tog 125a kortet gjorde man så för att mindre lätt få tjuvstopp.
 

AlphaCentauri

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2014
Ort
Westra Aros
Hoj
VFR 800 -08
[...]Vid detta läge, och lite till ut, ligger kopplingen och slirar mot växellådan och ger man då gasduttar så kan man "slirkoppla" sig iväg långsamt samtidigt som motorn får gå på lite högre varv. Detta är ett väldigt bra sätt att ta sig runt i krypfart. Man ömsom duttar med halvt utsläppt koppling, ömsom drar in kopplingen helt och bara rullar. Typiskt duttar man till samtidigt som man svänger och rullar när det är rakt fram, fast även duttar till rakt fram om man tappar för mycket fart.[...]
Att använda gasen grejade jag aldrig. För mig var det ett extra moment som gjorde allt ännu svårare, så jag använde bara kopplingen och det gick bra så länge man släppte den i tid så att motorn fortfarande orkade utan att stanna.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tänkte just skriva, skruva upp tomgången lite, men kom på att det kanske inte är så lätt på dagens hojar med insprut :crash
Nittonhundra kallt (1986) när jag tog 125a kortet gjorde man så för att mindre lätt få tjuvstopp.

Närå!

En kabel, en dyr mjukvara och en laptop så går det i en handvändning :tungan
 

Eina

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Xj 600 S
Här är man utan internet ett par dagar så har man fått en vägg av tips och råd. :kär

Jag är på trafikverkets bana men kör mina egna figurer och låter manöverproven vara. Det senaste har det blivit serpentiner i lite "högre" fart (läs ca 30) bara för att vänja mig vid att det ska luta. Åttor tragglar jag och det går väl, sålänge jag har 2-3 vägbanor i yta. :hihi Att öva på lågfartsprovet tänker jag inte ge mig in på än på ett tag.

Jag har bokat in 2-3 lektioner, men det är lååååång väntetid just nu. Jag antar att många vill finslipa sina kunskaper och köra upp innan hösten. Så tills det är min tur får jag traggla vidare.

Skära ur sadeln kan man säkert göra, men den är inte jättetjock original. Eventuella långturer får bli med någon annan tvåhjuling. Om man kan skjuta utt gaffelbenen vet jag inte men det låter ju onekligen smidigt. Hur gör man det? :3freak

Ja motstyrning har jag koll på vad det är. Jag cyklar till/från en av bussarna på väg till jobbet så jag har haft gott om tid på mig att vingla runt och prova alla möjliga tips. Jag kanske skulle cykla ut på en stor parkering och försöka cykla åttor med mycket lutning. Finns ju ingen gas att råka vrida till på där. :rofl
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top