Hur kan en vurpa i 130-140 vara smärtfri????

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det varierar från vurpa till vurpa.

På Kemora en gång pangade jag lite väl fort i den långa kurvan precis i slutet på rakan då jag ville om framförvarande men glömmer naturligtvis att svänga. Åker ut i potatislandet i säkert 120 men håller mig på hjulen och parkerar snyggt sittande på hojen 10-20 meter från skogsbrynet med hojen nedgrävd två decimeter i marken.

Slutet av samma vecka på Kemora tappar jag bakhjulet på väg ut på långrakan i låg hastighet (för hög för en upptorkande bana med gatdäck). Vurpan går bra men smäller i handen rätt ordentligt. Brutet lillfinger och krokigt ringfinger blev resultatet den gången.

Sen har jag även provat vara av på landsväg som hastigast. Trött, bajsigt visir och solen i ögonen gör lätt att man missbedömer en kurva. Roffe jag hade tuffat på långa mil innan dess och skulle i princip börja styra kosan hemåt när olyckan var framme. Jag hamnar i grussträngen på sidan av vägen som är lösare än jag vet inte vad, kör i den ett antal meter utan att lyckas komma upp på asfalten igen innan framhjulet skär ner i diket och jag åker huvud först över styret och börjar kullra på asfalten för att senare åka ner i diket.

Resultatet? Komplicerat fraktur på språngbenet i fotleden och ett elakt köttsår på vänster knä. Gick uppskattningsvis av vägen i 90km/h och på den platsen kan det sluta betydligt sämre än så eftersom det på andra sidan diket är en stubb-åker och diket är djupt och har en massa vägtrummor precis efter kurvan. Hjälmen hade ett elakt stort hål uppskrapat i bakhuvudet också. Kände mig som en mörad köttbit ungefär en vecka efteråt.

Nu i efterhand kan man nästan skratta åt samtliga men dom har lämnat sina ärr, både fysiskt och psykiskt. Känner ingen vidare lust längre att köra jättefort (sålde min RC8R) och håller nu på att bygga en myshoj att tuffa runt med istället på våra kultur-turer samt att jag har kraftig smärta i min vänsterfot av och till, något som jag enligt läkarna kommer få leva med resten av mitt liv.

Som andra redan sagt, den här gången gick det bra, men nästa gång kan gå hursomhelst. Men det är nog bara köra på och begrunda sina misstag och försöka lära sig ifrån dom, då slipper man kanske krasha nästa gång.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Tråkigt att inte få släta till en som skall titta på fjollsporten nr 1 där de kastar sig och kvider av att någon har sprungit förbi dem:) Håller med, för det på tal.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller så är det för att du är så "Jääävla snyyygg!!!!" som du helt riktigt konstaterade när du studsade runt som en gummiboll i depån efter söndagsracet. Hmm... Där kom gummibollen in i bilden igen...

Det där är ju en förklaring jag skulle vilja tro den var sann!!!!!:tummenupp
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Tja, man får ju bara gratulera att ännu en person klarade sig utan värre blesyrer. Jag fick framhjulssläpp i snabbhögern när jag macka på fullt för att sätta ett nytt PB under race, enligt gps:n i 169.7 km/h påväg in till max nedlägg. Jag blev lite stel i nacken, lätt hjärnskakning och ont i ett lillfinger inte alls farligt... men utrustningen och hojjen gick det värre för.... men grattis! :krama
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tja, man får ju bara gratulera att ännu en person klarade sig utan värre blesyrer. Jag fick framhjulssläpp i snabbhögern när jag macka på fullt för att sätta ett nytt PB under race, enligt gps:n i 169.7 km/h påväg in till max nedlägg. Jag blev lite stel i nacken, lätt hjärnskakning och ont i ett lillfinger inte alls farligt... men utrustningen och hojjen gick det värre för.... men grattis! :krama

Inte kul!!!! Samtidigt, man skulle kunna säga att: Hur kan en vurpa i 169,7 km/h BARA resultera i stel nacke, LÄTT hjärnskakning och ont i ett lillfinger????????

Krya på dig så ses vi på Falken om två veckor!:tummenupp
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Inte kul!!!! Samtidigt, man skulle kunna säga att: Hur kan en vurpa i 169,7 km/h BARA resultera i stel nacke, LÄTT hjärnskakning och ont i ett lillfinger????????

Krya på dig så ses vi på Falken om två veckor!:tummenupp

Hehe, jag hade en jävla tur att jag släppte hojjen istället för att försöka rädda upp det (för då hade det kanke varit jag som setat i en däcktrave eller flaggposteringen för just dom är inte långt borta i max hastighet i snabbhögern), eller gjort en superman räddning och klarat allt).. ;) Min kompis Öberg #62 i superbike aka NeonMannen hade inte lika tur som mig förra året i snabbhögern. Men för honom kanade det väl av en 30-40 meter tidigare.

Jag får se hojjen är snart klar för att köra kanske men jag funderar på att köra samma upplägg 2015 som i år. 2 dagar med SMC sport sen race men vi får se...

Är det något jag tycker Karlskogamotorstadion skulle ändra på så är det just att flytta ut däcktravarna en 50 meter till i just snabbhögern. Alternativt asfaltera om hela banan så skulle inte sånt som hände mig hända.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag tycker att det är skönt att krascha. Aldrig skadat mig (nämnvärt) efter de krascher på bana jag gjort. Enda gången (vad jag minns nu, kanske har förträngt) som jag hade ont dagen efter var efter min första och enda highsider. Fy fan vilken kick det var!:yoparty
Framhjulssläpp då man är nära marken gör ju inte ont om inte slår i hårda curbs.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker att det är skönt att krascha. Aldrig skadat mig (nämnvärt) efter de krascher på bana jag gjort. Enda gången (vad jag minns nu, kanske har förträngt) som jag hade ont dagen efter var efter min första och enda highsider. Fy fan vilken kick det var!:yoparty
Framhjulssläpp då man är nära marken gör ju inte ont om inte slår i hårda curbs.

Sant! Men ändå!!!!!
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Gött att höra att du klarade dej så fint :)
Jag kommer ihåg en vurpa som jag gjorde på Anderstorp. Det var med tusenkubikarn vettu!! :lol
Gick väl runt 130-140 km/t. Och det var, som du beskriver, helt smärtfritt.
Det var som att, iförd skinnställ och hjälm, gå ut på gräsmattan och lägga sej och sen resa sej igen.
Jag blev mest förvånad.
Hmmmmm.....saknar att få vurpa lite.
Racing is the shit!
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Krascher och skador är skumt. Själv gått av rakt in i velodromen när den fanns på Gelleråsen. Hojen vart krokig jag klarade mig utan en skråma, en jag kände gick av på samma ställe samma dag. Han sitter i rullstol efter detta.

Säkerheten är nog bättre nuförtiden tack och lov!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sällan gjort mig speciellt illa i en lowsider på bana men mina tre highsiders har kännts riktigt ordentligt under lång tid. Så länge man inte träffar på något hårt, hakar i något eller tumlar så är det fallhöjden som gör ont, inte farten.

Gäller alltså att luta mycket innan det släpper och ha lite tur: Jag har vurpat ett 30-tal gånger med MC men mina två värsta skador är en vurpa i 15 km/h på trampcykel och ett snedtramp när jag spelade innebandy.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är så när man kör på moderna fjollbanor med lecahav och hoppborgar i avåkningszonerna. #Imatra #TTracerforlife

Eller så beror det på att du fortfarande är ung och mjuk när du vurpar:)
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top