KTM 525 som är lite småstrulig.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Köpte mig en 525 från 2005, 144 timmar i skrivande stund för fyra veckor sedan kanske.

Ända från köpet så har den småstrulat lite, ibland vägrar den starta på kick, elstart eller om man försöker springa igång, men helt plötsligt startar den.
Den kan dö helt plötsligt utan förvarning om jag stannar ner och växlar till 1an, och då blir det lite svårstartad bara, ibland kan jag rulla med kopplingen inne, ge 15% gas ungefär och då kan den också dö, "böh" blir det som.

Har bytt tändstift, ställt ventilerna och bytt luftfilter med problemet kvarstår än.

Vad tror ni? Ska man plocka ner förgasaren och rengöra den eller lämna in för att få den bestyckad kanske exakt? :)
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Igensatt lågfartsmunstycke?

Edit: Plocka ner förgasaren och rengör! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låter förgasarrelaterat. Börja med att se till att allt står rätt och att ingen har varit inne och pillat. Därefter kontroll av accpumpen.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Har inte tändhattarna krånglat på dessa årsmodeller? Läste en hel del trådar om liknande problem, och "byt tändhatt" dök rätt ofta och/eller klipp bort lite tändkabel. Svag och oregelbunden gnista kan väl ge liknande symptom?

Lycka till!
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Låter förgasarrelaterat. Börja med att se till att allt står rätt och att ingen har varit inne och pillat. Därefter kontroll av accpumpen.

Har hunnit köra den ett par gånger nu och verkar mycket bättre, inte dött någon gång som i första inlägget.
Kan dock dö när man ska iväg och endast använder kopplingen, om det är motorstopp eller förgasaren är jag osäker på då det sker väldigt mjukt.

Ett annat beskymmer jag har är att den ogillar att få 30-40% gas i låga varv och känns som den böar typ(osäker..), ser det som ett problem när jag kör i skogen och puttrar fram, framförallt i branta långa backar..
är det alltid så på förgasaren?

Vatten i förgasaren?

Inte vad jag såg :)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Prova att installera acc-pump membran från Honda. Ger kortare "squirt".

16021-MEB-771
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Prova att installera acc-pump membran från Honda. Ger kortare "squirt".

16021-MEB-771

Har du testat det själv? Folk verkar inte rekommendera att man byter om man kör bana eller slangar eftersom det inte blir lika mjukt..

Jag kör inte bara enduro, utan väg, bana samt slangande..
Ser väl ut typ 25/25/25/25 med hur jag fördelar upp körningen :)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag bytte till det membranet. Squirten gick från 3sek till 1sek,,ungefär. Gasresponsen blev mycket bättre.
Jag kör på gatan. Nu har jag lite egna förgasarproblem just nu själv, så allt är inte helt bra, men tyckte att det membranet gjorde stor skillnad.

Har du testat det själv? Folk verkar inte rekommendera att man byter om man kör bana eller slangar eftersom det inte blir lika mjukt..

Jag kör inte bara enduro, utan väg, bana samt slangande..
Ser väl ut typ 25/25/25/25 med hur jag fördelar upp körningen :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hondamembran är ingen hit vid gatåka. Ja det ger snabbare svar vid wheelie-lek men kör man civiliserat ibland är det i min mening lite vanskligt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top