Copyswede stämmer Samsung

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
På vilket sätt försöker man beskatta en olaglig gärning?


Känns som att det är en sjukt liten del människor som privatkopierar, Copyswede måste veta det. Men dom spelar det kortet för att få igen för piratkopieringen som görs.
Alltså när dom säger privatkopiering så menar dom piratkopiering = avgift för piratkopiering.

Det är min konspirationsteori ialf.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tror intäkterna från privatkopieringsavgifterna är större än alternativet att du inte fick/kunde rippa din CD till MP3 utan tvingades köpa samma skiva igen.

Samtidigt är privatkopieringsavgiften inget man talar högt om från branschens sida, utan vidmakthåller gärna bilden att du ska köpa samma musik om och om igen.

Att branschen sitter på en guldgruva med guldavtal behöver man inte betvivla.

En DJ köper en skiva - intäkt.

Han spelar den på en krog - krogen betalar stim baserat på antal besökare m.m. - intäkt igen.

I vissa länder betalar även DJn en licens att ens få spela upp den redan köpta skivan - http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_DJ_licensing - intäkt igen.

<radiokanal> spelar skivan - intäkt.

Konsument köper skivan - intäkt.

Konsument köper hårddisk för att rippa skivan till MP3 - intäkt.
Konsument köper mobiltelefon - intäkt.
Konsument köper USB-drive - intäkt.
Konsument köper tomma CD-skivor - intäkt.
Konsument köper tomma DVD-skivor - intäkt.
Konsument köper tomma BluRay-skivor - intäkt.

Konsument köper skivan i filform från <online skivbutik> - intäkt.

Spotify - intäkt.

Det är inte så att de vänder femtioöringar under arbetsdagarna precis.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilka andra yrkesgrupper svingar staten sin sabel för, här jämställer jag övrigt kulturarbete med musiker, de är ju inte toklångt ifrån varandra direkt.

Kylmontörer till viss del vet jag, men i övrigt?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror intäkterna från privatkopieringsavgifterna är större än alternativet att du inte fick/kunde rippa din CD till MP3 utan tvingades köpa samma skiva igen.

Samtidigt är privatkopieringsavgiften inget man talar högt om från branschens sida, utan vidmakthåller gärna bilden att du ska köpa samma musik om och om igen.

Att branschen sitter på en guldgruva med guldavtal behöver man inte betvivla.

En DJ köper en skiva - intäkt.

Han spelar den på en krog - krogen betalar stim baserat på antal besökare m.m. - intäkt igen.

I vissa länder betalar även DJn en licens att ens få spela upp den redan köpta skivan - http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_DJ_licensing - intäkt igen.

<radiokanal> spelar skivan - intäkt.

Konsument köper skivan - intäkt.

Konsument köper hårddisk för att rippa skivan till MP3 - intäkt.
Konsument köper mobiltelefon - intäkt.
Konsument köper USB-drive - intäkt.
Konsument köper tomma CD-skivor - intäkt.
Konsument köper tomma DVD-skivor - intäkt.
Konsument köper tomma BluRay-skivor - intäkt.

Konsument köper skivan i filform från <online skivbutik> - intäkt.

Spotify - intäkt.

Det är inte så att de vänder femtioöringar under arbetsdagarna precis.


Börje Jansson bränner alla familjekorten på CD - intäkt till okänt skivbolag som ev. ger en slant till okänd artist.

:tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag vet, men eftersom de endast använder ordet "privatkopiering" i stämningen blir det ju lite märkligt. De vill ju såklart komma åt "piratkopieringen" och ordna intäkter till artisterna, men de slår ju mot alla vanliga brukare som kanske inte ens rippar sina CD-skivor till mp3:eek:r och lyssnar på dem själva, alltså "privatkopiering". Det drabbar ju även Agda 80 år som köper en surfplatta bara för att kunna öppna mailen med bilder på hennes barnbarn och lägga patiens på söndagmornarna innan gudstjänsten.

Känns som att det är en sjukt liten del människor som privatkopierar, Copyswede måste veta det. Men dom spelar det kortet för att få igen för piratkopieringen som görs.
Alltså när dom säger privatkopiering så menar dom piratkopiering = avgift för piratkopiering.

Det är min konspirationsteori ialf.

Välkommen i klubben! Det var det jag försökte säga också. :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Börje Jansson bränner alla familjekorten på CD - intäkt till okänt skivbolag som ev. ger en slant till okänd artist.

:tummenupp

Det är ädelt av dom att göra så. Emellanåt kan man nästan känna att det inte handlar om pengar eller sin egen organisations existens, utan för att de verkligen, VERKLIGEN, bryr sig om kulturen och de små, oupptäckta artisterna.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Ännu konstigare blir det då det verkar vara tillåtet att sälja kopieringsskyddade musik-skivor.:rolleyes:
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
På Regeringskansliets hemsida finns följande att läsa om privatkopieringsersättning

citat:
" Vi ser alltså redan i dag att kopieringsskydden på cd-skivorna har utvecklats. Man kan också tänka sig att utvecklingen blir den att tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och alltså får ett lägre pris om det inte alls ingår några kopior i köpet. För sådana situationer har en regel om nedsättning av privatkopieringsersättningen införts så att man inte ska behöva betala dubbelt för kopieringen."

Så jag kan alltså hävda att jag inte ska privatkopiera till min nyinköpta hårddisk och därmed få ett lägre pris!!!!! :confused::va:arsele
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
På Regeringskansliets hemsida finns följande att läsa om privatkopieringsersättning

citat:
" Vi ser alltså redan i dag att kopieringsskydden på cd-skivorna har utvecklats. Man kan också tänka sig att utvecklingen blir den att tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och alltså får ett lägre pris om det inte alls ingår några kopior i köpet. För sådana situationer har en regel om nedsättning av privatkopieringsersättningen införts så att man inte ska behöva betala dubbelt för kopieringen."

Så jag kan alltså hävda att jag inte ska privatkopiera till min nyinköpta hårddisk och därmed få ett lägre pris!!!!! :confused::va:arsele

Jag tolkar det som att privatkopieringsavgiften skulle varit ännu högre utan kopieringsskydd. :huvet

Ja, det är verkligen vrål korkat.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det sjukaste är att man betalar en avgift för att privatkopiera material man själv köpt men att det samtidigt ligger kopieringsskydd på grejerna.

Man måste bestämma sig, antingen det ena eller det andra.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det sjukaste är att man betalar en avgift för att privatkopiera material man själv köpt men att det samtidigt ligger kopieringsskydd på grejerna.

Man måste bestämma sig, antingen det ena eller det andra.

Som jag tolkar ovan citat från regeringskansliet så behöver man inte alls det. Man bakar en gång och äter flera gånger samtidigt som kakan är kvar. Dessutom är kakan lite dålig sådär så du inte kan bjuda vänner på kaka.

Jag tycker dock inte felet är Copyswedes, de ska dra in pengar till sina medlemmar i den mån de kan. Att lagstiftningen är galen och att våra dom-instanser inte verkar helt sunda i sin bedömning är en annan sak.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top