Fördelar/nackdelar med längre hjulbas.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänkte förlänga kedjan en länk för att kunna gå på med ett större drev, funkar inte nu då däcket går i svingen redan innan jag fått på värmaren.

Nackdel är väl att han blir "trögare" att få in i böj då jag får flytta hjulet bakåt i svingen men frågan är ju om han kan bli för kort och är jag där nu?
Skulle jag alltså kunna uppleva fördelar med att flytta hjulet bakåt?

Som nu, när jag har höjderna "rätt" enligt alla mallar upplever jag han överstyrd och har svårt att få en bra instyrning, vill slå ner snabbare än jag gör men det känns inte som det är möjligt utan att fortsätta hela vägen ner i asfalten alternativt hamna innanför banan, får alltså "styra" den hela vägen till apex.

Höjer jag fram/sänker bak så blir instyrningen bra men böjen blir lååååååång och tiderna blir inget bättre men jag kan ju inte gå på lika hårt/tidigt heller.

Så, frågan är, nu såhär lite teoretiskt eftersom jag knappt hinner träna/testa innan so/sm, om jag skulle kunna få bättre känsla utan att förlora tid på denna manöver.

Sen, hur förändras viktfördelningen, eller gör den det?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att svara på frågan i rubriken - längre hjulbas ger bättre stabilitet på bekostnad av manövrerbarhet.

Att enbart testa längre hjulbas utan att samtidigt ändra något annat är dock stört omöjligt. Om du enbart ska förlänga hjulbasen så måste du i princip kunna flytta styraxeln framåt och svingaxeln bakåt, och lika mycket. Då behåller du viktfördelning, höjder och alla chassiemått utom just hjulbas.

Det sätt du tänker förlänga hjulbasen på innebär ju att du bara förlänger motorcykeln bakåt. Detta innebär att du ändrar viktfördelning (du flyttar mer vikt till framhjulet), höjd (eftersom svingarmen har en vinkel mot underlaget) samt bakfjädringens styvhet (eftersom däckets kontaktpunkt får en längre hävarm i förhållande till stötdämparen). Sammanfattat - du får mindre vikt på bakhjulet och du får en bakände som är marginellt högre och mjukare plus att du får en längre hjulbas.

Att spekulera i utkomsten är onödigt eftersom det blir just spekulationer. En kedjelänk (15.875 mm) är tillräckligt mycket för att göra skillnad men inte tillräckligt mycket för att överraska dig med radikalt förändrade egenskaper, så prova hur det känns.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
He rik, inte för att kapa tråden, men har du nån uppfattning om man behöver ha en längre kedja för -1 fram +2 bak?

Jag åker på 180/60 bak nu (som jag gissar att du också gör), och redan med orginaldrev+kedja är det trångt att få på värmaren.. -1 fram borde ju ge lite mer plats, men de där +2 bak kanske äter upp det?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
vill slå ner snabbare än jag gör men det känns inte som det är möjligt utan att fortsätta hela vägen ner i asfalten alternativt hamna innanför banan, får alltså "styra" den hela vägen till apex.

Kör fortare och sväng senare då!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För att svara på frågan i rubriken - längre hjulbas ger bättre stabilitet på bekostnad av manövrerbarhet.

Om du enbart ska förlänga hjulbasen så måste du i princip kunna flytta styraxeln framåt och svingaxeln bakåt, och lika mycket

Det sätt du tänker förlänga hjulbasen på innebär ju att du bara förlänger motorcykeln bakåt. Detta innebär att du ändrar viktfördelning (du flyttar mer vikt till framhjulet), höjd (eftersom svingarmen har en vinkel mot underlaget) samt bakfjädringens styvhet (eftersom däckets kontaktpunkt får en längre hävarm i förhållande till stötdämparen). Sammanfattat - du får mindre vikt på bakhjulet och du får en bakände som är marginellt högre och mjukare plus att du får en längre hjulbas.


Ok, tackar, låter som det är något som teoretiskt skulle gynna mig. :)
Förlänga hojen bakåt verkar vara det jag ska göra då min gathoj inte är justerbar på annat vis än bakhjulets placering i svingen...... :D

Högre bak och mer vikt fram skulle ju betyda snabbare in och gör att jag kan höja den lite, längre blir ju lugnare och mjukare bak skulle ska ju teoretiskt betyda mer rörelse så han skulle kanske rent av ligga lite lägre i midcorner..........eller tänker jag fel?

Ska testa iaf. så fort jag bara får låsen, kommer dom inte innan nästa fredag köper jag ny kedja istället.

Eller sitter någon på lås till RK GB520UWR så lånar jag gärna till mina kommer, det är den extratunna kedjan. :)



Har för mig det blev trångt, minus1 fram +1 bak gick sen bytte jag kedja och förlängde för att få rum, värmaren tog i när man rullade på den med 60 och orginaldrevning när man värmt det.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top