Intercomdjungeln. Frågor!

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
Hej

Det är sä att jag är på jakt efter en bra och prisvärt intercom där man ska kunna koppla ihop minst 4 förare.

På trafikskolan använde vi scala rider g9. Grymmt fint. Är det de systemet som gäller eller finns det andra som är bra? Läst att de finns bla Hola-f, scala rider q3

Sett att det finns g9x nu också. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Det jag söker är. Minst 4 enheter sammankopplade samtidigt. Bra ljud och bra räckvidd.

Mvh Mathias
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sena 20s funkar med upp till 9 deltagare och det går att skapa grupper via mobilappen så man snabbt kan koppla upp valfri grupp. Räckvidd upp till 2 km.

Är även kompatibel med andra märken, men varje sena kan vara ansluten till högst en enhet av annat märke. Är det två sena med i gruppen kan man ansluta två av annat märke totalt osv.
 
Last edited by a moderator:

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag och några polare använder g9x. Riktigt nöjd med det. Bra räckvidd och ljudkvalitet. Enkelt att använda. Åker jag själv händer det att jag lyssnar på Spotify via mobilen. Klarar mer än 4 personer. Enda nackdelen som jag märkt är väl prislappen.

Edit: den har en app :). Alla coola gadjets har en egen app!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
G9x kostade 185€ per skalle när vi köpte 4st i Finland. Det är bra pris tycker jag. :)
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Efter att ha läst på lite själv så beställde jag ett Sena 20s som är på väg över från frankrike nu.

Anledningen till att jag valde Sena är att det finns en sån oerhörd massa finurliga finesser som jag gillar

* Röststyrning
* Medhörning (extern mikrofon som gör det lättare att höra om du pratar med någon utan intercom och vill slippa ta ur öronpropparna)
* Multi-funktioner (musik och intercom samtidigt)
* Lång räckvidd (2km)
* Kompabilitet med andra märken
* FM-radio

Finns lite utförligare information i den andra tråden som redan länkats - samt även en länk till ebay varifrån jag beställt mitt kit.
 

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
Tack för infon. Ska läsa på lite om sena :)

Ps. Allt med app är ju lite nördigare o roligare :)
 

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
läst nu om Sena 20S och den verkar ju vara en kanon pryl. men verkar dock vara väldigt svår att få tag på? jag vill ju isf ha den nu! =P hur är smh10 har inte hittat någon bra gämförelse sida, är den bättre än g9x från scala?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kolla senas egen webbutik. Har de den i lager tar leveransen bara några dagar.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vad skiljer G9X från G9? Har själv den senare och den är inte bra om man är fler än 3.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
sɐəɹpuɐ;6057747 skrev:
Vad är problemet med G9 om man är fler än tre? Vi var fyra personer (tre G9 och en G4) som kommunicerade utan problem på europatur för några veckor sedan.

För att vara 4 krävs att man lägger till "Buddies" om jag fattat det rätt? Vilket i sin tur innebär att man måste connecta till varje enskild person genom voice systemet (som är helt värdelöst). Eller räcker det att köra "Call intercom" ?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
För att vara 4 krävs att man lägger till "Buddies" om jag fattat det rätt? Vilket i sin tur innebär att man måste connecta till varje enskild person genom voice systemet (som är helt värdelöst). Eller räcker det att köra "Call intercom" ?

Det står i manualen. Åkare 2 kopplar sig till 1 och 3 och sedan åkare 3 till åkare 4. Plättlätt genom att använda knapparna A och B. En begränsning är att de som är uppkopplade till två åkare kan inte använda gps-instruktioner eller ta emot telefonsamtal om jag minns rätt.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
sɐəɹpuɐ;6057768 skrev:
Det står i manualen. Åkare 2 kopplar sig till 1 och 3 och sedan åkare 3 till åkare 4. Plättlätt genom att använda knapparna A och B. En begränsning är att de som är uppkopplade till två åkare kan inte använda gps-instruktioner eller ta emot telefonsamtal om jag minns rätt.

Okej man gör så. Men det innebär också att om nån försvinner så kan vissa inte prata med varandra längre.
Jag önskar att man bara kunde ställa in dom på en frekvens och att det automatiskt kopplar ihop alla på den frekvensen i närheten. Vore ju kul att kunna babbla med okända motorcyklister man stöter på bara sådär
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Ja, försvinner åkare 2 eller 3 bryts kedjan.

Jag tror att det finns någon funktion för spontankontakt med andra Scala Rider som råkar vara i närheten. Eftersom jag hittills inte haft något behov av det har jag har hoppat över de delarna i den nästan overkligt tråkiga och dåliga manualen så jag vet inte hur.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top