Är jag en klåpmekare eller är det fel på min momentnyckel?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dvs, ja, jag är en klåpmekare eftersom jag lyckades dra av en bultarna till kamkåpa/kamöverfall (integrerad enhet), men jag hade trots allt en momentnyckel, införskaffad just för att undvika detta.

Momentnyckeln är från biltema, och var inställd enligt instruktionsboken på 10 Nm, vilket är rätt moment enligt servicemanualen. Den ska klicka när rätt moment uppnås. Möjligen hörde jag _ett_ klickljud men jag hade fått för mig att den då också "löser" ut och fortsätter klicka så att om man fortsätter dra så ges ingen kraft på bultförbandet längre. Men, kanske har jag missförstått hur en momentnyckel funkar?

2014-07-06 13.58.58.jpg
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du skall sluta dra när du hör klicket, det kommer inte fler klick förrän det klick du får när du släpper av. Synd att du inte övade på en hjulbult eller nåt först :-(
 

Täppas

Guest
Det är inte fel på momentnyckeln... :rolleyes:

(Klicket är en signal inte någon frikopplingsfunktion, nyckeln drar så länge du gör det)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Precis, först ett klick som indikerar inställt moment, sedan ett klick när skruven går av =) eller gängorna pajar.

Du kan även tänka på att 10Nm inte är så högt moment. Motsvarande 1kg kraft på 1m hävarm. Det kan du dra med en skruvmejsel.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jahapp, där ser man. Rätt billig lärdom i detta fall, en ny bult kostar bara 15 spänn, och den avdragna resten av skruven gick att dra ut för hand. Kunde ju dragit sönder gängorna i toppen istället...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du skall sluta dra när du hör klicket, det kommer inte fler klick förrän det klick du får när du släpper av. Synd att du inte övade på en hjulbult eller nåt först :-(

Precis, först ett klick som indikerar inställt moment, sedan ett klick när skruven går av =) eller gängorna pajar.

Du kan även tänka på att 10Nm inte är så högt moment. Motsvarande 1kg kraft på 1m hävarm. Det kan du dra med en skruvmejsel.

Jo, jag gjorde ju det, men hade helt enkelt dålig koll på hur mycket kraft 10 Nm innebär, förutom att det kändes som att jag tog i mer än jag behövde...
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
För att detta inte ska uppstå kan man dra först med ett lägre moment och sedan ställa upp och dra osv. Kan vara lite knepigt på ett så lågt moment som 10Nm men principen fungerar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För att detta inte ska uppstå kan man dra först med ett lägre moment och sedan ställa upp och dra osv. Kan vara lite knepigt på ett så lågt moment som 10Nm men principen fungerar.

Kör samma system. Med "finnyckeln" (0-20 Nm) drar jag i två steg, exempelvis först 6 Nm och sedan 10 Nm. Kör jag bakhjulet, 120 Nm med stora nyckeln, så drar jag i tre steg. Fördelen är att första klicket kommer vid en styrka där jag säkert vet att jag upptäcker om den av någon anledning ej skulle klicka utan att jag för den delen hinner över slutvärdet. Med tiden har man även fått upp en viss känsla för vad 10 Nm är med lilla nyckeln, dvs inte särskilt mycket.

Men innan man fick styr på detta drog man av en del, ink en oljedräneringsplugg :huvet
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är fel på momentnyckeln (default) och du gjorde fel ;)

Man kan dock tänka på att för mjuka material kan det vara lite lurigt med momentnyckel.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
För att detta inte ska uppstå kan man dra först med ett lägre moment och sedan ställa upp och dra osv. Kan vara lite knepigt på ett så lågt moment som 10Nm men principen fungerar.

Tänk dock på att aldrig "kontrolldra" ett redan uppnått moment. Vid varje klick ökar momentet några nm.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top