Varning för Biltema lyftbobbiner

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Har faktiskt handlat en hel del prylar på Biltema och visst har kvaliteten varit ojämn ibland men tänkte att bobbiner är ju bara en skruv och bit alu så vad kan gå fel..

Tyvärr så visade det sig att dom har fel storlekar i förpackningarna.
Köpte 10mm x 1.25 men det som låg i påsen var 10mm x 1,5 vilket resulterade i att jag sabbade gängorna på swingen en liten bit in tills jag fattade att nåt var fel..

Så ett varningens finger för dessa alltså..

Var i kontakt med deras kundtjänst och de skulle återkomma imorgon.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Var nog en engångsföreteelse. Har nyligen och till mina äldre hojar köpt deras bobbiner utan problem.
Sen att gängorna blev sabbade var nog mera skit bakom spakarna än gängornas fel. Tyvärr.
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har heller aldrig haft några som helst problem och många i min närhet använder dem också utan problem
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Låter som biltemasjukan, den där att alla förpackningar är öppnade och sen flyttade till andra hyllplatser. Biltemas kunder i gemen verkar lida av någon diagnos som tvingar dom att öppna nya förpackningar om och om igen, trots att det redan ligger 3 öppnade på hyllan....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Låter som biltemasjukan, den där att alla förpackningar är öppnade och sen flyttade till andra hyllplatser. Biltemas kunder i gemen verkar lida av någon diagnos som tvingar dom att öppna nya förpackningar om och om igen, trots att det redan ligger 3 öppnade på hyllan....
Japp, och att saker finns innebär att dom inte är sålda, utan att dom är snodda eller ligger tre hyllor bort :gnissla
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
...............Köpte 10mm x 1.25 men det som låg i påsen var 10mm x 1,5 vilket resulterade i att jag sabbade gängorna på swingen en liten bit in tills jag fattade att nåt var fel..

Har inte ett skit med Biltemas kvalitet att göra - Du har kört in en felaktig (måste ha krävt våld) skruv i fel gänga, otroligt korkat !!! Skyll dig själv och inte på försäljaren !!

OM det hade varit ett felskickat parti med exempelvis amerikansk gängstandard ("unified"-gängor, extra fin- (UNEF), fin- (UNF) eller................. grovgängat UNC, Fast där hade du nog fattat att nåt var fel redan innan)
så hade jag kunnat förstå dig. En del av dessa - speciellt i denna diametern - kan man faktiskt köra in både fyra och fem varv innan det börjar gå trögt, och då är det lätt hänt att man råkar "ta i lite extra".

Nu har du bara klantat dig
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
annars så kan det ju va så att din hoj är smälld innan och det har resulterat i att hålet för bobinnerna redan var sabbat.
 

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Risken att någon flyttat innehåll från en förpackning till annan är nog rätt liten med tanke på att paketet var intakt. Dessutom inhandlades ett paket i Stockholm och ett i Malmö. Innehållet var detsamma. Alltså skruvar med 1,5 gängor iStället för 1.25. Detta har även bekräftats genom kontroll av mina skruvar. Om detta nu är en batch som blivit fel återstår att se.

Men det rör sig alltså inte om att jag tagit fel storlek i butiken så glöm det.
Sen att jag kanske skulle gett fan i att skruva in den är ju en sak men den gick ju in första 3-5 mm.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Jag tackar väldigt mycket för detta tipset!

Biltemas 10x1.25 bobiner har stått på min inköpslista några dagar, fick syn på den här tråden igår och var iväg till Biltema idag. Plockade på mig ett par 1.25, gick direkt till kundtjänst för att be dom kontrollera måtten då jag uppmärksammat att det varit fel på annan ort.

Mycket riktigt! 1.25 är i själva verket 1.50! Enligt försäljaren jag talade med är det sannolikt fel i hela landet, då det är samma leverantör.

Så tack för tipset, annars hade jag garanterat sabbat mina gängor också då jag inte förstår bättre och litar på vad produkten anges vara!

Till er i tråden som verkar veta mycket bättre själva, ut till närmsta Biltema och kontrollera själva vetja, istället för att sitta här å göra bort er:arsele
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det problemet med alla skruvdragare. Det är bara att ''gasa'' . Skruvar man för hand, då känner iallafall jag när gängerna inte fungerar ihop
 

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Jag tackar väldigt mycket för detta tipset!

Biltemas 10x1.25 bobiner har stått på min inköpslista några dagar, fick syn på den här tråden igår och var iväg till Biltema idag. Plockade på mig ett par 1.25, gick direkt till kundtjänst för att be dom kontrollera måtten då jag uppmärksammat att det varit fel på annan ort.

Mycket riktigt! 1.25 är i själva verket 1.50! Enligt försäljaren jag talade med är det sannolikt fel i hela landet, då det är samma leverantör.

Så tack för tipset, annars hade jag garanterat sabbat mina gängor också då jag inte förstår bättre och litar på vad produkten anges vara!

Till er i tråden som verkar veta mycket bättre själva, ut till närmsta Biltema och kontrollera själva vetja, istället för att sitta här å göra bort er:arsele

Tack! Äntligen lite jävla upprättelse haha.
Blev fan rädd att halva sporthoj sommarjobbade på biltema
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
På min förra hoj satte jag dit Biltema bomniner och det var i princip omöjligt att rå dit dem utan att dra med en d4agare som vrider 170 Nm. Var säkert fel gänga fast yaf formade om den brutalt..
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag köpte dom bobinerna för ca ett år sen och det funkade kanon. Måste vart något tillfälligt som någon skrev.
Jag tycker kvaliten normalt är bra på dom. Väldigt tråkigt att bultarna var fel dock:/
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Jag köpte dem till min 636a-06 April eller i Maj och det var inga problem, dem säljer både M10x1,25 och M10x1,50 till kawasaki 82-549, 82-550.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top