Hilfe! KTM rc8r VS Japsare

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Den är fan brutal! Men nej, jag är superbike pilot, känner mig trygg med mina kåpor :kär
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Oj fan det var ett litet tapp:rock. Tyvärr tror jag att det styr andrahandsvärdet lite också bättre behållning på dom nyare.... iaf som jag tror. Men visst 58 är helt klart överkomligt! Ligger den på deras hemsida?

Vet inte... Inte sett den på Blocket av någon anledning, men den står i butiken.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Nu är jag där igen, vid vägskälet!
Fick något grovt hjärnsläpp och köpte en harley streetbob förra hösten för att jag tyckte att jag skulle ta det lugnt och bara mysa. Fett trist. Den är såld, körde sammanlagt 10mil haha:tungan
Så nu står jag där: Rc8 eller ZX-10r 2011 o framåt, har haft nästan alla andra superbikes.
Är rc-8 så kass som man läser och hör om man jämför rc8r från -11 och framåt??? Behöver lite guidning nu, så all input är av värde. Tack på förhand boyz n girlz!

Edit: rc8-08 alltså, är den så jävla dålig mot för en -11 t.ex?
Haha gjorde samma sak å köpte glidare,åkte dock 38 mil med min Yamaha Bolt, näää d va fan inget kul..sålde å köpte mig en Sportis igen.
Hade jag vart dig så hade jag köpt kawan:tummenupp
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Har precis köpt en rc8 -08 sitter helsysyem från akrapovic men den är extremt ryckig på ettan o tvåan vid avslag till gas pådrag, nån som har ett tips? Bromsar, chassie och motor känns riktigt grymt i övrigt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har precis köpt en rc8 -08 sitter helsysyem från akrapovic men den är extremt ryckig på ettan o tvåan vid avslag till gas pådrag, nån som har ett tips? Bromsar, chassie och motor känns riktigt grymt i övrigt.
Power Commander och mappning ?
Slirkoppling (om det inte redan sitter på.)
Kör bara på 3an, 4an, 5an, 6an :D
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Slikoppling? Vad skulle det hjälpa?
Ta bort secondary flaps i insuget eller ställ dem till100% öppet via TuneECU så blir det mycket bättre

Hur är det med SAS på den motorn? Om det sitter monterat brukar det bara värt att plocka bort det. Eventuellt kan du (TS) ju fixa en TuneECU-kabel och kolla om det finns någon bättre mapp att lägga in också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du inte redan har kollat med honom - Niklasinorr (också från Lulää) har ägt en RC8 för några år sedan. Han har också ägt en helvetes massa andra sporthojar, bl.a. GSX-R 1000 K9. Han är dessutom tekniskt kunnig och en duktig bandagsåkare så hans erfarenheter och jämförelser borde väga tungt.
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Om du inte redan har kollat med honom - Niklasinorr (också från Lulää) har ägt en RC8 för några år sedan. Han har också ägt en helvetes massa andra sporthojar, bl.a. GSX-R 1000 K9. Han är dessutom tekniskt kunnig och en duktig bandagsåkare så hans erfarenheter och jämförelser borde väga tungt.

Jo jag kommer ihåg hans rc8, visst hade han första årsmodellen 2008? Kanske får pm:a och höra lite synpunkter :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Personligen tycker jag att det är svårt att gå ifrån det invanda spåret med rad4 då så fort jag hamnar på en twin tycker det låter trasigt och när jag väntar på ketchupen så har den redan kommit. Kompromissade en gång med rsv4 och den hade lite av båda världar men fick stryk på rakorna av rad4:eek:r och var törstig utan dess like. Skulle dock gärna ha nya RF:en.

Tror du kommer sakna rad4 snabbt och det skiljer nästan 40hk vilket är enormt mycket.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Hur är det med SAS på den motorn? Om det sitter monterat brukar det bara värt att plocka bort det. Eventuellt kan du (TS) ju fixa en TuneECU-kabel och kolla om det finns någon bättre mapp att lägga in också.

Jag plockade bort alla SAS-prylar och disableade det i ECUn men märker ingen skillnad i motorgång. Mer lättmekat dock. Med originalmappen går den lite snålt på delgas (pga emissionskrav?) men trots fetare mapp så går det ryckigt under 50 km/h, det blir nog så med en hetsig twin med lätt svänghjul.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kastade på ett Termignoni helsystem samt Bazzaz på min RC8R och den gick kanonfint när den var mappad och klar så ryckigheten känner jag inte igen.

Viss ryckighet kan du nog bota genom att byta gasrulle, det gjorde jag. Original satt det på snabbgas modell snabb så det var väl full gas på 1/4 varv, bytte till ½ eller nåt sånt och den blev mycket behagligare att köra.

Vad gäller synpunkter på hojen i sig så tycker jag det är en kanonmaskin. Rolig som fasen att köra och bra komfort och chassie som passar all typ av körning. Byta slavcylinder till kopplingen gör man dock med fördel, annars kan man ha ett helvete att hitta neutralläget ibland.

Prova lite olika och köp det som passar om du har möjlighet. :)
 
Last edited:

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Jag kastade på ett Termignoni helsystem samt Bazzaz på min RC8R och den gick kanonfint när den var mappad och klar så ryckigheten känner jag inte igen.

Viss ryckighet kan du nog bota genom att byta gasrulle, det gjorde jag. Original satt det på snabbgas modell snabb så det var väl full gas på 1/4 varv, bytte till ½ eller nåt sånt och den blev mycket behagligare att köra.

Vad gäller synpunkter på hojen i sig så tycker jag det är en kanonmaskin. Rolig som fasen att köra och bra komfort och chassie som passar all typ av körning. Byta slavcylinder till kopplingen gör man dock med fördel, annars kan man ha ett helvete att hitta neutralläget ibland.

Prova lite olika och köp det som passar om du har möjlighet. :)

Det lutar åt rc8:an, får ett helt ok pris för en -13 med 900 på mätaren :) Blir säkert nöjd.... men hade det funnits en zx10 i krokarna hade valet vart värre :3freak, ont om nyare ninjas ute...
Edit: Vad gick termignonisystemet på?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det lutar åt rc8:an, får ett helt ok pris för en -13 med 900 på mätaren :) Blir säkert nöjd...

Fredrik ger dig säkert ett bra pris och dessutom har du ju KTM-service på orten. Jag funderar mest på vad den förre KTM-ägaren har köpt. Har Fredrik sålt sin egen 2015 R1:a...?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top