Street Triple R eller 690 Duke R

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Är hemskt sugen på att byta "ner" mig , dels för lite billigare ägandekostnader (jälla Svedea höjde min försäkring :gnissla )samt att numera blir det mindre och mindre "långköra" med transportsträckor samt att jag har nog haft en donna på bönpallen EN gång sen jag köpte besten, utan när jag kommer iväg så smiskas det runt på krokiga 70 vägar (samt skall komma iväg på lite Knix,det sög balle när jag körde med Kingen för några år sedan) , Kingen funkar fint till det iofs men är knappast lika lättsvängt som dom två små busfröna , samt att man lär knappast pressa upp "mellanklass" hojjarna över 200 på kortare rakor vilket händer allt för lätt med B-kingen .....

Tänkte dra upp till Din Mc å se vad som kan provköras,gissar att dom bör ha båda modellerna för provkörning .... men kan ju luska lite här på vad just du hadde valt och varför , båda hojjarna har ju lite samma koncept men endå väldigt olika

Undra om det kommer kännas väldigt mellanmjölk efter ett par år med 185hk :D
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Street Triple R skulle jag ha valt.
Först och främst tycker jag att den är snyggare, dessutom så är det en erkänt skitskoj hoj som vinner test efter test i alla tidningar.

Men jag tror du gör rätt i att testa båda och bildar dig en egen uppfattning.

Lycka till.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Street Triple R.

Du kommer sannolikt, likt jag hade när jag bytte, ha litet svårt att köra in dig på en högvarvigare motor än din tidigare. Men det går över, jag har kört ca. 300 med min nu och känner mig mer tillfreds än i början. Du kommer att le ända upp till öronen på KNIX-banor.

Enda smolket i min bägare när det kommer till Triple är styret. Jag upplever handtagen litet för mycket vinklade bakåt, handlederna blir lidande efter en god stund i sadeln. Men det är ju en smal sak att byta till ett rakare styre! Eller anpassa sin lekamen och sittställning.

Här är min tråd från i fjol när det begav sig.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...j-Speed-triple-eller-Street-triple&highlight=
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Många promotes på sin egen hoj (ovanligt :crash )
Lutar endel åt Tripeln , känns som den e mera av allt (även viktmässit :näsblod) ... men Duken verkar mer renodlad bus och mera "rå"
Ska bli kul å pröva båda :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag skulle köpa tripplen. 690:n är lite för tung.
Duke:n är nån slags mellanhoj.
Det är inte en motard och inte en streetfighter.

Men den är bra som körskolehoj. :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Fanns ingen Street Triple å provköra :näsblod (men var fasen rätt nära endå å tjacka en,dom e fan balla,känns som en liten flickcykel mellan benen när jag satt och torrbröt :)), glömde fråga om Duken ..... men vettefaaaan ut å körde 2 timmar på Sukkan .... den e endå rätt go :brinnerup

Nä får jaga rätt på nån nasare som har en Street som demo å ut å köra lite , lär ju sakna klippet i 1340 kubikaren men frågan e hur mycket :va
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Var nere på Claessons förra året och provkörde en Duke 690.. jag kanske kör konstigt, men enligt mig var den ganska karaktärslös och allmänt tråkig att köra och definitivt inget som jag skulle vilja ta några längre turer på då den vibrerade som f*n.

Inte kört Street Triplen, men det finns ett väldigt starkt sug efter att provköra den! Blev en SD istället :p
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Heller ingen fan av stånkan. Hade jag stått inför samma val hade det blivit trippel. Kört båda.
Mös varje gång trppeln sjöng ut på högsta noterna, ett lyckpiller
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kan inte jämföra en välfungerande triple med en bökig stånka.. Stånkan ger inget flyt i körningen. Du har nästan 40 hk mer i street triple r.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Var nere på Claessons förra året och provkörde en Duke 690.. jag kanske kör konstigt, men enligt mig var den ganska karaktärslös och allmänt tråkig att köra och definitivt inget som jag skulle vilja ta några längre turer på då den vibrerade som f*n.

Inte kört Street Triplen, men det finns ett väldigt starkt sug efter att provköra den! Blev en SD istället :p
Du körde en äkta stånka och där finns inte smidighet och lättkörd i ordlistan. Varvtalsområdet där motorn fungerar någolunda bra är bara ett spann mellan 3 -5 tusen varv, utanför detta område rycker den eller vibrerar kraftigt. Stånka 600 - och tvåtaktare är nog dom mest svårkörda hojarna. Hade motorkoncepten varit lyckade då hade alla tillverkare massproducerat dom eftersom motorerna är enkla och kompakta.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har ju haft en Yamaha 660 nått år för länge sedan och stånka karaktären gillade jag (iofs så e 660 snurran typ 20 hästar svagare :hihi)
Det gäller att hitta rätt varv när man bara ska transportera arslet så blir det någurlunda konfortabelt
Men är en ganska enstämmig kör ang nya 690 att dom är lite tama , men det går säkert att ordna med mappning å "luft och buller" , vill ju ha en vild best mellan benen :tummenupp

Men en ylande trepip ger ståpäls , får iofs ståpäls när Kingen klättrar över 10k varv åxå :yoparty men då börjar det gå såinihelvet fort :hej
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda SH150i
Hade tidigare en 690 Duke men bytte till en Street Triple R. Det som KTMen är bättre på är väl knävinkeln (för oss med trasiga knän), bränsleförbrukning och att den väger som en moppe. Ja sen har väl enstånkan en viss charm. Resten är nog Triumphen bättre på. Mycket bredare register, roligare motor, quickshifter (som tillval), gött ljud etc. Så länge man inte skjutsar eller ska ha mycket packning med sig så är STRen en grymt bra hoj. Men så var det det där med rymlig körställning också, som ibland får mig att snegla till KTM igen...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vibrationerna på en 700-kubiks enstånka med vikt som en "moped" ska avnjutas i små portioner, högst 100km/dag.
Enligt en kollega som haft en 690.
Han gjorde misstaget köra en semesterresa på 2 x 30 mil på sin. Trots ett antal pauser blev det för mycket med 30 mil på en dag.
Vet inte om det var händerna , rumpan eller fötterna som sa upp sig.
Men han sålde sin 690 efter den här "semesterturen".
Pga vibrationerna.
Kommer dina dagsturer vara under 100km, 690 kul hoj.
Räknar du med längre dagsturer är Triumph 3-cylindrig ett bättre val.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Skulle jag köpa en gathoj och fick detta valet så skulle det nog bli en Triple.... trotts att jag är inbitet KTM-fan :rolleyes: Triplen känns mer som en riktig hoj och går ju köra lite längre sträckor på trotts allt. MEN skulle jag ha den till att köra bana och knixkurser... då ser det lite annorlunda ut... en kittad lillduke R med massa sköna rejsprylar vore hur läckert som helst :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Finns ju Speed Tripple också, och även om den är lite tyngre så jämfört med Street'en så har den drygt 25hk mer (2011+), och strax över 40Nm mer vrid. Och går du från 185hk, och hur mycket vrid som helst, hade jag nog hellre tittat på Speed Tripple.
Om, det inte är en ren kostnadsfråga, dessutom Speed Tripplen lär ju dock inte göra att du kör långsammare... :hihi

:hej
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har sneglat på Speeden åxå :) .... den e grym :yoparty men det e lite som å byta mitt päron mot ett äpple :brinnerup

Såg att Hojcenter i Länna hadde en lätt beggad Street Triple ... måste kollas in ..... det liiite sura var ju att dom säljer även MV Agusta , å Brutalen (speciellt 800an) är sjuuukt brutal :fakta å 675'an är typ samma som Street3'an fast snyggare å massa mera elektroniskt lull lull .... (å lite mera pengar då förståss)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top