Min Suzuki överstyr?

thult92

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hey guys!

Jag har precis blivit en ny ägare till en suzuki gsx 600f 1999, är otroligt nöjd med cykeln men det är bara en sak jag har hängt upp på mig på!

När man kör i lite lägre hastigheter, till ex svänger i rondeller och liknande så överstyr cykeln väldigt mycket, den vill svänga fullt ut med styret och vika cykeln vilket är lite smått oroväckande då det är otroligt tungt att hålla emot styret när den bara vill lägga sig..

Är det någon som har eller har haft samma problem/känsla? Finns det något sätt att lösa det ellet är det bara att vänja sig vid det nya körsättet? ;)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Saggar gaffeln(ligger lågt) eller för hårt ställd bakdämpare(hög bak)?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har du provat att hålla lite gas genom svängen?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Var finns du ? Låt någon som kört ett tag testa om det är normalt.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Ett klassiskt fall av för lite luft i däcken. Jag slutar aldrig förvånas av hur okänsliga motorcyklister är vad gäller rätt lufttryck. Jag kollar luften innan varje tur jag kör men de flesta kollar kontrollerar inte ens trycket innan vårens första tur.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Japp, lufttrycket i däcken kan få den bästa av hojar att uppföra sig som den lokala slynan i området.Har själv en förmåga att kolla detta lufttryck alltför sällan.Först vid 200 km/h brukar tanken på om det är rätt tryck i däcken att dyka upp för egen del ... så lagom dags då med andra ord. :crash (får väl skylla på tidig demens).
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är gaffeln sänkt i kronan?
Är fjäderförspänningen bak för mycket?
Det låter som cykeln lutar för mycket framåt ...
 

thult92

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Tack för alla svaren! Jag ska kolla allt med däcktrycket och om allt är rätt balanserat!!
Har ju testat att ha lite gas genom kurvorna men man ska väl inte behöva "hålla" emot för att cykeln inte ska vrida sig helt?

Om jag behöver underöka fjäderspänning och liknande på cykeln hur gör jag det?

Tack på förhand kungar e ni!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hjälper inte luft trycket & om inte däckerna är överslitna så gå över & grundinställ fram & bak stötdämparna, & som tidigare nämnt fram gaffel höjden över kronan om den sitter i org läge eller om den är sänkt fram för mycket.

Hittar du inga fel utöver detta, så får du testa dig fram med körlutningen & tyngdpungten fram/bak, ovan till ny hoj & man får brottas innan man vant sig är väldigt vanligt.
 
Last edited:

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Har du provat att hålla lite gas genom svängen?

Faktiskt kan jag bara instämma !
Min fullkomligen störtdyker om jag försöker lägga cyckeln ned i en rondell med för låg fart :gnissla !
Min sugga är omöjlig att lägga ned med för dåligt lufttryck, rena brottningsmatchen att få den dit jag vill då :D !
Så taskigt lufttryck tror jag inte är prob här, utan snarare osäkerhet ifrån föraren :rolleyes: !
Men det är bara en gisning från min sida :hej
/ A.B
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Styrvikterna kvar? Kan bli lite nervig utan dessa, inte minst i långsamma kurvor och vid manövrar som garagevändning och liknande.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Däck som tvingar mig att anspänna armarna i en kurva är jag för övrigt fullständigt allergisk mot. Det ska inte behövas! En lätt motstyrning för att svänga och sedan ska den ligga där om ingen kursändring görs. Det är skillnad på däck och däck.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hexafluxen är ju överklockad hör ni väl.

Bara att lämna in till auktoriserat proffs diRreCkT. Lär tyvärr kosta skjortan att få ordning på.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top